Smart Robotics zet in op softwareontwikkeling om concurrentie stap vooruit te blijven
Wie Smart Robotics simpelweg ‘een uitzendbureau voor robots’ noemt, doet de start-up tekort. Heico Sandee, die het Eindhovense bedrijf voorjaar 2015 samen met mededirecteur Mark Menting oprichtte: ‘Wij bieden klanten flexibiliteit, op twee manieren: 1) huren kan al vanaf één maand en 2) we leveren er in eigen huis ontwikkelde software bij, waardoor de robot precies doet wat de klant wil dat ie doet – en die het mogelijk maakt hem heel gemakkelijk nieuwe taken aan te leren.’ Waarmee hij maar wil zeggen: ‘Ons marketingconcept is nieuw en tot dusverre uniek. Maar de grootste vernieuwing zit ‘m toch in de technologie, onze softwareontwikkeling.’
Smart Robotics (tien medewerkers, de meesten afkomstig van de TU Eindhoven) richt haar pijlen op klanten in de hightech maaksector, de food (die wegens seizoenproducten met grote fluctuaties in de capaciteit moet dealen) en de logistiek. Met robots die lopendebandwerk doen: producten overzetten, sorteren, verpakken, palletiseren; machines beladen en ontladen, enzovoort. Sandee: ‘Je kunt ze 24/7 inzetten, tegen een concurrerend tarief. De gemiddelde huurprijs van onze robots is ongeveer gelijk aan wat een uitzendkracht in dagdienst kost, pakweg 3000 euro. Vrijwel zonder meerkosten kan die robot in tweeploegen of 24/7 draaien. Dan kom je uit op (h)uurprijzen die concurrerend zijn met wat outsourcing naar lagelonenlanden kost, met als extra pluspunten dat je het proces in eigen hand hebt en in de buurt – en je af bent van hoge logistieke kosten en kwaliteitsissues.’
Het verdienmodel van Smart Robotics bestaat uit: verhuur van robots (kopen is uiteraard mogelijk), onderhoudscontracten, ondersteuning bij (her)configureren en verkoop van upgrade-pakketten om robots ‘in het veld’ up-to-date te houden. ‘In de verhuur-mode blijven we in contact met de klant en kunnen we hem wijzen op nieuwe applicaties die wij ontwikkelen en interessant voor hem zijn. Zo zijn we continu bezig hem te ondersteunen om zijn proces beter en beter te maken. We zijn met een aantal partijen in gesprek om dat verder te trekken – naar een businessmodel waarin we uiteindelijk betaald worden per handeling die de robot verricht en verantwoordelijk zijn voor zijn functioneren. Een risico dat tegelijk kansen biedt: lukt het ons hem twee keer zo snel te maken dan profiteren wij een stukje mee. Die kant willen wij op’, zegt Heico Sandee.
Smart Robotics heeft de drive om de concurrentie – die er nog niet is, maar er ongetwijfeld komt – ‘steeds twee of vijf stappen’ voor te blijven. ‘We hebben verschillende plannen in de pijplijn om de copy cats de loef af te steken. Een hebben we onlangs bekendgemaakt: de samenwerking met een uitzendbureau om onze robot in combinatie met een uitzendkracht te gaan vermarkten. Daarmee pakken we een grotere verantwoordelijkheid en kunnen we klanten een breder pallet aan oplossingen bieden.’
Die aanpak is succesvol, aldus Sandee. ‘We sluiten gemiddeld wekelijks een contract voor verhuur van een robot. Dat overtreft onze verwachtingen. Maar de groeikansen in onze markt zijn groot, daar zal het niet aan liggen. Het gaat erom ons zodanig te organiseren dat we die grote vraag aan kunnen.’