De eerste twee Volvo FL Electric trucks zullen worden ingezet door afvalinzamelings- en recyclingbedrijf Renova en transportbedrijf TGM.
Volvo Trucks introduceert nu zijn eerste volledig elektrische truck voor commercieel gebruik – de Volvo FL Electric voor stadsdistributie en afvalverwerking, naast andere toepassingen. De verkoop en serieproductie van het nieuwe model start volgend jaar in Europa. Met deze introductie neemt Volvo Trucks het voortouw in oplossingen voor elektrisch goederenvervoer in steden.
“We zijn enorm trots om de eerste te presenteren in een reeks volledig elektrisch aangedreven Volvo-trucks die klaarstaan ??voor normaal verkeer. Met dit model maken we het mogelijk dat steden die streven naar duurzame stadsontwikkeling profiteren van de voordelen van geëlektrificeerde vrachtwagentransporten, “zegt Claes Nilsson, President Volvo Trucks.
Met een betere luchtkwaliteit en minder lawaai in de stad, is het mogelijk om huis en infrastructuur vrijer te plannen dan nu het geval is. Een elektrische truck zonder uitlaatemissies kan worden gebruikt in binnen-terminals en milieuzones. Hun lage geluidsniveau biedt mogelijkheden om ’s nachts meer te werken, waardoor overdag de druk op de weg wordt verminderd.
Er is veel belangstelling van de markt voor elektrische trucks. Veel potentiële klanten hebben vragen over de kansen die de nieuwe technologie biedt en hoe deze hun activiteiten kunnen beïnvloeden.
“Om de overgang veilig en soepel te maken, bieden we holistische oplossingen op basis van de individuele behoeften van individuele klanten met betrekking tot rijcycli, laadcapaciteit, uptime, bereik en andere parameters. Een dergelijke oplossing kan alles omvatten, van route-analyse en batterij-optimalisatie tot onderhoud en financiering. Volvo Trucks werkt nauw samen met verschillende leveranciers van laadapparatuur. Het doel is zoals altijd om klanten een hoge uptime en productiviteit te bieden, “zegt Jonas Odermalm, hoofd productstrategie Volvo FL en Volvo FE bij Volvo Trucks.
Het Volvo Trucks-aanbod ondersteunt de opgebouwde expertise van Volvo Groep op het gebied van geëlektrificeerde transportoplossingen. Zusterbedrijf Volvo Buses heeft sinds 2010 meer dan 4000 geëlektrificeerde bussen verkocht. De technologie die wordt gebruikt voor voortstuwing en energieopslag in de Volvo FL Electric is vanaf het begin grondig getest en getest en wordt ondersteund door het verreikende netwerk van Volvo Trucks voor verkoop, service en onderdelenlevering.
“Uit ervaring weten we hoe belangrijk het is dat steden, energieleveranciers en voertuigfabrikanten samenwerken om grootschalige elektrificatie werkelijkheid te laten worden. Met aantrekkelijke prikkels, afgesproken normen en een langetermijnstrategie voor stadsplanning en uitbreiding van de laadinfrastructuur, kan het proces veel sneller gaan, “legt Jonas Odermalm uit.
Volvo Trucks is van mening dat het essentieel is om een ??holistische visie te hebben op elektrificatie van de transportsector om de aanhoudende uitdagingen aan te pakken op gebieden zoals elektriciteitsopwekking en batterijen.
“Om ervoor te zorgen dat grondstoffen voor de batterijen op een verantwoorde manier worden gewonnen, werkt de Volvo Group met het Drive Sustainable-netwerk, dat een speciale functie heeft die dit probleem bewaakt. De Volvo Group is ook betrokken bij verschillende projecten waarbij batterijen van zware elektrische voertuigen een tweede leven krijgen en opnieuw worden gebruikt voor energieopslag. Alle vragen over het omgaan met batterijen zijn nog niet opgelost, maar we werken actief binnen de Groep en samen met andere actoren om de ontwikkeling te stimuleren en de nodige oplossingen te creëren, “zegt Jonas Odermalm.
De eerste vrachtwagens in het assortiment van Volvo FL Electric zijn nu in reguliere exploitatie met klanten in Göteborg, de thuisbasis van Volvo Trucks.
feiten
• Volledig elektrisch aangedreven vrachtwagen voor distributie, afvalinzameling en andere toepassingen in stedelijke omstandigheden, GVW 16 ton.
• Aandrijflijn: 185 kW elektromotor, max. Vermogen / 130 kW continu vermogen, transmissie met twee snelheden, schroefas, achteras. Max koppel elektrische motor 425 Nm. Max koppel achteras 16 kNm.
• Energieopslag: 2-6 lithium-ionbatterijen, in totaal 100 – 300 kWh.
• Bereik: maximaal 300 km.
• Opladen: AC-laden via het elektriciteitsnet (22 kW) of DC snel laden via CCS / Combo2 voor maximaal 150 kW.
• Oplaadtijd: van lege tot volledig opgeladen batterijen: snel opladen 1-2 uur (opladen gelijkstroom), nacht opladen tot 10 uur (opladen via net) met een maximale batterijcapaciteit van 300 kWh.