‘Just-In-Time’ (JIT)-activiteiten zorgen er niet alleen voor dat de tijd dat schepen buiten de haven verblijven wordt verkort, maar kunnen ook schadelijke emissies verminderen en brandstof besparen. Dit kan worden bereikt door het schip vooraf de relevante informatie betreffende de gewenste aankomsttijd te verstrekken, zodat het schip zich kan aanpassen aan de optimale snelheid. Een simulatie op het gebied van Just-In-Time scheepvaartactiviteiten heeft positieve resultaten opgeleverd, waaruit blijkt dat emissies aanzienlijk kunnen worden verminderd. De simulatie werd uitgevoerd door leden van de door de IMO geleide Global Industry Alliance to Support Low Carbon Shipping (GIA) in de haven van Rotterdam.
Technisch adviseur Astrid Dispert: “Er is meer validatie nodig en uiteindelijk een real-time Just-in-Time-simulatie, waar we momenteel aan werken. Maar de simulatie toonde het potentieel en het duidelijke voordeel aan van een vroegtijdige communicatie tussen schepen, havenautoriteiten en terminals, waardoor de snelheid tijdens de reis kan worden geoptimaliseerd”.
Tijdens de simulatie werd een reis tussen Bremerhaven en Rotterdam (een afstand van 247 nm) een aantal malen nagebootst. In het eerste ‘business as usual’-scenario krijgt het schip een update betreffende de gewenste aankomsttijd op de loodsopstapplaats bij het eerste oproeppunt (wanneer het schip zich binnen marifoonbereik bevindt, ongeveer 30 nm van de haven). De tijd dat het schip wordt gevraagd om op de loodsopstapplaats aan te komen is afhankelijk van een aantal variabelen, waaronder de beschikbaarheid van de terminal, en van loodsen en sleepboten. De informatie wordt vaak echter pas verstuurd wanneer het schip zich al relatief dicht bij de haven bevindt.
In het tweede ‘Just-In-Time’-scenario krijgt het schip al veel eerder tijdens de reis naar Rotterdam een aantal updates over wanneer het op de loodsopstapplaats moet aankomen. Het schip kan dan de optimale snelheid aannemen.
Bij de vergelijking tussen de twee scenario’s werd in het ‘Just-In-Time’-scenario 23% minder brandstof verbruikt – een aanzienlijke vermindering van brandstof en derhalve van emissies.
De gegevens van deze oefening zullen worden opgenomen in een Just-In-Time-gids die door de GIA wordt voorbereid. De oefening werd uitgevoerd door vertegenwoordigers van de haven van Rotterdam, Maersk, MSC, IMO en Inchcape Shipping.
De GIA is een innovatief publiek-privaat partnerschapsinitiatief van de IMO, in het kader van het GEF-UNDP-IMO Global Maritime Energy Efficiency Partnerships (GloMEEP)-project, dat tot doel heeft leiders uit de maritieme sector samen te brengen om een energie-efficiënt en koolstofarm maritiem vervoersysteem te ondersteunen.
Bron: IMO