Paneelbouw van Van Doren Engineers ligt op koers, uitbreidingen Slowakije en Panningen.

0

Bij de paneelbouw van Van Doren Engineers is van alles in beweging. Met de aanschaf van een draadconfectiemachine kiest het familiebedrijf voor een compleet andere manier van werken. Daarnaast breidt de onderneming sterk uit, met nieuwbouw bij twee vestigingen. Erik van Berlo, teammanager paneelbouw, ziet dat de sterke focus op de paneelbouwmarkt en de blijvende investeringen hun vruchten afwerpen.

De nieuwe paneelbouwwerkplaats in Panningen wordt eind dit jaar opgeleverd.

Van Doren Engineers (VDE) is een familiebedrijf dat actief is in elektrotechniek, industriële automatisering en productie-ict. Tot zijn klantenkring rekent VDE vooral productiebedrijven en machinebouwers. Een van de werkzaamheden waarin het bedrijf groot is geworden, is de paneelbouw. Juist hier zag VDE zich geconfronteerd met een uitdaging. ‘In de traditionele paneelbouw wordt een kast vanaf een schema van bedrading voorzien door een elektrotechnisch opgeleide paneelbouwer’, vertelt Van Berlo. ‘Maar op de arbeidsmarkt zijn er steeds minder goed opgeleide paneelbouwers te vinden. Dus moesten we op zoek naar een alternatief.’

‘Dit is een mooie innovatie die onze positie in de paneelbouwmarkt verder versterkt’

Dat alternatief vond VDE in een draadconfectiemachine. Die produceert een draadset, met de juiste draad, juiste dikte, juiste kleur, juiste lengte en compleet afgewerkt aan beide kanten. Op de draad staat bedrukt op welke component hij moet worden aangesloten. Dat betekent dat ook een minder opgeleide medewerker hiermee aan de gang kan gaan. Van Berlo, de geestelijke vader van dit project, gelooft rotsvast in het succes van draadconfectie: ‘Dit is een mooie innovatie die onze positie in de paneelbouwmarkt verder versterkt.’

Engineeringstraject

Aan de aanschaf van zo’n draadconfectiemachine gaat een heel engineeringstraject vooraf, stelt Van Berlo. ‘We moeten medewerkers opleiden en ervaring laten opdoen. Alles wat bij een traditioneel proces tijdens het bedraden wordt opgelost, moet nu vooraf digitaal gebeuren binnen ons engineeringspakket. We maken een complete kastlayout waarin niet alleen alle componenten in 3D moeten worden getekend, maar ook de bedrading.’ Hiervoor is een uitgebreide bibliotheek nodig, gevuld met de juiste data. In de bibliotheek zit veel tijd en energie, maar dat is wel een eenmalige exercitie. ‘Op een gegeven moment is de bibliotheek gevuld en kun je de gegevens voor bijna elke order gebruiken.’

Toch is de draadconfectiemachine zijn geld meer dan waard. Vanwege een lagere complexiteit lukt het VDE nu beter om nieuw personeel te vinden voor de uit te voeren werkzaamheden. Maar dat niet alleen. Ook de efficiëntie van de paneelbouw gaat flink omhoog. ‘De voorbereidende tijd niet meegeteld, moet je denken aan veertig tot vijftig procent tijdwinst voor het bedraden van een kast’, schat Van Berlo. ‘Sneller een kast kunnen bouwen betekent een kortere doorlooptijd en daarmee een betere concurrentiepositie in onze markt van vooral grotere machinebouwers.’ De voordelen zijn het eerst te merken in de seriematige paneelbouw. Maar ook daarbuiten, bij one-offs, profiteert VDE van de machine. Van Berlo: ‘In Slowakije zijn we al zover dat we unieke panelen bouwen met draadsets.’

Uitdagingen

In februari is de machine, een Komax Zeta 640, in de vestiging van VDE in Slowakije afgeleverd. De implementatie bracht wel de nodige uitdagingen. Van Berlo wijst op de relatief nieuwe wijze van werken. ‘Je moet kennis in huis halen die amper op de markt te vinden is. We hebben gelukkig een specialist gevonden, die ons ondersteunt in het hele traject. Die heeft onze mensen getraind. Het is tijdrovend, dus je moet hier ook tijd voor vrijspelen.’ De vraag speelde bovendien of ervaren paneelbouwers die een draadset krijgen, nog steeds voldoende uitdaging hebben in hun werk. ‘Gelukkig merken we dat de eerste reacties van medewerkers positief zijn.’

