Alles moet sneller. De slogan ‘Vandaag besteld, morgen in huis’ is tegenwoordig een zwaktebod. De veeleisende internetconsument eist directe levering, en wel op dezelfde dag nog. Ook in de zakelijke markt is deze trend zichtbaar. Industriële afnemers vragen om steeds kortere levertijden, zelfs bij zeer complexe componenten. Een onmogelijke opgave? Zeker niet.
In ‘It’s about Time’, de bijbel van Quick Response Manufacturing (QRM) door professor Rajan Suri, is tijd dé belangrijkste parameter om bedrijfsprocessen te verbeteren. De voornaamste missie van QRM is de doorlooptijd verkorten: de tijd tussen het verzoek om een product of dienst te leveren (de order), en de feitelijke levering. Uit onderzoek van prof. Suri blijkt namelijk dat er slechts in 7 procent van de doorlooptijd wordt gewerkt aan een product. De rest van de tijd gebeurt er niets; het product ligt ‘te wachten’ op de volgende bewerking of de volgende stap in het (administratieve) proces. Dat is funest voor de levertijd. Terwijl snelle levering veel oplevert: onderscheidend vermogen, minder voorraadkosten en dus hogere marges. Natuurlijk is dit economische principe niet nieuw, en het klinkt misschien eenvoudig. Toch laat de QRM-praktijk zien dat er achter een kortere levertijd ingrijpende interne veranderingen schuilgaan.
De constante afweging tussen tijd en kosten is niet eenvoudig, en vraagt in de hele organisatie om een ‘mindshift’. Een belangrijke stap daarin kan gezet worden tijdens de QRM Masterclass die ABN AMRO organiseert op 13 oktober 2016 in het Gelredome in Arnhem, gegeven door prof. Rajan Suri (University of Wisconsin), op donderdag 13 oktober in het Gelredome in Arnhem. Tevens zal Lodewijk van de Borg van de Kaak Groep een case presenteren.