VRR werkt met ondersteuning van Ridder iQ aan verkorting doorlooptijd
Renpaarden en F1-raceauto’s, maar ook wafersteppers, reparatiesets voor vliegtuigvoorwielen en de uitrusting voor 200 militairen. Voor het luchttransport van allerlei bijzondere objecten ontwikkelt en bouwt VRR klantspecifieke containers. Hoewel het Rotterdamse nichebedrijf ‘bijna-monopolist’ is, telt ook in die marktpositie tegenwoordig de doorlooptijd. Vandaar dat een traject voor QRM (Quick Response Manufacturing) is gestart. Met daarbij het ERP-pakket Ridder iQ als een steunpilaar. Dat biedt de ruimte voor veel nieuwe functionaliteiten die de doorlooptijd verder verkorten.
De spullen die in de unit load devices van VRR Aviation door de lucht vervoerd worden, zijn zelden doorsnee en vrijwel altijd bijzonder kostbaar. Dat moet ook wel, want hun containers zijn aanmerkelijk duurder dan het standaardwerk van multinationale bouwers als Nordisk en Chep. Klanten kiezen voor de VRR-producten omdat die volledig klantspecifiek ontwikkeld en gemaakt worden. En een klant als DHL, vorig jaar de grootste afnemer, kijkt ook naar de tco: de containers van het mkb-bedrijf uit Rotterdam-Zuid gaan langer mee en zijn beter onderhoudbaar, weet VRR’s ict & supply chain manager Erik van Roemburg.
Doorlooptijd
VRR is dus een typisch nichebedrijf dat zich, met ruim vijftig man op de loonlijst, wereldwijd een ijzersterke marktpositie heeft verworven. ‘Wij zorgen dat onze producten helemaal conform klantwensen zijn en leveren ze desgewenst gecertificeerd op voor de beladingssystemen van Boeings, Airbussen, enzovoorts. Wij ontwikkelen en bouwen, en zijn AS 9100C geaccrediteerd, zodat certificeringsinstantie EASA (European Aviation Safety Agency, red.) onze tekeningen en berekeningen probleemloos goedkeurt. Dat scheelt doorlooptijd.’
Dat laatste blijkt steeds belangrijker, zelfs voor een ‘bijna-monopolist’, zegt Van Roemburg. ‘Tot 2008 ervoeren we nauwelijks tijds- en kostendruk van klanten. Daarna zijn we dwars door de crisis heen blijven groeien. Maar de kostendruk die klanten in hun business ervaren, leggen ze sindsdien ook aan ons op. En ook doorlooptijd wordt steeds meer een issue.’ Vandaar dat VRR vorig jaar zomer een traject voor QRM (Quick Response Manufacturing) startte. Het doel is de doorlooptijd van bijna een half jaar nu terugbrengen naar twaalf weken medio 2017. ‘Uit een scan blijkt dat meer dan veertig procent van de doorlooptijd wachttijd is. Slagen we in onze opzet, dan nemen we de grootste klacht van klanten weg en verdubbelen we ook nog eens onze productiecapaciteit.’
Achteruit plannen
QRM stelt vanzelfsprekend nieuwe eisen aan de ERP-software. VRR werkt met die van Ridder Data Systems, eerder Ridder R8 en sinds vier jaar Ridder iQ. Daarin wordt alles gedaan, van offreren tot factureren. Van Roemburg: ‘Offertes gaan met het in SolidWorks gemaakte 3D-tekeningenpakket als aanbieding naar de klant. Wordt het een order, dan laden we de 3D-CAD-file met de PDM-data in Ridder iQ en hebben we heel snel de BOM (bill of materials, red.). In Ridder iQ wordt elke order opgedeeld in suborders, subassemblies, waaronder de ervoor benodigde materialen hangen. De productieleider kan op basis daarvan het aantal uren bepalen dat nodig is voor het lassen, zagen en assembleren. Door achteruit te plannen vanaf de afgesproken opleverdatum, bepalen we wanneer we welke materialen en capaciteit nodig hebben.’
