Klanten nog meer services en maatwerk bieden. Daarin investeert Roba Metals – als grote, internationale handelsfirma en semi-producent van staal, roestvaststaal en non-ferro – voortdurend. Meer magazijnruimte, procesoptimalisatie en één geïntegreerd ERP-systeem voor alle vestigingen; het 80-jarige Roba Metals schaakt op veel borden tegelijk. ‘Heel diep gaan in de relatie met klanten betaalt zich uit’, klinkt het in IJsselstein. Softwarebedrijf Pulse helpt daarbij.
‘Als trading-bedrijf moet je makkelijk kunnen schuiven’
Roba Metals is als onderdeel van Roba Holding in de loop der jaren gediversifieerd, geïnternationaliseerd en gestaag – én winstgevend – gegroeid. De onderneming heeft vestigingen in Nederland (IJsselstein), Genk (België), Wroclaw (Polen), het Verenigd Koninkrijk en Duitsland. ‘In Genk houden we gemiddeld 25.000 tot 30.000 ton staal op voorraad’, illustreert André van der Wurf, senior accountmanager voor de staalactiviteiten. In de tweede tak, eveneens erg groot, draait het allemaal om roestvaststaal (rvs) en non-ferro, vooral aluminium. Zowel ‘staal’ als ‘rvs/non-ferro’ kopen hun materialen wereldwijd in bij staal-, rvs- en aluminiumfabrikanten. Die komen binnen op grote rollen (coils), die Roba in vlakke platen knipt – in formaten en kwaliteiten waar klanten om vragen. De klantenkring is zeer divers. ‘Machine- en apparatenbouwers in de food zijn grote afnemers’, aldus Fokke van der Bij, commercieel directeur van rvs/non-ferro. ‘Vanwege de strenge hygiëne-eisen wordt in die wereld heel veel rvs toegepast.’ Voor ‘staal’ is de bouwsector een grote afnemer. ‘Wat we daar leveren, is veelal verzinkt en gelakt’, zegt Van der Wurf.
Servicecenters
Niet louter staal en rvs/non-ferro leveren, maar er ook oppervlaktebewerkingen op loslaten; dat vragen steeds meer klanten – en dat biedt Roba Metals met zijn servicecenters in IJsselstein en Genk. Daar draaien machines die coils op maat knippen, staal in smalle banden slitten en rvs-platen slijpen of borstelen en voorzien van folie. ‘Een decoiler die tot twee meter breed gaat, hebben maar weinig concurrenten’, aldus Van der Bij. Wie dat zijn? ‘Fabrikanten die rechtstreeks aan eindklanten leveren en walserijen met een eigen servicecenter. Maar die hebben meestal niet de flexibiliteit om maatwerk te leveren in de korte levertijden die de klanten verlangen; hun gaat het toch vooral om heel grote volumes te produceren en direct te leveren.’
Bovendien biedt Roba Metals flexibiliteit door grote voorraden aan te houden voor en ook van klanten. Group controller Gerard de Roij van Roba: ‘Onze klanten verwachten van ons dat we producten direct beschikbaar hebben, of althans heel snel kunnen leveren. Daarnaast zijn we voorraadhouder voor sommige klanten – omdat hun eigen opslagcapaciteit beperkt is of/en omdat ze om prijstechnische redenen nu al inkopen wat ze pas over een half jaar of zo nodig hebben. Die capaciteit hebben wij wel op onze complexen in IJsselstein (vier hectare, red.) en Genk (zes hectare).’
De groep rvs/non-ferro kreeg er in Genk onlangs een 5.000 m2 groot magazijn bij, en voor staal is een ongeveer even groot magazijn in aanbouw.
