Tot voorkort was hij vooral onderweg, rijdend en vliegend. Nu is Roel ter Heide, directeur en eigenaar van WhisperPower, aanvoerder van ‘zijn’ eigen crisisteam. De liquiditeit van zijn bedrijf is zijn grootste zorg. Daarom mag de intelligente lockdown van hem wel de volgende fase in. Met soepeler maatregelen en bescherming van de kwetsbaren. ,,Konijnen moet je ook weer loslaten, anders knagen ze het hok kapot.’’
,,Hier gebeurt het tegenwoordig allemaal, dit is ons screendeck.’’ Ter Heide loopt tijdens de videocall een ruimte binnen op de locatie in Drachten. Een medewerker verricht de laatste handelingen aan een studio met een green screen en studiolampen. ,,Na de afkondiging van de coronamaatregelen hebben we gezegd: met onze sales en service gaan we digitaal. We merken dat onze klanten veel behoefte hebben aan contact, anders dan via de telefoon.’’ Nu de verkoopstrategie is aangepast naar de digitale omgeving is Ter Heide meteen begonnen met filmen. Op YouTube staan inmiddels talloze promotie- en instructievideo’s. ,,Naast product placements filmen we ook op de Independence. Zo laten we zien hoe onze systemen aan boord werken.’’ Naast videoconferencing en webcasting is de website belangrijk. ,,Dat wordt een groot project en betekent investeren. Dat is spannend, maar de kosten voor beurzen maken we nu niet.’’
List
Het maken van video’s en beeldbellen houdt volgens Ter Heide het midden tussen fysiek en telefonisch contact. ,,Duitsers bijvoorbeeld spreken het liefst fysiek af. Dat kan niet in coronatijd. Met onze studio proberen we fysiek contact enigszins te benaderen.’’ Ter Heide geeft toe dat digitalisering binnen zijn bedrijf tot aan de coronacrisis niet echt uit de verf is gekomen. ,,We zijn van het vele reizen.’’ Nu hij merkt dat het ook anders kan scheelt het ook nog eens veel geld. ,,We hebben alle vliegtickets voor dit jaar geschrapt. Net als de beurzen waar we aan mee zouden doen. In totaal dertig. Ik ga ervanuit dat geen enkele beurs meer doorgaat.’’ Ook de demonstratietruck staat werkeloos op de parkeerplaats. ,,We hadden een list verzonnen om met de demonstratietruck langs klanten te gaan. Helaas, de maatregelen laten dat ook niet toe.’’
Keten
Net als de meeste bedrijven haalt ook WhisperPower de omzetdoelstellingen niet en drogen de orders langzaam op. Een omzetdaling van vijftig procent voor de komende drie tot zes maanden lijkt realistisch. ,,Orders komen vaak van offertetrajecten van drie jaar geleden. We leveren aan 35 landen, die zitten allemaal in een lockdown.’’ De nieuwe werkelijkheid is dan ook bepaald geen groeimodel. Ook niet waar het gaat om medewerkers. ,,Iedereen snapt dat het oude model niet meer kan. We zullen eerst een paar stappen achteruit moeten doen om straks weer vooruit te kunnen.’’ En de deur sluiten, al is het maar tijdelijk? ,,Absoluut niet! Wij moeten door. Als we dichtgaan kweken we een vertrouwensbreuk naar distributeurs en leveranciers, die hebben dan ook geen inkomsten meer. Het is heel simpel, als er één uit de keten springt valt de hele keten om.’’
Pleister
Liquiditeit is zijn grootste zorg. ,,Als je zoveel minder omzet draait kun je niet zonder de tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid. Ik hoop dat deze regeling met drie maanden verlengd wordt. Het is een grote pleister, maar het is een pleister. Onderaan de streep komen we niet in de plus.’’ Vandaar het credo zo min mogelijk uitgeven. Maar de salarissen moeten wel betaalt. ,,Met de regeling zitten we in een keurslijf, het is tegelijk ons plafond. Daarom sturen we bij klanten zoveel mogelijk aan op vooruitbetaling, zodat er weer een beetje een financieel stuwmeer ontstaat.’’ Van banken en kredietverzekeraars moet maker van renewable energiesystemen het namelijk niet hebben. ,,Die tonen nu allemaal rode lampen. Zodra we een alternatief hebben zijn zij de eersten waar we afscheid van nemen.’’
Kruisbestuiving
De samenwerking met de ICD-bedrijven leeft in deze periode gek genoeg wat op. ,,We zitten wat meer in de projecten en bieden de startup HyFly onderdak. Ik kan wel stellen dat er door deze crisis iets meer interactie is met het ICD.’’ Toch vindt Ter Heide dat de kruisbestuiving nog beter kan. ,,ICD-vergaderingen zijn niet de mooiste shows en de communicatie met de andere bedrijven kunnen we ook beter oppakken. We proberen in deze periode ook hier nieuwe dimensies aan te boren.’’
Vorkje
Ter Heide voorspelt dat de consumentenmarkt zeker twee jaar nodig heeft om te herstellen. En de campermarkt lijkt ook ongeschikt voor omzetgroei. ,,In de recreatiesector mag het niks kosten. Daar zijn wij niet op ingericht. We moeten dus nieuwe markten ontginnen die onze productstandaard willen hebben.’’ Daarom is Europa als thuismarkt en vooral Duitsland erg belangrijk. ,,We zitten in Kiel en in de buurt van Neurenberg zet ik een nieuw team op. Samen met een Duits bedrijf ontwikkelen we snellaadsystemen op basis van onze dieseltechnologie voor elektrische voorstuwingssystemen voor jachten en commerciele vaartuigen. Die projecten gaan gelukkig gewoon door.’’ Ter Heide merkt de onderlinge behoefte om een vorkje te prikken en het glas te heffen. ,,Zeker met onze naaste medewerkers in het buitenland. Elkaar online ontmoeten is wel fijn, maar niets kan persoonlijke contacten vervangen. Op een gegeven moment moet je de konijnen weer loslaten, anders knagen ze het hok kapot.’’