De grootste studentenverenigingen van Nederland kozen binnen vijf jaar voor hetzelfde cashless tapautomatisering systeem. Een succesverhaal in nichemarketing van een paar mensen met kennis en kunde, werkzaam bij twee verschillende bedrijven, die op een dag besluiten een team te vormen. Het gestelde doel is minimaal 50% van de grootste klanten in die markt te gaan bedienen, maar na vijf jaar blijken ze absolute marktleider te zijn.
Het team ontwikkelt met een passie, een duidelijke focus en plezier een product voor een specifieke nichemarkt. Succesfactoren in dit verhaal zijn samenwerking en de keuze voor een specifieke markt, de studentenverenigingen. Het product bestaat uit een tapautomatisering en een cashless betaalsysteem, samengesmolten tot een cashless tapautomatisering systeem.
Het begint als een toevallige samenwerking die ontstaat nadat Willem Moret, van Van Duijnen, in 2013 een aantal klanten van een concurrent overneemt. Onder deze klanten zitten een paar studentenverenigingen, zij zoeken een tapautomatisering systeem zodat iedereen op de vereniging een gedoseerd biertje kan tappen. Alleen de kassasystemen werken niet voldoende op de vereniging, hierop wordt Cesar Sierhuis, van CREO betaalsystemen, ingeschakeld.
Onderzoek in de markt
Voordat Moret en Sierhuis tot een definitieve samenwerking overgaan onderzoeken ze de markt. Ze hebben intussen de vraag vanuit één grote studentenvereniging om een product te ontwikkelen op het gebied van tapautomatisering en cashless betalen. De expertises van de twee bedrijven moeten dus samengevoegd, maar hier zit een serieuze ontwikkelingsinspanning in die niet voor slechts één klant te rechtvaardigen is.
De studentenverenigingen markt wordt onderzocht, in Nederland blijken er minimaal 40 grote studentenverenigingen te zijn die in cashless tapautomatisering investeren. Moret en Sierhuis maken vervolgens een inschatting van de investering en de te verwachten omzet. Zij komen tot de conclusie dat er minimaal 20 studentenverenigingen voor de cashless automatisering van Van Duijnen en Creo moeten kiezen om zowel het systeem te kunnen ontwikkelen, als dit systeem in de lengte van jaren te kunnen ondersteunen en door ontwikkelen.
Concurrentieanalyse
Natuurlijk wordt er ook een concurrentieanalyse gedaan voor ze definitief in de nichemarkt stappen. Hieruit blijkt dat de concurrenten in deze markt zich druk maken over andere zaken, zij geven de markt op dat moment niet de aandacht waar ze om vraagt. Met de eerste aanvraag al op zak is dit voor de twee bedrijven het perfecte moment om in die nichemarkt te stappen en een samenwerking aan te gaan.
Doelen stellen
Het product ‘cashless tapautomatisering’ wordt in de markt gezet. Het doel van beide bedrijven luidt als volgt: ‘Het in de markt zetten van een betaal- en tapautomatiseringssyteem dat aan de wensen en eisen van studentenverenigingen voldoet. En dat vervolgens bij 20 studentenverenigingen geïmplementeerd wordt.’
Van de eerste budgetaanbieding naar succes
Op 20 augustus 2013 wordt de eerste budgetaanbieding naar het bestuur van studentenvereniging Vindicat in Groningen gestuurd. Vijf jaar later, op 12 februari 2019, staan Moret en Sierhuis met champagne in de hand om te proosten met het bestuur van studentenvereniging Minerva Leiden. Zij hebben net het contract getekend voor de levering en installatie van het op basis van de Minerva eisen en wensen te configureren betaal- en tapautomatiseringssysteem. Dit is het moment dat alle grote studentenverenigingen van Nederland gekozen hebben voor het betaalsysteem van Creo in combinatie met de tapautomatisering van Van Duijnen. Een succesverhaal van twee bedrijven die markerkleider zijn geworden in een nichemarkt.