Asito is een belangrijke speler in de schoonmaaksector. Voor Schiphol Amsterdam Airport verzorgt de divisie Transport de schoonmaak- en onderhoudsactiviteiten en voor diverse luchtvaartmaatschappijen de schoonmaak in vliegtuigen.
We praten met Ronald van Lit, ontwerper en eigenaar van Lumen ontwerpersnetwerk: ” Ik ben regelmatig betrokken geweest bij de communicatie-uitingen van Asito. Zo was afvalscheiding al geruime tijd een speerpunt in het ‘belevings’beleid van de luchthaven.
Schoonmaaktraject
Maar naast een afvaltraject is er ook zoiets als een schoonmaaktraject. Ronald: “Asito nam het voortouw om een nieuwe werkwagen te ontwerpen: ergonomisch, representatief en duurzaam. Met die opdracht ben ik aan het ontwerpen geslagen. Een multifunctionele werkwagen moest het worden, die qua vormgeving naadloos paste in zijn omgeving en waarmee het schoonmaakproces als het ware een ‘gezicht’ zou krijgen. En niet langer als noodzakelijk kwaad gezien wordt. De naam van de werkwagen werd “Airport Servicer”.
Van ontwerp naar 3D tekeningen
Met de ontwerptekeningen ging Ronald op zoek naar een engineeringbureau, wat in staat was om het ontwerp te visualiseren tot 3D tekeningen. “Uit eerdere contacten met ITEQ wist ik dat zij die kennis in huis hebben en bovendien over de benodigde productiecapaciteit beschikken om zowel de prototypes, als de serieproductie op zich te nemen.”
“Mijn insteek was om vanaf het begin samen met de makers om tafel te zitten, de enige voorwaarde om tot een succes te komen. Dus echt samen oppakken. Het contact met Maarten Huurdeman van ITEQ Engineering was snel gelegd en binnen no-time zaten we aan tafel te praten en te schetsen! Maarten is een creatieve meedenker, die snel tot een concreet concept weet te komen, maar ook goed nadenkt over productietechnische zaken.
Met de 3D tekeningen wilden wij de opdrachtgever sneller enthousiast krijgen en stapsgewijs overtuigen van ons ontwerp.”
Van tekening via mock-up naar prototype
En enthousiast waren ze! Ronald en Maarten konden dus verder met stap 2: de technische uitwerking en de productie van een 1:1 mock-up, bedoeld om het concept ‘voelbaar’ te maken. Inmiddels was er een projectteam samengesteld, met Maarten, Tim Roemaat en Martijn Lammers als projectleider. “Ik keek vooral naar de vormgeving en de ergonomie, ITEQ naar de productie-verbeteringen” legt Ronald uit. “Met de mock-up hadden we een tastbaar model, samengesteld uit hout en deels uit plaatstaal en verzwaard met zandzakken om de juiste massa te krijgen! We hebben uitvoerig getest en na goedkeuring zijn we gestart met de bouw van het eerste prototype, die volledig uit gezet plaatmateriaal was gemaakt. Martijn stelde voor om niet 1, maar direct 5 prototypes te bouwen. Een goed idee, want met 5 wagens krijg je meer input van verschillende gebruikers.”
Optimalisatie en productie
“Asito heeft een half jaar getest met de prototypes. Er zijn diverse aanpassingen gemaakt in overleg met de opdrachtgever en ITEQ en het projectteam heeft extra wensen van de klant doorgevoerd in de tekeningen. Ook daarin bleek ITEQ een ideale samenwerkingspartner”, vertelt Ronald enthousiast. “Nu is de productie gestart en kan de uitlevering van in totaal 42 wagens gaan beginnen. Omdat ITEQ de productie in eigen beheer heeft (ITEQ Industries – red.), verliep de overdracht van proto naar serieproductie vloeiend.”
Production on demand
Er is gekozen voor een modulaire opbouw, waardoor verschillende modellen mogelijk zijn, zonder al te ingewikkelde aanpassingen. Op dit moment zijn dat de XL, S en Handyman uitvoeringen.
Ronald: “Het geheel is opgebouwd uit een rvs frame met aluminium opbouw. De opbouw is voorzien van een duurzame coating. In tegenstelling tot kunststof, is het grote voordeel van deze bouwwijze, dat hiermee ‘Production on demand’ mogelijk is, ongeacht het aantal; desnoods 1 exemplaar, of als het moet 1 deurtje. Uit kostentechnisch oogpunt natuurlijk veel interessanter. Ook over dit soort zaken hebben we samen goed nagedacht. Bij een kunststof product gebruik je mallen om te produceren. Om de initiële kosten voor die mallen terug te verdienen moet er altijd een grote serie gemaakt worden. Bij kleinere series een kostbaarder en minder flexibel proces. Aanpassingen bijvoorbeeld zijn verdraaid lastig.”
GPS tracking
“Nu het basisontwerp er is, zijn we aan het kijken naar verder uitbreidingen en toepassingen. De werkwagen heeft inmiddels elektronische centrale deurvergrendeling. Daarnaast wordt er gedacht aan het plaatsen van een geurdispenser, een elektrische hulpmotor voor het echt zware werk, of voor het overbruggen van grote afstanden. Zelfs een GPS-volgsysteem behoort tot de mogelijkheden! Bedoeld om zoekgeraakte werkwagens te traceren. Zeker in grote gebouwen als Schiphol wil je voorkomen dat werkwagens zoekraken. Op dit moment zijn we de wagens al aan het uitrusten met een ingebouwde tablet, voor communicatie met collega’s en leidinggevenden, of voorraadbeheer of calamiteiten gemeld kunnen worden.”