Tot nog toe waren voor pneumatische functies als ‘flow control’, ‘safety’ en ‘middenstand’ steeds andere magneetventielblokken nodig. Met de Festo Motion Terminal kan de klant voor alle vijftig basisfuncties volstaan met één en hetzelfde magneetventielblok. ‘Wij lanceren die eind deze maand op de Hannover Messe en zien ’m als een echt disruptieve innovatie’, zegt Dennis van Beers, algemeen directeur Festo Nederland. ‘Tot nog toe waren magneetventielblokken nogal rigide stukken hardware, alleen geschikt voor het uitvoeren van één bepaalde functie. Voor een andere functie was een ander magneetventiel nodig, met weer een eigen aansturing. Resultaat: veel complexiteit en weinig flexibiliteit. Deze nieuwe technologie biedt wel de flexibiliteit die je in de moderne Industrie 4.0-omgeving mag verwachten.’
De Festo Motion Terminal stelt de gebruiker in staat via een app op zijn telefoon (de Digital Customer Interface) de status van een ventiel te checken of in de softwarebibliotheek te kiezen voor een andere functionaliteit en aansturing van het ventiel. ‘Net als dat voor bijvoorbeeld de Tesla gebeurt, zullen wij die bibliotheek voortdurend blijven uitbreiden. Dus zal de operator ’s morgens op zijn smartphone functionaliteiten kunnen ontdekken die hij de avond ervoor nog niet tot zijn beschikking had.’ Een ander voordeel van deze digitalisering, aldus Van Beers, is dat het op afstand aansturen, monitoren en servicen van machines veel gemakkelijker wordt, zodat de klanten van Festo – vooral de machinebouwers – nieuwe, meer op dienstverlening gebaseerde businessmodellen kunnen ontwikkelen. Dat laatste geldt overigens ook voor Festo zelf. ‘Wij zullen door deze innovatie waarschijnlijk minder magneetventielen gaan verkopen die elk hun eigen rigide functie hebben. Maar wij zullen des te meer business halen uit de software voor het aansturen en monitoren van de pneumatiek. Ja, je kunt zeker zeggen dat voor Festo het accent in het verdienmodel verschuift van hard- naar software. Software waarmee we veel beter kunnen inspelen op de behoefte van de klant aan flexibiliteit, aan high mix, low volume-productie die juist voor de Nederlandse hightech industrie machinebouw zo belangrijk is.’
Nu is het niet de eerste keer dat Festo met innovaties komt. Zo werden in de jaren negentig ventielblokken aangesloten via digitale multikabelveldbussen op de markt gebracht. Echter, zelfs de early adopters bleken meer dan tien jaar nodig te hebben om deze vernieuwing op te pakken. ‘Wij realiseren ons dat de machinebouw behoorlijk conservatief is. Echter, in vergelijking met deze nieuwste innovatie waren dat toch veel meer incrementele vernieuwingen. Daar komt bij dat onze markt niet meer dezelfde is. Toen was het nog volkomen geaccepteerd dat je als machinebouwer door merkspecifieke standaarden gebonden was aan één leverancier. Nu zijn er open programmeerplatforms als Codesys en open communicatiestandaarden als IO-Link en Ethernet waardoor je veel meer merkonafhankelijk kunt configureren. De klant accepteert nu niet meer anders. Ook de eindgebruiker ziet de voordelen en wil de flexibiliteit die deze smart industry-technologie oplevert. In zoiets als de bereidheid om op afstand gemonitord en geservicet te worden, loopt de consumentenmarkt nog wat voorop. Maar ik weet zeker dat die ook in de industrie de komende jaren een enorme vlucht zal nemen.’