Studententeam Delft Hyperloop is zondag 21 juli vierde geworden in de finale van de 2019 SpaceX Hyperloop Pod Competitie in Los Angeles. Met hun hyperloop pod, een soort voertuig dat in een vacuümbuis nagenoeg geen luchtweerstand ondervindt en hierdoor extreem hoge snelheden kan behalen, haalde het team in een vacuümbuis van een kilometer lang, een snelheid van 196 km/u. Hiermee eindigde het team onder andere achter de Duitse rivalen van Universiteit München, die met een snelheid van 465 km/u de competitie wonnen.
Elon Musk
Het waren zenuwslopende momenten gisteren. De studenten van het Delft Hyperloop team hebben immers een jaar lang naar dit moment toegewerkt. Uit de honderden inzendingen waren ze samen met 21 andere teams geselecteerd om, op uitnodiging van Elon Musk, naar Los Angeles te komen voor de competitie. De teams moesten de afgelopen week eerst nog 122 veiligheidstesten doorstaan, waarna Delft Hyperloop en drie andere teams werden gekozen om te racen in de vacuümbuis van SpaceX.
Atlas 02
Chief Engineer Elja Ebbens: “Tijdens de finale liep de spanning hoog op. Gedurende het jaar kunnen we alle subsystemen van onze hyperloop pod Atlas 02 testen, maar pas nu kwam alles echt bij elkaar. We kregen maar één kans en dan kunnen we ons geen grote fouten permitteren. Het voertuig bleek helaas niet te werken als gehoopt. Tijdens de poging trad er een probleem op met de communicatie van één van de computers aan boord, waardoor de noodremmen geactiveerd moesten worden. Hierdoor kon de pod niet tot de maximale snelheid accelereren.”
Achtbaan
Dat het team uiteindelijk in de finale zou komen te staan was allerminst zeker. Ebbens: “Afgelopen week verliep als een achtbaan voor ons. De testweek begon met een vliegende start. In de eerste dag voltooiden we al 53 tests. Hierna volgde een periode waarin sommige testdagen vlekkeloos verliepen en andere dagen gevuld waren met tegenslagen, zoals het uitzwenken van de wielen en elektronische componenten die kortsluiting veroorzaakten. Desalniettemin sloten we de laatste test succesvol af en waren we zelfs een dag voor het einde van de testweek klaar. Dit gaf ons goede hoop voor de finaledag.”
Trots
Het was voor het team een grote teleurstelling dat de communicatie het af liet weten. “We zijn zeker teleurgesteld over de uitkomst, aangezien het voertuig niet op volledig vermogen heeft kunnen rijden. Toch verlaten we het SpaceX terrein met opgeheven hoofd. We zijn trots dat we aan de finale van de SpaceX Hyperloop Pod Competitie hebben deelgenomen en uit de honderden teams vierde zijn geworden,” aldus Team Captain Rieneke van Noort.
Winnaar
Het winnende team van TU München behaalde een snelheid van 465 km/u. Project Manager Arjan Buijserd: “De concurrentie was dit jaar erg sterk; ook zij hebben alles gegeven en kwamen met innovatieve ontwerpen. Het is goed om te zien dat het niveau van de competitie zo hoog ligt. Dit laat zien dat de techniek van de hyperloop zich verder blijft ontwikkelen, wat veel belooft voor de toekomst van transport.” Over enkele weken zal het team het stokje overdragen aan hun opvolgers die volgend jaar een nieuwe poging zullen doen om de wedstrijd te winnen, een prestatie die Delft Hyperloop in 2017 overigens ook al behaalde.