Acht talentvolle, jonge onderzoekers van de TU/e ontvangen een Veni-beurs ter waarde van maximaal 250.000 euro. Nooit eerder haalde de TU/e zo’n hoog aantal Veni’s binnen.
De acht winnaars gaan onder andere onderzoek dan aan polymeer-elektronica, innovatieve materialen voor verbeterde zonnecellen, het controleren van voetgangersstromen en ethisch redeneren door kunstmatige intelligentie. De TU/e haalde nog nooit zoveel Veni-winnaars in een jaar. Het hoogste aantal tot dit jaar was zeven, dat onder meer vorig jaar werd behaald.
De ‘Veni’ wordt jaarlijks door NWO toegekend. De beurs biedt veelbelovende jonge wetenschappers die recentelijk zijn gepromoveerd de mogelijkheid om gedurende drie jaar hun eigen ideeën verder te ontwikkelen. In totaal dienden 1115 onderzoekers een onderzoeksvoorstel in voor financiering. Daarvan zijn er 154 gehonoreerd.
De acht winnaars en projecten van TU/e op een rij:
Stabiliteit en structuur in oneindig-dimensionale ruimtes
Dr. Rob Eggermont – Mathematics and Computer Science (prof.dr. Hans Cuypers)
Het wordt steeds belangrijker om datastructuren te analyseren waarin het aantal variabelen zeer groot is. Ik ga zulke structuren onderzoeken om aan te tonen dat hun analyse niet steeds complexer wordt, zelfs als het aantal variabelen stijgt.
Roosters en dichtstbijzijnde punten zoeken
Dr. Thijs Laarhoven – Mathematics and Computer Science (prof.dr. Tanja Lange)
Roosters, herhalende configuraties van punten, kunnen gebruikt worden om prachtige symmetrische structuren te beschrijven, en ze liggen aan de basis van veilige digitale communicatie in het aankomende tijdperk van de quantumcomputer. Dit onderzoek bestudeert de wonderbaarlijke wisselwerking tussen roosters en slimme methodes om dichtstbijzijnde punten te vinden.
Polymere monolaag elektronica
Dr. Mengmeng Li – Chemistry (prof.dr.ir. René Janssen)
Halfgeleidende polymeren zijn goedkoop en eenvoudig te maken en zijn veelbelovend voor de volgende generatie elektronica. Het ontwikkelen van hun functionele moleculaire monolagen maakt bestudering van ladingstransport en bottom-up plastic elektronica mogelijk.
Het begrijpen en beheersen van voetgangersstromen
Dr. Alessandro Corbetta – Applied Physics (prof.dr. Federico Toschi)
Drukte, wachtrijen, aantallen bezoekers die niet adequaat worden opgevangen: klinkt dat bekend? Wat als automatische systemen in real-time voetgangersstromen konden reguleren en voor meer comfort en veiligheid zouden zorgen? Dit onderzoeksproject analyseert live videobeelden en gebruikt wiskundige modellen en zelflerende systemen. Als voetganger gaan we hier dagelijks voordeel van ondervinden.
Artificiële ethici
Dr. Elizabeth O’Neill – Ethics, moral philosophy (prof.dr.ir. Anthoine Meijers)
Artificiële intelligentie (AI) van de toekomst kan beter toegerust zijn in ethisch redeneren dan mensen. Als AI zou adviseren om de meest fundamentele morele overwegingen te veranderen, is er een context denkbaar waarin dit advies opgevolgd zou moeten? Dit project onderzoekt zowel praktische als filosofische implicaties van deze artificiële ethici.
Flexibele, snelle hoogspanningspulsen voor een beter milieu
Dr. Tom Huiskamp – Electrical Engineering (prof. dr.ir. Guus Pemen)
Door elektrische energie in korte hoogspanningspulsen aan te bieden kan lucht en water worden gereinigd en kan water desinfecterend en voedselrijk voor planten gemaakt worden. De onderzoeker gaat een nieuwe, snelle, solid-state flexibele gepulste hoogspanningsvoeding ontwikkelen om de robuustheid, efficiëntie en regelbaarheid van deze toepassingen een significante boost te geven.
Tweedimensionale materialen als innovatieve contacten in zonnecellen
Dr. ir. Bart Macco – Applied Physics (prof.dr.ir. Erwin Kessels)
Vanwege hun uitzonderlijke eigenschappen worden tweedimensionale materialen als belangrijke nieuwe bouwsteen beschouwd in de nano-elektronica. In dit project zullen deze 2D-materialen in een heel nieuw veld verkend worden: om de efficiëntie-limiterende contacten van siliciumzonnecellen te verbeteren en dat op een industrieel haalbare manier.
Een systeem voor een informatie-gedreven model van stedelijke activiteit – reisroutines van generieke huishoudens
Dr Soora Rasouli – The Built environment (prof.dr. Harry Timmermans)
Het voorspellen van de verkeersvraag is een kernactiviteit van verkeersplanning. De huidige generatie van modellen wordt snel minder relevant als gevolg van nieuwe ontwikkelingen zoals shared cars en mobility-as-a-service, mogelijk gemaakt door ICT.Dit project stelt zich daarom tot doel een prototype van de nieuwe generatie verkeersmodellen te ontwikkelen.
Bron: TU Eindhoven