Inzetten op een duurzame relatie, samen werken aan een steeds hoger kwaliteitsniveau en elkaar scherp houden op prijs. Dat is de basis voor de samenwerking tussen Strukton Rolling Stock en toeleverancier ITEQ. ‘Zo creëren we een win-winsituatie, belangrijk gezien de enorme concurrentie op de markt.’
Samen werken aan hogere kwaliteit tegen altijd scherpe prijs
Strukton biedt wereldwijd technologische oplossingen voor rolling stock. Het bedrijf ontwikkelt, produceert en levert aandrijfsystemen (traction converters), boordnetomvormers (auxiliary converters) en voertuigbesturingssystemen. Voor klantspecifieke oplossingen ten behoeve van de renovatie van treinen, trams en metro’s zet Strukton Rolling Stock (SRS) zijn standaardmodules in. De behuizingen ter bescherming van elektronische componenten en bekabeling betrekt het bedrijf van leveranciers, waaronder ITEQ in Amersfoort. Strategic buyer Tim Redelijkheid zet daarbij in op het ontwikkelen van langjarige relaties. ‘Railwayprojecten duren lang, je moet elkaar over dertig jaar nog kunnen aanspreken op garantie. Daarom moeten leveranciers voldoen aan onze eisen rond levering, verpakking en kwaliteit, zoals het EN 150-85 certificaat voor het lassen van onderdelen onder een trein. ITEQ begrijpt het belang en heeft dat certificaat inmiddels gehaald.’
Stuk ontwikkeling
ITEQ Industries is als toeleverancier van modules en behuizingen gespecialiseerd in fijnmechanische plaat- en buisbewerking. Daarnaast ondersteunt het bedrijf zijn klanten met co-engineering, hightech productiesystemen en hoogwaardige assemblagemogelijkheden. ‘Voor Strukton Rolling Stock produceren wij de mechanische delen, schakelkasten en montagedelen. Daarnaast doen we een stuk ontwikkeling in samenwerking met hun engineers’, verklaart senior accountmanager Willy Janssen. Ter illustratie noemt Redelijkheid een project in Australië. ‘Daar hadden we een opdracht verworven voor dertig treinen, waarvan er vijf snel gebouwd moesten worden. ITEQ had al eerder producten voor ons geëngineerd op basis van ruwe schetsen. Ze weten precies welk machinepark en plaatmateriaal voorhanden is. Dat zij zelfstandig prototypen kunnen bouwen, scheelt ons heel veel werk. We kunnen dan volstaan met één man voor de coördinatie’, zegt hij. ‘Daarbij zijn we samen continu bezig het kwaliteitsniveau op te trekken. Wat binnenkomt, moet gelijk de productie in kunnen. We willen zo min mogelijk hoeven te controleren.’
Maakbaarheid
Engineers van beide bedrijven brengen hun kennis in om product en proces te optimaliseren met oog voor de maakbaarheid en kostprijs van het product. ‘Als engineers iets tekenen en uitgaan van een plaat van 310 centimeter, dan laten wij weten dat die platen standaard drie meter zijn; of zij daar rekening mee kunnen houden. Of zij zeggen: waarom las je een bepaald onderdeel niet op twee puntjes en kit je de rest?’, vertelt Janssen. SRS op zijn beurt komt met voorstellen omtrent verpakking, traceability en het lakproces van de kasten. ‘We ontwerpen treinen voor dertig jaar; een kast moet dus wel zo lang onder die trein kunnen blijven hangen’, aldus Redelijkheid.
‘Railwayprojecten duren lang, je moet elkaar over dertig jaar nog kunnen aanspreken op garantie’
Vertrouwen en transparantie spelen een belangrijke rol in de samenwerking. ‘Je kunt alles natuurlijk strak uitonderhandelen met elkaar, maar ook het er open over hebben. Zo kijken we bijvoorbeeld samen of ITEQ op lasuren kan besparen om kosten te reduceren. Als goede partners houd je elkaar scherp, ook op prijs’, verklaart Redelijkheid. De prijs is belangrijk, maar niet allesbepalend, vervolgt hij. ‘De keer dat ik ging prijsshoppen maakten leveranciers weliswaar exact wat we vroegen, maar omdat zij vanaf de tekening het belang van sommige toleranties niet goed konden inschatten, had het resultaat meer weg van een golfplaat. Het interpreteren van de tekening luistert nauw en ITEQ weet precies wat onze eisen zijn.’
Goedkope handjes
Naast het engineeren, prototypen en produceren van kleine series kan SRS ook voor grotere series bij ITEQ terecht. ‘Voor een project in Sao Paulo hadden we elke maand tien standaardtractiekasten nodig, een redelijk grote serie waar veel manuren mee gemoeid waren. Die konden we natuurlijk in Nederland laten produceren, maar gezien het budget wilden we de kostprijs zo laag mogelijk houden. Toen kwam ITEQ met het idee de serie te produceren in hun vestiging in Vietnam, waar de handjes toch goedkoper zijn’, aldus Redelijkheid. ‘Zo creëren we een win-winsituatie, belangrijk gezien de enorme concurrentie op de markt.’ Ook bij de productie van grote series in Vietnam bewaakt ITEQ de kwaliteit met zorg. ‘Voor we een serie overbrengen naar die vestiging, maken we in Nederland een eerste serie om het product met de klant af te stemmen. Vervolgens zetten we onze kennis over naar Vietnam. In dit geval is Strukton ook gaan kijken op de productieplek. En wij stuurden een lasser mee om de medewerkers ter plekke te instrueren over de kwaliteitseisen van Strukton’, vertelt Janssen.
Het gaat naast nieuwbouw ook om het moderniseren en renoveren van treinstellen, onder meer in India, Zuid-Afrika, Australië en de VS. Hierbij worden bestaande componenten vervangen en nieuwe geïntegreerd. ‘Gemiddeld gaan treinen, trams en metro’s zo’n dertig jaar mee. Door de snelle ontwikkeling van elektronische systemen zijn onderdelen vaak eerder verouderd. Dan is renovatie een goede oplossing tegen lagere operationele kosten’, verklaart Redelijkheid. ‘De uitdaging bij nieuwe projecten in de VS is de eis dat zeventig procent van het materiaal Amerikaans moet zijn. Dat betekent dat we de kasten daar moeten gaan bouwen.’ Ook daarvoor maakt SRS gebruik van de kennis van leverancier ITEQ. ‘De constructiebedrijven die ik tot nu toe gevonden heb, zijn duur; ik weet niet precies waarom. Daarom heb ik ITEQ gevraagd een precieze calculatie te maken van uren en materiaal. Daar gaan we binnenkort samen mee aan de slag.’
Volgende project
Zowel SRS als ITEQ is content met de samenwerking. ‘Alle facetten die ITEQ te bieden heeft – van serieproductie in Nederland en Vietnam tot engineering, prototyping en het lascertificaat – worden benut. Dat is het unieke aan deze relatie’, stelt Janssen. En het volgende gezamenlijke project dient zich al weer aan. ‘Het Britse Vivarail heeft oude toestellen van de Londense metro opgekocht. Die gaan ze strippen en ombouwen tot dieselelektrische treinen die op het platteland gaan rijden. Dit jaar gaan we de eerste acht bouwen. Hiervoor zijn we met ITEQ de aanbiedingsfase ingegaan’, besluit Redelijkheid.
Artikel hebben wij gepubliceerd in de Link 2 2017