Elke rechtgeaarde ondernemer herkent het fenomeen: weten dat je een oplossing voor je klanten hebt en dan merken dat ze de voordelen niet zien. In het vakgebied van industriële verpakkingen loopt Johan Faes regelmatig tegen dit verschijnsel aan. Met zijn PackAssist wordt het managen van verpakken en verpakkingen efficiënter en goedkoper. ‘De uitdaging ligt voor ons op dit moment vooral in het overtuigen op managementniveau’, zo zegt Faes.
De Faes Group in het Brabantse Reusel is een onderneming in (gespecialiseerde) verpakkingen, die ook de supply chain en het verpakkingsbeleid bij klanten analyseert en daar adviezen over geeft. CEO en oprichter Johan Faes zag hoe bedrijven worstelen met grote hoeveelheden verschillende verpakkingen voor nog grotere hoeveelheden producten. Neem die autofabriek in het Verenigd Koninkrijk, met in totaal 1.650 verpakkingen voor 80.000 verschillende onderdelen. ‘Elke dag weer gedoe: wat moet in welke doos? En is die doos wel op voorraad?
Dat was de reden voor de ontwikkeling van PackAssist, een webbased applicatie, waarmee bedrijven hun verpakkingsbeleid kunnen beheren en beheersen. Het softwareprogramma helpt bijvoorbeeld Philips Healthcare bij het optimaliseren van verpakken door aan ieder product, vaak bestemmingsafhankelijk, de best-passende verpakking te koppelen. Eenmaal gekoppeld wordt bij alle gebruikers, wereldwijd overal in de keten, meteen steeds die verpakking voorgeschreven bij dat product. Daardoor wordt standaardisatie en daarmee een forse verlaging van het aantal verschillende verpakkingen bijna vanzelfsprekend.
Een product als PackAssist blijkt echter nog niet zo eenvoudig te verkopen, heeft Faes gemerkt. ‘Anders dan in de consumentenmarkt wordt het belang van verpakking in industriële markten niet herkend. Er lijkt een barrière te bestaan tussen de werkvloer en hoger management. Targets op kostenreductie en kwaliteitsverbetering zijn gemeengoed, maar dat je met het goed managen van je verpakkingsprocessen enorme slagen kunt maken, is niet overal vanzelfsprekend. En dat is jammer. Want voor die autofabrikant hebben we het aantal verpakkingen weten terug te brengen tot ongeveer vijftig. Dat heeft veel geld opgeleverd. Het continu blijven prikkelen van alle stake-holders blijft een uitdaging. Het is een kwestie van lange adem, maar we zijn op de goede weg. Bij steeds meer klanten krijgt verpakking gelukkig de aandacht die het verdient.