Onderhoudsspecialist Stork verlegt de koers met model ‘Performance Maintenance’
Stork is in Nederland marktleider in onderhoud van industriële installaties. Voor de onderneming geen reden om achterover te leunen. Integendeel, Stork zit midden in de transformatie naar een nieuw model voor samenwerking met zijn grote klanten. Niet alleen repareren, méér samenwerken en dan vooral op de lange termijn. ‘Het delen van kennis is de grootste uitdaging.’
Het stilvallen van fabrieken en installaties is de nachtmerrie van elke directeur en ondernemer. Voor Stork ligt dat traditioneel gezien iets anders. Het bedrijf, met een historie die teruggaat tot 1827, leeft van onderhoud. Het overgrote deel van de personeelsleden werkt in montage en onderhoud, al dan niet gedetacheerd bij de klant. Toch koerst de onderneming nu vooral op het elimineren van ongeplande productiestops. ‘Ten eerste willen we bijdragen aan een gezonde BV Nederland’, zegt consultancy manager Maries van Aert. ‘Onze industrie moet kunnen concurreren op wereldschaal en dat kan alleen met efficiënte en storingsvrije fabrieken. Als onderhoudsbedrijf spelen we daarin een belangrijke rol. Daarnaast draaien wij als bedrijf zelf ook beter als we storingen voorkomen, zeker op de lange termijn. Ad hoc reparatiewerk op basis van ‘uurtje-factuurtje’ is voor ons niet de toekomst. Planbaar onderhoud wel. De klant wil ontzorgd worden en is bereid daarvoor langdurige contracten af te sluiten. Wij nemen het complete onderhoud voor onze rekening en garanderen continuïteit. Op die basis kunnen wij structurele verbeteringen in de installaties doorvoeren. Een betere klep plaatsen bijvoorbeeld.’
Interne kennisdeling als groeirecept
De Stork-consultant zoekt graag de vergelijking. ‘Een auto breng je ook op tijd naar de garage om te voorkomen dat je stil komt te staan. Neem de lift of de airconditioning in een gebouw. Geen onderhoudsmanager die zich daar nog mee bemoeit. De leverancier regelt alles en zorgt dat de systemen functioneren. Hij heeft er alle belang bij dat zijn monteurs er zo weinig mogelijk heen moeten. Want dat kost geld. Dat klinkt misschien simpel, maar in essentie komt het daar op neer. Stork is verantwoordelijk voor de installaties en fabrieken. Het is in beider belang dat die goed functioneren.’
Maries van Aert: ‘Ad hoc reparatiewerk op basis van ‘uurtje-factuurtje’ is voor ons niet de toekomst.’
Van Aert ziet de wereld in snel tempo veranderen. Het traditionele onderhoudsbedrijf bestaat niet meer. ‘Bij de afdeling Consultancy van Stork realiseerden we ons dat al een aantal jaren geleden en is het model ‘Performance Maintenance’ op poten gezet. Kort door de bocht: niet meer koersen op repareren na een defect, maar opschuiven in de keten. Eerste stap is een betere planning. Repareren vóór het defect optreedt. Op zich niet zo lastig. Onze technische mensen analyseren de installaties en maken een onderhoudsplanning. Hierdoor daalt het aantal storingen en komt er meer continuïteit. Een volgende stap is verbeteren in plaats van gepland repareren. Vergelijk het weer met die auto. Je vervangt om de 50.000 kilometer de waterpomp. Maar is dat nodig? Dat hangt af van het gebruik. Rij je in de woestijn of in Noorwegen? Misschien kan het wel om de 100.000 kilometer. Scheelt een slok op een borrel. Zo is het met installaties ook. Onze mensen verdiepen zich in de fabrieken en processen, drukken de onderhoudskosten en garanderen tegelijk minder storingen.’
Kennismanagement
Nog een stap verder is samenwerking in de keten. ‘We hebben ook juridische kennis in huis; we weten hoe de wet- en regelgeving in elkaar zit, wat de risico’s zijn. Uiteindelijk willen we het complete onderhoud voor onze rekening nemen en meedenken over de verbetering van de productieprocessen. Zo zien we de rol van Stork en zo dragen we bij aan de BV Nederland.’
