ProRail test vier nieuwe soorten dwarsliggers van duurzaam materiaal. Deze dwarsliggers moeten geluid en trillingen verminderen. Hoe dat in z’n werk gaat? Dat zie je in onderstaande video. “Passerende treinen kunnen hinder veroorzaken door trillingen en geluid”, aldus Lisette van Duin, programmamanager Innovatie bij ProRail. “Daarom zoeken we naar alternatieve dwarsliggers voor stukken spoor waar veel treinen overheen rijden.” In de video legt zij uit hoe ProRail de vier soorten duurzame dwarsliggers test.
Nieuwe materialen
De nieuwe dwarsliggers moeten niet alleen overlast door geluid en trillingen verminderen. Ze moeten ook duurzaam zijn. En dus bij de productie ervan minder CO2 uitstoten dan de huidige betonnen dwarsliggers.
ProRail test nu vier soorten nieuwe dwarsliggers. Drie daarvan zijn gemaakt van hergebruikt kunststof en één is van recyclebaar zwavelbeton. De vier soorten zijn ontwikkeld door vier verschillende producenten.
“Dwarsliggers hebben een enorme potentie om te verduurzamen, aldus Lisette. ProRail wil graag dat in 2030 95 procent van al onze materialen is recyclebaar is. “Er liggen zo’n 10 miljoen dwarsliggers in het spoor. Dus daar kun je een grote duurzaamheidsslag in slaan.”
Live testen
De materialen kunststof en zwavelbeton zijn niet eerder gebruikt voor dwarsliggers. Daarom testen we de nieuwe liggers live op een stuk druk bereden spoor bij Zwolle. In deze ‘proeftuin’ controleren we continu hoe de liggers zich houden. Ook meten we hun invloed is op de hoeveelheid geluid en trillingen. Daarnaast kijken we hoe de dwarsliggers bijdragen aan de vermindering van CO2-uitstoot. Dat doen we onder meer met sensoren en microfoons.
Lisette: “Het gave van deze proeftuin is dat we inzicht krijgen in de mogelijkheden van de verschillende soorten dwarsliggers. Zo kijken we welke dwarsliggers passen bij het Nederlandse spoor.”