‘Wat gaan Industrie 4.0 en internet of things (IoT) voor mij als machinebouwer betekenen en hoe pak ik die digitale transformatie aan?’ Die vraag houdt veel bedrijven bezig, vertelt Sander van Dasselaar, vice president Industry bij Schneider Electric Nederland in Hoofddorp. ‘We wilden eind mei een pre-lancering organiseren om machinebouwers te informeren over onze nieuwe EcoStruxure Machine Advisor-oplossing in de cloud en hun feedback vragen. Kleinschalig, maar de behoefte was dusdanig groot dat zich al snel negentig machinebouwers hadden ingeschreven.’ Het tekent de omvang en snelheid van de digitale transformatie waarin Schneider Electric een leidende rol wil spelen.
EcoStruxureTM is de IoT-architectuur die Schneider Electric recent lanceerde en in een Machine-uitvoering beschikbaar is voor machinebouwers. ‘In hun wereld zien wij machine-as-a-service opkomen. Eindgebruikers willen een machine als opex (operationele uitgave, red.) in een lease- of verhuurconstructie gebruiken. Daarbij dagen de klanten de machinebouwers steeds meer uit op de output van hun machine: er worden zelfs performancecontracten afgesloten. Daardoor moeten machinebouwers de performance van hun machines in het veld gaan monitoren.’
De componenten daarvoor heeft Schneider Electric al beschikbaar, zoals de connected products (sensoren, schakelaars, drives, et ceterat), de edge control (besturing van de processen en machines aan de rand van cloud en IoT) en steeds meer apps, analytics & services. Sinds kort presenteert het concern deze drie-lagenarchitectuur als totaaloplossing onder de paraplu van EcoStruxure. Dat integreert alle benodigde ‘ingrediënten’: mobility, sensing, cloud, analytics en cybersecurity. Er zijn concurrerende platforms, erkent Van Dasselaar, maar EcoStruxure onderscheidt zich volgens hem op twee fronten. Ten eerste de integrale aanpak: ‘Alle componenten, van beneden naar boven, van sensor tot service, zijn op elkaar afgestemd.’ Ten tweede de open, ethernetgebaseerde architectuur: ‘Daardoor zijn onze klanten niet afhankelijk van Schneider Electric.’
In de digitale transformatie verschuift de focus van hardware naar software, en uiteindelijk richting machine-as-a-service. Daar ligt een uitdaging, aldus Van Dasselaar. ‘Je moet op een andere manier toegevoegde waarde verkopen en klanten duidelijk kunnen maken waarom zij jou toegang moeten geven tot hún machine in hún fabriek.’ Schneider Electric kiest er bewust voor om samen met de klant, de machinebouwer, in een stapsgewijze aanpak IoT te implementeren op diens machines. ‘Eerst goed de behoefte van de machinebouwer inventariseren en dan beginnen met de implementatie van bijvoorbeeld EcoStruxure Machine Advisor. Daarmee kan hij op afstand gedrag en performance van machines (real time) monitoren om vervolgens predictive en preventive maintenance te doen.’ Wanneer meerdere machines bij verschillende eindklanten hiermee zijn uitgerust, kan er benchmarking plaatsvinden. Aan de hand daarvan zijn op afstand parameters in de machine te finetunen, waardoor de performance (output) toeneemt, legt Van Dasselaar uit. ‘Daarover kunnen vooraf afspraken worden gemaakt met de (eind)klant. Die koopt de machine met een bepaalde output en als deze hoger is dan vooraf afgesproken, kan de machinebouwer dit later alsnog verrekenen.’