Op Automechanika Messe in Frankfurt was ik vooral geïnteresseerd in bedrijven die actief zijn in ‘remanufacturing’. De meestgebruikte definitie hiervan is: ‘Een gebruikt product terugbrengen naar tenminste zijn initiële performance, met garantievoorwaarden die gelijk of beter zijn dan die bij een nieuw product’. Het gaat dus om het herstellen, reviseren, upgraden en hergebruiken van gebruikte onderdelen en systemen. Veel remanufactured producten zijn zelfs beter dan hun originele versies!
Remanufacturing onderdeel van Chinees vijfjarenplan
De markt voor gereviseerde, gebruikte onderdelen groeit, maar dat is nog niet echt zichtbaar. In de VS worden remanufactured producten al gezien als volwaardig alternatief voor nieuwe fabricaten. Ook de Europese markt groeit snel. Maar op de beurs stonden ook tientallen Chinese bedrijven die gebruikte auto-onderdelen reviseren en opwaarderen voor de export. In Azië is remanufacturing een thema in opkomst. In China is het zelfs onderdeel van het vijfjarenplan, vanwege de positieve impact op het milieu en de voorziene schaarste aan grondstoffen en zeldzame aardmetalen.
300 procent groei in Europa
Tijdens de beursworkshop van het European Remanufacturing Network (ERN) en Circle Economy, schatte professor Erik Sundin van de Linköping University de omzet van de Europese revisiemarkt op 90 miljard euro in 2030. Dat is een groei van 300 procent ten opzichte van 2015, waarin de omzet nog 29,8 miljard euro bedroeg. Uit onderstaande tabel uit de ERN-marktstudie blijkt dat het gebruik van gereviseerde motoren en onderdelen in de vliegtuigindustrie al gemeengoed is. De grootste potentie zit echter in de auto-industrie, en in de revisie van elektrische en elektronische apparatuur. Duitsland en Engeland zijn de Europese remanufacturing-koplopers, Nederland blijft nog achter. Volgens de Roadmap Remanufacturing (Innovatie Zuid/Mare, 2013) komt dit vooral doordat we in Nederland geen grote fabrikanten en toeleveranciers voor de vliegtuig- en auto-industrie hebben.
Auto delen en nieuwe technologie zorgen voor snelle veroudering
Vooral in de automotive nemen de remanufacturing-activiteiten snel toe. Niet alleen motoren, maar ook versnellingsbakken, stuurinrichtingen en elektronische systemen krijgen een tweede leven. Revisie wordt steeds belangrijker, want door intensiever gebruik en snelle innovaties wordt de levenscyclus van auto’s en elektronica snel korter. In het recente ABN AMRO-rapport ‘Op weg naar de circulaire auto’ stellen we nog dat auto’s in Europa gemiddeld 9,7 jaar oud zijn. Maar deze wagens staan nu 95 procent van de tijd stil. Doordat auto delen steeds populairder wordt en technologische innovaties als autonoom rijden snel gaan, staan auto’s minder vaak stil op een parkeerplaats. Hierdoor slijten ze sneller, en daalt de gemiddelde leeftijd naar verwachting tot 6,2 jaar. Door de vele technische snufjes zijn auto’s snel verouderd. Consumenten en consumentenorganisaties zullen zich daarbij steeds meer afvragen wat er met een auto gebeurt ná de verkoop en wat de impact daarvan is op het milieu. Dit vormt een extra stimulans voor autofabrikanten om zich meer toe te leggen op circulaire productie. Dat kan door auto-onderdelen te reviseren, upgraden en recyclen.
Toeleveranciers steeds belangrijker voor de fabrikant
Autofabrikanten leunen echter steeds meer op hun toeleveranciers. Initiatieven op het gebied van revisie, upgrading en recycling zullen dus vaak uit de koker van de toeleverancier moeten komen. In Nederland leveren ongeveer 300 bedrijven aan de automotivesector. Een groot deel van hen is aangesloten bij AutomotiveNL. Ook deze organisatie ziet dat toeleveranciers een steeds hogere toegevoegde waarde leveren (zie grafiek). Verwacht wordt dat het aandeel de komende tien jaar zal stijgen tot zo’n 80 procent; in 1990 lag dit nog op 30 procent.
Een deel van de toegevoegde waarde zal uit remanufacturing komen. Een mooie kans om de handschoen op te nemen voor Nederlandse toeleveranciers en succesvolle revisiebedrijven als ACtronics, BBA Reman, Remy Automotive en ACE Re-Use Technology. Leveranciers moeten dan wel intensief samenwerken, en de banden aanhalen met autofabrikanten en revisiebedrijven. Autofabrikanten moeten meer open staan voor de circulaire ideeën van hun toeleveranciers. Alleen dan kunnen ze dit verborgen potentieel benutten.