SPIKE Technologies en TNO werken samen aan nieuwe algoritmen die de prestaties en veiligheid van batterijen in elektrische voertuigen aanzienlijk kunnen verbeteren. Daarvoor is een NWO Take Off-subsidie toegekend. TNO Powertrains in Helmond doet al jaren onderzoek naar de aandrijflijnen van e-voertuigen, onder andere met de insteek de prestaties, levensduur en veiligheid van batterijen te optimaliseren. SPIKE ontwikkelt en produceert batterijmodules voor een scala aan toepassingen, voornamelijk gericht op e-voertuigen. SPIKE is een spin-off van team STORM Eindhoven, dat op een zelfontwikkelde elektrische motorfiets in tachtig dagen rond de wereld reed.
De samenwerking is gericht op de integratie van innovatieve software in het batterijbeheersysteem (BMS) van SPIKE’s batterijmodules. Het BMS is het brein van een batterij: het bewaakt de batterijcellen en reguleert de datacommunicatie naar een centraal systeem. Door de algoritmen te gebruiken die in het onderzoek met TNO zijn ontwikkeld, kan SPIKE de laadstatus van een batterij met extreme precisie schatten. Bovendien maken de algoritmen en modellen een nauwkeuriger schatting van de ‘gezondheid’ van batterijen mogelijk. Ook is het mogelijk om preciezer het einde van de levensduur van een batterij te voorspellen.