Centraal inzicht
De vestigingen van Roba Metals zijn, aldus De Roij, organisatorisch, logistiek en financieel nauw verweven. Reden waarom vijf jaar geleden werd besloten te investeren in rigoureuze modernisering van de bedrijfssoftware. ‘We hadden drie of vier verschillende – vrij kleine – systemen, met verschillende applicaties, tegelijkertijd draaien. Aan elkaar geknoopt werkte dat wel, maar de informatie die het opleverde was beperkt, onder meer omdat integratie met het financieel systeem ontbrak. Geen ideale situatie; in plaats daarvan wilden we naar één geïntegreerde ERP-oplossing voor al onze vestigingen, naar één backbone die centraal real time inzicht geeft in onze voorraden, waar die ook liggen, en contractposities.’ De eerste marktverkenningen werden in 2012 gedaan. Daar rolde een shortlist uit van ERP-oplossingen waarmee Roba Metals uit de voeten zou kunnen. Lang verhaal kort, uiteindelijk viel de keuze op Microsoft Dynamics AX, met het Venlose Pulse als implementatiepartner. De Roij: ‘Dynamics AX wordt continu doorontwikkeld en is daardoor toekomstbestendig. Daarbij wilden we met één gerenommeerde implementatiepartner met enige ‘massa’ in zee gaan. Pulse heeft een goede reputatie en sterk track record in de metaalbranche.’
Veel maatwerk
Gerard de Roij spreekt van ‘een voor ons belangrijk project’ en ‘een flinke operatie, waar meerdere jaren overheen zijn gegaan’. ‘De implementatie is niet vanzelf gegaan; het heeft veel energie gekost, aan onze kant en bij Pulse. Maar het is zonder calamiteiten verlopen, mede omdat we het op advies van Pulse gefaseerd hebben gedaan: eerst de boekhouding, daarna de staaldivisie en eind 2016 was de divisie rvs/non-ferro de laatste die ‘live’ ging. Daarmee zijn we rond, wat niet wil zeggen dat dit een statisch iets is: we voorzien nog wel optimaliseringsslagen.’ In het systeem werd vrij veel Roba-specifiek maatwerk aangebracht, onder meer voor het formeren van werkorders, het opzetten van een heldere en goed werkbare artikelstructuur (op basis van batchkenmerken) en de economische voorraadpositie. De Roij noemt een majeur leidmotief: ‘Als trading-bedrijf moet je makkelijk en vlot kunnen schuiven. Bijvoorbeeld omdat een klant in een laat stadium toch nog iets wil wijzigen of heel snel beleverd wil worden. Dynamics AX biedt ons het inzicht en gebruiksvriendelijke tools om flexibel te zijn.’
Goede uitgangspositie
André van der Wurf bevestigt dat met zijn ‘staalpet’ op. ‘Dankzij dat betere inzicht in de voorraden kun je indien nodig makkelijker schuiven en uiteindelijk een nog betere service bieden.’ Fokke van der Bij wil voor rvs/non-ferro zover niet gaan: ‘We zijn pas zo kort live dat het te vroeg is om te oordelen. Jazeker, in het systeem zitten absoluut veel positieve mogelijkheden. En daar waar dat niet voor geldt, beginnen we met fase 2.’ Gerard de Roij: ‘Werkend met zo’n nieuw systeem kom je erachter dat je dit of dat net even anders wilt. Je zult altijd doorontwikkelen. Dat geldt ook in de relatie met de klant. Wij hebben een mooi informatiesysteem en klanten ook. Gaan we straks daarmee communiceren of blijven we het met e-mails doen? Gaan we klanten direct inzicht geven in data van ons? Kunnen we gebruik maken van data om de logistiek te verbeteren met slimme transportschema’s? Allemaal vragen die in de volgende fase aan de orde komen. Wat we nu hebben, is inzicht; dat verschaft ons een goede uitgangspositie om die fase 2 in te gaan.’
Roba Metals tachtig jaar
Familiebedrijf Roba Holding bestaat tachtig jaar. Robert Baruch en Willy Cohn richtten hun Roba Metallurgische Handelsmaatschappij in 1937 op in Amsterdam. Ze gingen metaalbedrijven af om non-ferro-afvalmateriaal op te kopen, te sorteren en weder te verkopen. Van het gezin Robert Baruch overleefde alleen een dochter de tweede wereldoorlog. Zij trouwde met Stefan Cohn, zoon van de medeoprichter, die zijn vader opvolgde en Roba op het spoor zette van diversificatie, internationalisering en groei – autonoom en door acquisities. In de jaren zestig verhuisde Roba naar IJsselstein. Het bedrijf wordt alweer jaren geleid door de derde generatie, Paul Cohn, samen met Roger Van Geerteruy.