Beter forecasten
Maar er zijn altijd veel verstoringen van die planning. ‘Gemiddeld zestig per order. Door wijzigingen van de klant of doordat onderdelen te laat worden aangeleverd. Wat zwaar weegt, omdat wij vrijwel alles inkopen. Assemblage aan het eind van de lijn mag dan proberen alle klappen op te vangen.’ Omdat dat vaak niet lukt, is een andere weg gezocht: beter forecasten. ‘Wij weten natuurlijk hoeveel offertes met welke uren en materialen in de pijplijn zitten en hoeveel procent daarvan waarschijnlijk order wordt. Op basis van onze specificaties heeft Ridder de in Ridder iQ geïntegreerde forecasting-mogelijkheden verder geoptimaliseerd. Daarmee kunnen we onze leveranciers nu veel eerder aan het werk zetten.’
Zo werden het afgelopen jaar, in het kader van de QRM-operatie, talrijke functionaliteiten aan Ridder iQ toegevoegd. Of wordt daar samen met Ridder nog aan gesleuteld. ‘Sinds kort werken we niet meer met de afdelingen sales, engineering, werkvoorbereiding en productie, maar met productgerelateerde cellen waarin die disciplines nauw samenwerken. Zodat oplossingen die we de klant aanbieden, niet langer alleen het idee van sales zijn. Dat scheelt heel veel wijzigingen verderop in het traject. Nog meer wijzigingen kunnen we voorkomen als we in Ridder iQ kunnen aangeven wat een koopdeel is en wat een maakdeel. Nu leggen we dat al in de engineeringsfase ‘vast’, maar moeten we achteraf gaan wijzigen als blijkt dat er voor een maakdeel te weinig maakcapaciteit is. Als het een vrije keuze blijft tot vlak voor het moment van produceren, hebben we meer flexibiliteit en zijn we af van een relatief ingewikkeld wijzigingsproces in PDM.’
Nieuwe wensen
De dynamiek van de ERP-wensen van VRR is groot, zo blijkt. ‘Vanmorgen nog’ diende zich er weer een aan. ‘Wij hebben zelf een dashboard ontwikkeld dat, op basis van data uit Ridder iQ, duidelijk maakt wanneer binnen projecten milestones bereikt zijn, in welke fase de projecten zich bevinden en of en waar vertraging is ontstaan. Ridder heeft dit jaar een volledig nieuwe projectmanagementmodule ontwikkeld, inclusief projectplanning. In het kader van QRM en continu verbeteren gaan wij onderzoeken of de nieuwe Ridder iQ projectplanning meer functionaliteit en efficiency biedt dan het huidige dashboard.’
‘Ridder iQ’, stelt Van Roemburg tot slot, ‘is een modern, flexibel en gebruiksvriendelijk product met veel functionaliteit en mogelijkheden. Ridder moet zelf ook nog wennen aan het ondersteunen van een pakket met zoveel mogelijkheden. Gelukkig werken er veel kundige mensen die de gewenste service kunnen leveren en werkt Ridder er hard aan om dit verder uit te breiden.’
Een aantrekkelijke klant
VRR Aviation is een van de ‘strategische’ klanten in de portefeuille van Henk Jan Hop, commercieel manager van Ridder. ‘VRR is natuurlijk een bedrijf met uitstraling dat bijzondere producten op de markt brengt. Maar het is ook een vooruitstrevende klant die heel goed weet wat hij aan automatiseringsoplossingen wil. Ze zijn heel goed op de hoogte van wat met onze producten allemaal mogelijk is en maken daar ook gebruik van. Dat maakt deze klant tot een belangrijke referentie voor ons.’ Zo kan Ridder iQ ‘met één druk op de knop’ inzichtelijk maken wat de marge is op een bepaald project. Lang niet elke klant gebruikt die optie, maar ‘VRR benut de mogelijkheden optimaal. Met als resultaat’, aldus Hop, ‘dat VRR dankzij Ridder iQ met minimale overhead de processen kan waarborgen.’ Verder beschikt VRR over de deskundigheid om functionele wijzigingen aan te geven. ‘Zij hebben mensen in huis die uitstekend in staat zijn de functionele wensen helder te definiëren. Daarmee kan onze technische consultant dan snel de aanpassingen doorvoeren. VRR zou dat zelf kunnen, maar met onze expertise doen wij dat twee, drie keer sneller.’ Tot slot is VRR voor Ridder een aantrekkelijke klant vanwege de voortdurende groei van de Rotterdamse oem’er. ‘Bij de start van onze samenwerking waren zij met 22, nu met zestig personeelsleden.’