Onder zijn mooie verhaal ligt een theoretische basis, stelt Van Aert: ‘Het gaat om kennismanagement. Binnen Stork hebben we door de jaren heen heel veel kennis en kunde opgebouwd. Helaas is niet alles netjes en structureel gedocumenteerd. De wat oudere garde is opgeleid in de praktijk. Ze weten hoe ze een pomp moeten vervangen, een storing oplossen of die klep stellen. De jongere garde werkt meer vanuit kennis. Ze analyseren een probleem, zoeken op de iPad naar de oplossing en gaan aan de slag. Met beide methodes is niets mis. Maar uiteindelijk wil je wel tot een eenduidige aanpak komen. Binnen Stork hebben we dus de koppen bij elkaar gestoken en een platform gecreëerd waar jong en oud kunnen samenwerken, kennis uitwisselen en volgens bepaalde standaarden werken. Ook om te voorkomen dat kennis en ervaring weglekt nu de babyboomers met pensioen gaan.’
Concrete proposities
De keuze viel op het platform Sharepoint van Microsoft. ‘In de database zit alles op technisch en juridisch vlak, helder geordend en beschikbaar gemaakt voor de consultants en technische mensen in het veld. Inclusief de input van de wat oudere garde. Kunde en kennis bij elkaar. Om alles up-to-date te houden zijn kenniseigenaren benoemd. Zij beheren de platforms en zorgen dat zo veel mogelijk beschikbaar is als we inschrijven op projecten of tenders. We hebben onze interne kennisnetwerken versterkt; dat is de grondslag voor een nieuwe fase binnen Stork.’
Het theoretische kader staat er nu. Hoe zit het met de praktische vertaling? Maries van Aert is optimistisch. ‘Het theoretische kader hebben we vertaald naar concrete proposities, gevalideerd met de ISO 55000-certificering. We kunnen onze klanten tamelijk exact voorrekenen welke stappen er gemaakt moeten worden en wat het oplevert. De kosten voor onderhoud dalen en Stork krijgt daarvoor in ruil langere contracten terug. Niet onbelangrijk, want de concurrentie is stevig, ook al zijn we met zestig consultants in Nederland marktleider.’
Met dertien grote klanten is een contract op basis van Performance Maintenance afgesloten. ‘In twee fabrieken van Agrifirm zijn wij verantwoordelijk voor het totale onderhoud. De kosten zijn met twaalf procent gedaald, de productie is met acht procent gestegen. Bij de BAT olie- en gasterminal in Rotterdam is de afhandeling van werkorders sterk gestegen. En bij SABIC in Geleen is tien procent efficiencywinst geboekt en zijn de kosten voor incidenteel onderhoud sterk gedaald. De droom van elke fabrieksdirecteur, toch? We zijn in gesprek met nog eens veertig grote klanten om de slag te maken van reactief of gepland onderhoud naar proactief onderhoud van de installaties. We verwachten daar veel van.’
Wereldwijd
De aanpak bij Consultancy wordt inmiddels stapsgewijs uitgebreid naar andere disciplines binnen Stork wereldwijd, zodat uiteindelijk alle 16.000 medewerkers er profijt van kunnen hebben. Martijn Glass, global director voor innovation & knowledge transfer: ‘Het is fantastisch om te zien hoe ideeën en kennis worden uitgewisseld tussen Stork’ers in Nederland en Colombia, Schotland en Maleisië, de VS en het Midden-Oosten. Wat de één de normaalste gang van zaken vindt, blijkt rocket science voor de ander te zijn. En de uitwisselingen zijn absoluut wederzijds: uit de meest onverwachte hoeken komen vaak de meest praktische oplossingen! Patenten zijn leuk, maar ‘speed is the new ip’: multidisciplinair innoveren en dan sneller dan andere bedrijven wereldwijd uitrollen. Dat is één van de pijlers van het nieuwe Stork.’