Female Tech Heroes is een nieuw initiatief van High Tech Campus Eindhoven. Een netwerk voor en door vrouwen die in tech werken of een carrière in dit vakgebied ambiëren. Iets dat door Philips van harte wordt ondersteund. De start van dit netwerk werd tijdens Dutch Technology Week gevierd met een evenement voor 600 vrouwen. Voormalig eurocommissaris Neelie Kroes deed de aftrap. Vanuit Philips waren het Hinke Malda (Head of Innovation Strategy, Philips Research) en Eva Deckers (Director Data Enabled Design, Philips Design) die de bezoekers inspireerden. Hinke met een persoonlijke keynote over het varen van je eigen koers. Eva nam een groep van vijftig vrouwen mee in een introductie op data enabled design. Met als gemene deler: laten we trots zijn op wat we doen!
“Ik kan zelf”, het waren ongeveer de eerste woorden die Hinke uitsprak toen ze kon praten. En daarmee trapt ze ook haar keynote af. Het blijken geen loze woorden, als ze haar publiek meeneemt door haar carrière. Ze studeerde scheikunde in Groningen en kreeg daar de kans om te promoveren bij Professor Ben Feringa. “Maar ik wilde onder de vleugels van Ben uit, mijn eigen vleugels uitslaan en verder kijken dan Groningen.” En dus vloog ze uit, op eigen kracht. Spijt heeft ze daar nooit van gehad, al krabde ze zich wel heel kort achter haar oren toen Feringa jaren later de Nobelprijs voor Scheikunde won. “En tegen hem had ik nee gezegd!” vertelt ze lachend. Maar het varen van je eigen koers, houdt ze haar publiek voor, is het allerbelangrijkst.
Hinke Malda, Head of Innovation Strategy Philips Research: Vaar je eigen koers.
Marketingervaring
En dat deed ze ook na haar promotie. Ze verliet de academische wereld voor een baan bij een chemiebedrijf en besloot daar verschillende rollen uit te proberen. Niet alleen in wetenschappelijke hoek, maar ook in de marketing deed ze ervaring op. “Het is belangrijk om te weten wat er allemaal bij een product komt kijken”, vindt ze. “En als je geen idee hebt hoe je iets in de markt moet zetten, moet je je misschien afvragen of je wel met het juiste onderzoek of de juiste productontwikkeling bezig bent.”
Zelf doen dus, zelf ervaren, zelf leren. Ook al liep ze binnen dit bedrijf ook voor het eerst aan tegen de onzichtbare grenzen van het vrouw zijn binnen een commercieel bedrijf. “Ik kreeg een leidinggevende functie en daarin werd ik niet direct geaccepteerd. Anderen, voornamelijk mannen, vonden dat zij geschikter waren. Maar als je volhoudt, moedige gesprekken voert en laat zien dat je resultaat boekt, verstomt dat geluid vanzelf. En meestal vrij snel.”
Weg vrijgemaakt
Eva Deckers, Director Data Enabled Design Philips Design: Ik vertel graag mijn positieve verhaal om te laten zien hoe het ook kan.
Dat blijkt ook aan het einde van de dag als foto’s van de Raden van Bestuur van grote bedrijven worden getoond; op een enkele uitzondering na alleen maar mannen! Zowel Hinke als Eva schrikken er toch even van. “We zijn te bescheiden als vrouwen”, vindt Hinke. “Maar we mogen best laten zien wat we doen en wat we hebben bereikt!” En hoe bereik je dan dingen? “Door je innerlijke kompas te volgen. Bedenk wat jou drijft in het leven. Wat motiveert je? Wie ben je? Waarom doe je wat je doet? Spreek je uit en laat zien wat je wilt!” Eva beaamt dat: “We moeten gewoon trots zijn op wat we doen. Daarom vond ik het juist belangrijk om inhoudelijk te laten zien wat ik doe en niet de nadruk op diversiteit te leggen. Het mag best over de inhoud gaan!”