‘Wij zijn ‘s werelds meest toonaangevende distributeur op het gebied van elektronica, procesautomatisering en gereedschap met meer dan 1 miljoen klanten wereldwijd. RS heeft vestigingen in meer dan 32 verschillende landen en distribueert in meer dan 160 landen wereldwijd. Naast ons aanbod van ruim 500.000 producten hebben klanten ook beschikking over producten van Allied Electronics, de zusteronderneming van RS Components in de Verenigde Staten.’
Een klinkende tekst voor de site, maar onvoldoende om bezoekers van de webshop bewust te maken van de breedte van het assortiment, zo is de ervaring van RS Components. ‘Als technische groothandel is het lastig om klanten te raken met puur de mededeling dat je zo’n geweldig aantal producten verkoopt. In de campagne For the Inspired kiezen we voor een emotionele invalshoek om onze boodschap bij zo veel mogelijk klanten te laten landen’, aldus Frank Behrens, manager PR bij RS Components. ‘Misschien droomde je als kind ervan een uitvinding te doen. Wij willen je helpen om deze droom als volwassene te realiseren, een vanzelfsprekende partner zijn van alle uitvinders.’ Met de campagne, die november vorig jaar startte, wil het bedrijf meer naamsbekendheid krijgen, producten meer onder de aandacht brengen en nieuwe klanten bereiken. ‘Klanten moeten ons meer gaan zien als een one-stop shop in plaats van dat ze slechts dat ene component bij ons bestellen’, verklaart Behrens.
Inmiddels zijn via sociale media, kranten en een advertentiecampagne de eerste persoonlijke verhalen verspreid. Neem het project van Ben Ryan. Zijn zoontje Sol verloor tien dagen na de geboorte een arm en protheses bleken alleen beschikbaar voor kinderen vanaf één jaar. De vijftien kilo 3D-printfilament die RS Components beschikbaar stelde, hielp Ryan een kunstarm te ontwikkelen. Studententeams in Delft en Edinburgh die meedoen aan de Hyperloop-competitie van Elon Musk – doel is het vervoersprobleem op te lossen met een ‘voertuig’ in een buis dat mensen razendsnel van A naar B moet transporteren – ontvangen gratis componenten voor hun prototype. Net als Norbert Heinz, uitvinder van een simpel te bouwen robot die kleine dozen of stukjes plastic kan verplaatsen. Met onze componenten kan hij zijn kennis doorgeven aan studenten. ‘Stuk voor stuk inspirerende verhalen die ons nieuwe communicatiekanalen, meer sitebezoek en meer publiciteit op sociale media opleveren.’