Perceptiekloof tussen werknemers en management over werk en generatieve AI.

0

Werknemers en hun leidinggevenden kijken heel anders naar generatieve AI. Hoewel veel werknemers de voordelen van AI erkennen, zijn er ook zorgen zijn over baanverlies en toenemende stress. Managementteams lijken deze zorgen minder te delen, waarbij tweederde toegeeft niet de nodige vaardigheden te hebben voor een effectieve omgang met deze technologische veranderingen. Dat blijkt uit onderzoek van Accenture, opgetekend in het rapport Work, Workforce, Workers: Reinvented in the Age of Generative AI’.

De 1-daagse masterclass vindt opnieuw plaats op woensdag 17 april en donderdag 3 oktober 2024. Aanmelden en informatie.

‘De kloof in perceptie tussen werknemers en leidinggevenden over de impact van AI is opmerkelijk’, zegt Rob Knigge, country managing director van Accenture Nederland. ‘Aan de ene kant zien we dat werknemers zich bewust zijn van zowel de kansen als de uitdagingen die AI met zich meebrengt. Aan de andere kant is er een duidelijk tekort aan begrip en vaardigheden bij leidinggevenden om deze transformatie te begeleiden. Het is essentieel dat leiders de emotionele en professionele impact van AI op hun werknemers erkennen en actief strategieën ontwikkelen om een positieve ervaring en omgeving te creëren waarin iedereen kan floreren.’

Accenture-collega en lead technology Roy Ikink vult aan: ‘Generatieve AI heeft een diepgaandere impact dan welke voorgaande technologie dan ook. Het transformeert niet alleen wat we doen, maar ook hoe we werken. Vooruitstrevende organisaties begrijpen dat het benutten van generatieve AI verder gaat dan automatisering. Het vraagt om een fundamentele herziening van werkmethoden, het betrekken van werknemers in het veranderproces en een cultuur die innovatie en continue leerprocessen omarmt.’

De onderzoeksresultaten van Accenture benadrukken de noodzaak van leiderschap in deze transitie. ‘Het is essentieel dat leiders de verantwoordelijkheid nemen om een cultuur van continue groei en aanpassing te bevorderen. Dit begint met het erkennen van de kracht van AI en het stimuleren van een leermentaliteit binnen de organisatie’, besluit Rob Knigge.

 

 

 

 

Share.

Reageer

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Verified by ExactMetrics