Het is een pilot waarvan de uitkomst eigenlijk direct al vaststond: succesvol. Technische groothandel Jeveka uit Almere test het logistieke systeem SmartBin bij de Nijdra Group uit Middenbeemster. De proef duurt nog tot eind van dit jaar, maar beide partijen beschouwen deze nu al als geslaagd.
Jeveka doet pilot met logistiek weegsysteem bij Nijdra
SmartBin is een logistiek systeem, waarbij de aanwezige voorraad van schroeven, bouten en moeren tijdens het productieproces op basis van gewicht continu in de gaten wordt gehouden. Langs een productiestraat staan voorraadbakken, elk op een eigen weegschaal. Als de voorraad in één van de bakken onder een vooraf afgesproken gewicht komt, geeft het systeem via de computer een signaal af aan de leverancier, in dit geval Jeveka. Die kan vervolgens de voorraad weer aanvullen.
Beheersbare pilot
Jeveka is naar eigen zeggen het eerste bedrijf in Nederland dat met SmartBin aan de slag gaat. Er werd gekozen voor een pilot bij de Nijdra Group, een toeleverancier van fijnmechanische onderdelen en mechatronische modules voor de hightech industrie. Die keuze lag voor de hand, zegt procurement-, product- & servicemanager Michel van Nieuwenhuizen van Jeveka. ‘Ze zijn al jaren een goede klant van ons. Het is bovendien een bedrijf waar vrij eenvoudig een goede, beheersbare pilot te doen was.’
In januari van dit jaar ging de proef van start. Vooral in het voortraject is er veel werk verzet, aldus Van Nieuwenhuizen. ‘We moesten goed bekijken welke artikelen we wilden testen, hoeveel weegbakjes er moesten komen en welke stellingmaterialen we gingen gebruiken.’ Het werd uiteindelijk één stelling met in totaal 68 bakjes met bouten, moeren en schroeven, plus bijbehorende weegschalen. Een computer controleert het gewicht in de bakjes en geeft dagelijks de hoeveelheden door aan de computer van Jeveka.
Omdat er bij Nijdra niet precies werd bijgehouden hoeveel bevestigingsmaterialen gebruikt worden, moest het vooraf geschatte verbruik van de bouten en moeren een paar keer worden bijgesteld. ‘Dat is natuurlijk onderdeel van de pilot. Wat we gemerkt hebben: het systeem valt of staat met de juiste opzet en inrichting’, concludeert Van Nieuwenhuizen.
Dode voorraad
Een belangrijk voordeel van SmartBin, zo bleek tijdens de pilot, is dat er veel meer en beter inzicht ontstaat in het gebruik van de materialen. ‘Zo kwamen we erachter dat er toch nog wel wat dode voorraad was: materialen die niet gebruikt worden. Die hoef je dus ook niet meer te bestellen.’ Een ander voordeel: de bestellingen worden automatisch door de computer gedaan (en door Jeveka geleverd). ‘Er komt geen inkooporder meer aan te pas. We sturen alleen achteraf nog een factuur. Dat scheelt natuurlijk ook in de werkzaamheden en de kosten’, aldus Van Nieuwenhuizen.
Vijf keer werd er door de computer een spoedorder geplaatst, toen een bakje ineens leeg bleek te zijn. ‘Hadden medewerkers van een andere afdeling een bakje leeggehaald omdat ze zelf niets meer hadden. Dat zijn wel even leermomenten, ja. Je moet de mensen duidelijk maken dat dat niet de bedoeling is.’
Ook bij Nijdra zijn ze tevreden, aldus logistiek manager René Overtoom. ‘Als medewerkers in het verleden misgrepen, kwam het hele productieproces stil te liggen. Je moet een nieuwe bestelling doen, wachten op de levering. Het belangrijkste voordeel nu is dat dat nooit meer gebeurt. Het systeem kan de voorraad aanvullen voor iemand doorheeft dat de bodem in zicht komt. Het verloopt allemaal even soepel.’
Het ligt voor de hand dat Nijdra het systeem groter gaat inzetten, aldus Overtoom. ‘We moeten nog samen zitten, maar de eerste signalen zijn gewoon goed.’ Jeveka hoopt SmartBin dit jaar bij nog twee tot drie andere klanten te installeren. Van Nieuwenhuizen: ‘We hebben ermee op een beurs in Utrecht gestaan, en daar kregen we veel goede reacties. We kunnen potentiële klanten meenemen naar Nijdra en laten zien hoe het systeem werkt. Alleen in die zin al is de pilot geslaagd.’