VDE heeft bewust gekozen om de draadconfectiemachine aan te schaffen en te plaatsen in hun vestiging in Slowakije. Ook dat is een uitdaging. ‘De uren zijn goedkoper in Slowakije, dus het duurt langer voordat onze investering zich terugverdient. Maar we automatiseren bewust in Slowakije, want het is onze grootste paneelbouwvestiging en we geloven in haar succes.’

Link magazine september 2024. Thema: Elektrificatie/waterstof.
Vraag exemplaar op: mireille.vanginkel@linkmagazine.nl

Nieuwbouw

Dat VDE sterk aan de weg timmert, blijkt ook uit de uitbreidingen in Slowakije en Panningen. ‘Ruimtegebrek hadden we al tijdens de coronacrisis’, vertelt Van Berlo. ‘We hadden in die tijd gebrek aan materialen. Er ging veel tijd overheen voordat we een kast af konden bouwen. De kasten stonden langer binnen en dus hadden we meer ruimte nodig. Onze vestiging in Slowakije stond op een gegeven moment helemaal vol.’ De oplossing werd gevonden in de huur van twee extra werkplaatsen in Boekel en in Beringe, bij Panningen. De coronacrisis verdween, maar de behoefte aan ruimte werd niet minder, doordat VDE sterk groeide. ‘We merkten dat we die extra ruimte gewoon nodig hadden’, constateert Van Berlo. ‘We zagen dat de paneelbouwmarkt zich steeds verder ontwikkelt en dat we steeds meer omzetten. Vandaar dat we besloten niet langer extra ruimte te huren, maar in te zetten op uitbreidingen, zowel in Slowakije als in Panningen.’

In Slowakije is de bouw begin dit jaar gestart en inmiddels gereed. Met de paneelbouwuitbreiding in Slowakije van 675 vierkante meter is de werkplaats ongeveer verdubbeld. ‘Er ligt daar nu een prachtige nieuwe werkplaats’, weet Van Berlo. Datzelfde geldt straks ook voor Panningen. ‘Vijf jaar geleden hebben we daar een compleet nieuw pand neergezet’, kijkt Van Berlo terug, ‘en nu al zijn we uit ons jasje gegroeid.’ Ook hier is de paneelbouwruimte ongeveer verdubbeld, in dit geval met 1425 vierkante meter extra. ‘De nieuwe paneelbouwwerkplaats wordt eind van dit jaar opgeleverd.’

Noord-Amerikaanse markt

Ook in de bouw van besturingskasten voor de Amerikaanse en Canadese markt gaat het VDE voor de wind. ‘We zijn UL-gecertificeerd in Slowakije en Panningen’, legt Van Berlo uit. ‘Dat betekent dat we gecertificeerd zijn om besturingskasten te bouwen die uiteindelijk in Noord-Amerika komen te staan. Daarnaast zijn we sinds vorig jaar ook nog UL-HazLoc gecertificeerd: voor diezelfde Noord-Amerikaanse markt mogen we besturingskasten bouwen voor in explosiegevaarlijke zones.’ Dat betekent dat VDE uitstekend is gepositioneerd om actief te zijn op die markt. ‘Onze Nederlandse machinebouwklanten zetten hun machines wereldwijd af. Voor hen is het prettig – maar niet verplicht – als ze voor de Noord-Amerikaanse markt een besturingskast laten bouwen die UL-gecertificeerd is.’

In de groeiende afzetmarkt ziet Van Berlo de juistheid van de koers van VDE bevestigd. In 2021 kwam er in de plaats van de bestaande vestigingstructuur een nieuwe teamstructuur en is de paneelbouw een apart team geworden. Met een duidelijke focus op die paneelbouwbusiness. ‘We durven te investeren en je merkt dat dat z’n vruchten afwerpt’, besluit Van Berlo.

Share.

Reageer

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Verified by ExactMetrics