De stijgende trend bij de staalprijzen lijkt onder druk van het Coronavirus enige stagnatie te vertonen. Het uitbreken van deze epidemie in China heeft tot gevolg gehad dat veel fabrieken hun productie tijdelijk hebben moeten verminderen of zelfs geheel stilgelegd hebben. Het noodzakelijk wegblijven van medewerkers is daarvan de grootste oorzaak. Maar ook in de logistieke branche werden soortgelijke problemen ervaren, waardoor transportmogelijkheden van en naar China enorm beperkt werden. Als gevolg hiervan werd het ook lastiger onderdelen uit China naar Europa te exporteren en visa versa van Europa naar China. Daardoor liepen ook in Europa voorraden van gerede producten, bijvoorbeeld bestemd de Chinese automobielfabrieken, snel op. Het Coronavirus heeft dan ook effect naar twee kanten, want omdat inkopers van Europese toeleveranciers bang zijn dat de interne voorraden te hoog oplopen en tegelijkertijd de productie noodzakelijkerwijs wat beperkt moet worden, zijn deze wat voorzichtiger geworden met het plaatsen van nieuwe orders bij de staaltoeleveranciers. Door deze ontwikkelingen vermoeden diverse inkopers ook nog eens, dat op de wat langere termijn de prijzen weer zullen gaan dalen, want men vermoedt dat staalproducenten mogelijk minder orders gaan krijgen. De staalmakers hebben echter de wind mee. De meeste fabrieken streven namelijk om voor warmgewalste coils naar een basisprijs van minimaal € 500 per ton te komen en dat lijkt ons op termijn zeker niet onmogelijk. De orderboeken zijn kennelijk goed gevuld, want sommige fabrieken zijn sinds medio februari uit de markt gegaan. Bij al geplaatste bestellingen lopen de bevestigde levertijden bij veel producenten uit, soms zelfs fors, en bij de actuele offertes registreren wij langere levertijden dan voorheen. Voor verzinkt materiaal ontvingen wij bijvoorbeeld een aanbieding met een levertijd van 11-13 weken na opdracht.
De huidig geoffreerde Importprijzen zijn niet echt concurrerend te noemen en deze gaan wellicht zelfs nog verder stijgen. Terwijl olieprijzen redelijk op en neer gaan zijn de prijzen voor grondstoffen als ijzererts en schroot stabiel tot stijgend. Zo is bijvoorbeeld schroot in Turkije in ca. 2 weken tijd met € 40 per ton gestegen. Bovenop die gegevens hebben de Europese staalfabrieken ook nog een ander argument om hogere basisprijzen na te streven. Een aantal staalmakers, zoals VoestAlpine en ArcelorMittal, heeft onlangs financiële resultaten gepresenteerd, die absoluut niet florissant zijn te noemen. Op grond van deze situatie vermoeden wij daarom dat de producenten binnenkort voor leveringen in het tweede kwartaal prijsverhogingen zullen gaan aankondigen en dat zij zich bij de onderhandelingen voor nieuwe contracten erg stug zullen gaan opstellen. In ons netwerk wordt in meerderheid de mening gedeeld, dat prijzen zeker niet zullen gaan dalen, wellicht stabiel zullen blijven, maar meer waarschijnlijk snel zullen gaan stijgen. Begin februari waren Turkse fabrieken met relatief interessante aanbiedingen op de Europese markt actief, waardoor importprijzen even wat afzwakten. Deze fabrieken hebben toen inderdaad wat tonnages in Zuid-Europa geboekt, maar ook enige grotere orders uit de Afrikaanse markt kunnen noteren, waardoor deze aanbiedingen inmiddels niet meer actueel zijn. Eind 2019 lagen de basisprijzen voor warmgewalste rollen staal in Noord-Europa rond de € 415-430 per ton, maar deze zijn sinds begin januari gaan stijgen en in de loop van februari 2019 opgelopen naar ca. € 470-495. Mocht binnen afzienbare termijn het Coronavirus met succes bestreden kunnen worden dan zal de vraag naar staal weer gaan toenemen, waarmee de Europese staalfabrieken bij de prijsbesprekingen weer sterker zullen staan en mogelijk het gewenste prijsniveau kunnen bereiken.
Bron: Staaljournaal
|