Solar Team Twente heeft in een spectaculaire liveshow in bioscoop Kinepolis Enschede de nieuwste Twentse zonneauto onthuld: RED Horizon. Als enige Nederlandse team heeft Solar Team Twente de auto ontworpen volgens een nieuw, pijlvormig concept met drie wielen.
Het team kiest met dit concept voor een optimaal compromis tussen efficiëntie en een goede wegligging. RED Horizon verschijnt eind oktober aan de start van Solar Challenge Morocco. Dit wordt voor het team een volledig nieuwe race die nieuwe uitdagingen met zich meebrengt.
RACEN IN DE SAHARA
Om te racen in de Sahara moet het team een aantal grote uitdagingen overwinnen. Het bochtige, heuvelachtige parcours betekent bijvoorbeeld dat er meer nadruk ligt op de stabiliteit van de auto, maar vooral ook op het vermogen. “Zonneauto’s zijn ontworpen om zo efficiënt mogelijk te rijden op een constante snelheid. Hiervoor is relatief weinig vermogen nodig”, zegt elektrisch ingenieur Thijs Alberts. “Maar om een berg op te rijden is veel meer vermogen nodig, dus hebben we onze motor flink doorontwikkeld.”
Solar Team Twente produceert al sinds 2013 haar eigen elektromotoren. Hierdoor heeft het team veel invloed op de prestaties van de motor, zodat deze precies afgesteld kan worden naar de gewenste prestaties en efficiëntie. Daarnaast wil het team gebruik maken van hun gloednieuwe, zelf ontwikkelde motorcontroller. “Deze vergroot onze winstkansen aanzienlijk”, aldus Alberts.
KOPLOPER IN ACCUTECHNIEK
Naast elektromotoren heeft Solar Team Twente ook naam gevestigd met vooruitstrevende accu’s. Dit jaar heeft het team niet stilgezeten om van de accu wederom een geheim wapen te maken. Omdat de auto zo compact is, is er weinig ruimte voor de accu. Daarom is de vorm van de accu flink aangepast, zodat er slim is omgegaan met de beschikbare ruimte. Hiervoor is ook het batterijmanagementsysteem, dat het team sinds 2016 zelf ontwikkelt, doorontwikkeld om de veiligheid van de accu te waarborgen. Door voort te borduren op de uitmuntende accu van de vorige auto, hoopt Solar Team Twente een streepje voor te hebben op de competitie.
TWENTSE PIJL
Wie RED Horizon naast zijn voorgangers zet in het wagenpark van Solar Team Twente, valt gelijk op dat het om een unieke en innovatieve zonneauto gaat. “We zagen een kans binnen de nieuwe reglementen om volledig af te stappen van het soort zonneauto dat we afgelopen jaren hebben gebouwd”, zegt aerodynamicus Job Hofste. “Na grondig onderzoek bleek dat in een pijlvorm met drie wielen het beste compromis zat.” Solar Team Twente is het enige Nederlandse team dat voor dit vooruitstrevende concept heeft gekozen. Om de keuze voor dit concept succesvol te maken, moest echter wel hard gewerkt worden aan het zo klein mogelijk maken van de auto.
Dit werd lastiger gemaakt door nieuwe reglementen voor het zonnepaneel. Waar het team vorig jaar nog gebruik mocht maken van zonnecellen de bestemd zijn voor de ruimtevaart, moest het team dit jaar terug naar meer gangbare cellen. “Deze zijn minder efficiënt, waardoor we er meer mogen gebruiken om alsnog genoeg energie op te wekken”, zegt hoofd zonnepaneel Rick Groen. Hierdoor is de auto aanzienlijk groter dan zijn voorganger RED E. Met bijna 5 meter in lengte is de auto bijna tweemaal zo lang, maar met een breedte van slechts 1 meter 20 en een hoogte van 1 meter is hij significant smaller en lager. Hierdoor heeft de auto een kleiner frontaal oppervlak, wat grote voordelen biedt voor de aerodynamica.
TRANSITIE NAAR RACETEAM
Hoe de auto zich verhoudt tot de competitie, zal eind oktober pas bekend worden tijdens Solar Challenge Morocco. “We zullen er zonneauto’s in alle soorten en maten zien”, zegt Hofste. “Maar ik heb er vertrouwen in dat we er als een sterk team staan, met een nóg sterkere auto.” De race zal, net als de ontwikkeling van RED Horizon, boordevol onverwachte omstandigheden en chaotische momenten zitten. Meer dan ooit tevoren zullen de teamgenoten blind op elkaar moeten kunnen vertrouwen. Maar dat vertrouwen is er in overvloed. Solar Team Twente kijkt met RED Horizon uit naar een spannende en legendarische race.