RAMLAB onthult ’s werelds eersteklas goedgekeurde 3D-geprinte scheepsschroef

0
Na een rigoureus testproces, geverifieerd door Bureau Veritas, is ’s werelds eersteklas goedgekeurde 3D-geprinte scheepsschroef, de WAAMpeller, onthuld op het hoofdkantoor van Damen Shipyard Group in Nederland. Dit baanbrekende succes is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen RAMLAB, Promarin, Autodesk, Bureau Veritas en Damen.

De samenwerking tussen vijf bedrijven begon hun kunde en kennis te bundelen om zeven maanden geleden ’s werelds eerste 3D geprinte scheepsschroef te ontwikkelen. Promarin leverde het ontwerp van de drievleugelige propeller. Het RAMLAB (Rotterdam Additive Manufacturing LAB) van de haven van Rotterdam voerde fabricage uit met behulp van Wire Arc Additive Manufacturing (WAAM) -technieken met de Powermill-software van Autodesk.

Damen verstrekte middelen voor onderzoek en ontwikkeling naast een van zijn Stan Tug 1606-schepen voor operationele testdoeleinden. De rol van Bureau Veritas was om het hele proces van ontwikkeling, productie en testen te verifiëren.

298 lagen 3D-printen
Het consortium bereikte in augustus zijn eerste mijlpaal met de voltooiing van het eerste prototype van de WAAMpeller. Met waardevolle ervaring opgedaan, startte de productie van de tweede versie, met het doel om klassecertificering te behalen.

“We hebben veel geleerd van het produceren van het prototype”, zegt Vincent Wegener, Managing Director RAMLAB. “Voornamelijk gerelateerd aan hardware / software-interactie, omdat het bij het neerleggen van 298 lagen van een nikkelaluminiumbronslegering belangrijk is om alle procesparameters goed onder controle te houden.”
“De productie van de tweede WAAMpeller is aanzienlijk verbeterd omdat we deze procesparameters hebben leren beheren.”

Testen in Dordrecht
Nadat de tweede WAAMpeller was voltooid, ging het project verder naar de testfase, de eerste fase waarin de WAAMpeller op een Damen Stan Tug 1606 werd geïnstalleerd. Dit specifieke vaartuig is van extra belang omdat het is uitgerust met een Tier III-conforme motor, het toekomstbestendig maken voor de steeds strengere milieuregels en -voorschriften in havens.

De testingenieurs van Damen hebben de WAAMpeller op 20 november operationeel getest met vertegenwoordigers van alle aanwezige consortiumpartners. Bovendien werden de procedures van de dag ook door de inspecteurs van Bureau Veritas overal in de gaten gehouden.

Het testprogramma omvatte naast de snelheidsproeven ook trekplug- en crashstop-testen. “Natuurlijk waren we vooraf allemaal een beetje nerveus – innovatie gaat immers altijd gepaard met een zekere hoeveelheid onbekenden – maar het testen was een succes”, zegt Kees Custers, projectontwikkelaar R & D van Damen enthousiast.

“We waren verheugd te kunnen melden dat de WAAMpeller hetzelfde gedrag vertoont als een conventionele gegoten propeller in alle tests. Dit omvat hetzelfde prestatieniveau in het crashstop-scenario, dat van vol gas vooruit naar volgas achteruit gaat, is de zwaarste belasting die een schroef kan ervaren.

“Vanaf de eerste dag werd dit project gekenmerkt door een goede werksfeer en teamdynamica, dus er waren nogal wat high-fives aan boord toen we de tests met succes hadden voltooid!”

Toekomstig denken
Praten over het onthullingevenement van WAAMpeller, Allard Castelein, CEO Port of Rotterdam, nam de tijd om de inspanningen van de samenwerkende partners te benadrukken: “Het WAAMpeller-project is om vele redenen bijzonder. Het heeft niet alleen ’s werelds eersteklas goedgekeurde 3D-geprinte scheepsschroef geproduceerd, maar dit is ook binnen een indrukwekkend tijdsschema van zeven maanden en slechts één jaar na de officiële opening van RAMLAB “.

“Alle betrokkenen hebben hard gewerkt om dit mogelijk te maken. Damen, Autodesk en Bureau Veritas hebben het project de hele tijd ondersteund. Promarin heeft zijn expertise echt laten zien met de afwerking van deze WAAMpeller. En last but not least, het productieproces bij RAMLAB ging 24/7 door, met hun experts permanent bij de hand. ”

Wat het grotere geheel betreft, ging de heer Castelein verder met het identificeren van de implicaties van het WAAMpeller-project voor de maritieme industrie. “Dit project heeft de scheepsbouwindustrie het potentieel laten zien van 3D-afdruktechnieken voor de productie van onderdelen van schepen. We zullen ons intensieve onderzoek naar dit zeer opwindende gebied voortzetten.

Share.

Reageer

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Verified by ExactMetrics