‘Kwaliteit en duurzaamheid, liefst ook oogverblindend mooi’
‘Innoveren is een voorwaarde om als bedrijf in de creatieve sector mee te kunnen blijven doen. Dat is alleen mogelijk door samenwerkingsverbanden aan te gaan met andere sectoren, in ons geval de maakindustrie. En duurzaam innoveren doe je in de regio.’ Dat zegt Mars Holwerda van StudioMOM in Arnhem. Ook plaatsgenoot Maison the Faux kiest voor de innovatieroute, door samen met open innovatiecentrum Texperium in Haaksbergen creatieve duurzame kleding te ontwerpen.
Oost-Nederland kent steeds meer samenwerking tussen verschillende topsectoren. Zo zoeken ook de creatieve sector en de maakindustrie elkaar op voor innovaties. Mooie voorbeelden zijn StudioMOM / Identity & Design en Maison the Faux, beide in Arnhem. StudioMOM profileert zich met het ontwerpen van producten ‘met een sterke, heldere identiteit’. Modelabel Maison the Faux focust op ambacht, innovatie en visie als antwoord op de wegwerpcultuur. Tessa de Boer van Maison the Faux: ‘Ontwerpen van creatieve duurzame kleding, dat is onze focus, en dat is meer dan alleen elk jaar een nieuwe kledinglijn. Juist binnen de mode-industrie is duurzaamheid nog moeilijk te vinden. De duurzame producten die er zijn, zijn vaak lelijk en voldoen niet aan de eisen voor haute couture-ontwerpen. Daar willen wij verandering in brengen.’
Recyclen
Maison the Faux werkt aan een innovatie met Texperium, het open innovatiecentrum voor hoogwaardige textielrecycling in Haaksbergen. ‘We hebben contact met hen gezocht om te praten over de mogelijkheden van een gerecycled garen dat voldoet aan de eisen van de haute couture. Samen met hen zijn wij nu bezig met de ontwikkeling van een reeks garens die er mooi uitzien. Dat is spannend. Texperium heeft de technische kennis, zij ontwikkelen het garen. Wij twisten en twijnen het garen en gebruiken dat in onze nieuwe collectie. Doel is dat de draad daarna voor iedereen beschikbaar komt.’
Tessa de Boer is enthousiast over de rol van ontwikkelingsmaatschappij Oost NV als sparringpartner, onder meer bij het aanvragen van projectfinanciering. ‘Wij zijn creatief en ondernemend, maar realiseren ons dat we geen verstand hebben van financieringstaal. Zij vullen deze leemte en beschikken over een geweldig netwerk waar je als jonge ondernemer enorm veel profijt van hebt.’ De Volkskrant heeft Maison the Faux uitgeroepen tot modetalent van 2016. ‘Daar zijn we enorm blij mee. In eerste instantie ziet iedereen ons als modelabel en daar liggen zeker onze roots. Maar zelf zien we ons meer als creatieve studio. We willen meer dan alleen mode en ook andere producten doorontwikkelen. We blijven bezig met verbetering, een verschil maken, een positieve verandering, dat is ons doel.’
Netwerk
StudioMOM profiteerde van het uitgebreide netwerk van Oost NV. Mars Holwerda: ‘Zo hebben we onze partner Wanders in Netterden gevonden. Wij ontwikkelen constant nieuwe concepten. Maar het mooist is als we dat ook in de regio kunnen produceren. Dan ben je pas echt kleinschalig en duurzaam bezig. En dat is precies wat de houtkachel Oak van Wanders is geworden, een staalkaart van een aantal bedrijven in de regio die gezamenlijk dit product maken. De duurzaamheid zit in het hoge rendement van de kachel en in het concept van lokale productie. Je maakt alleen wat nodig is en hebt daardoor weinig voorraad. De schoonheid maakt ook dat mensen een product koesteren en lang houden. Dat is waar wij steeds naar zoeken bij onze producten: kwaliteit en duurzaamheid, liefst ook oogverblindend mooi. Wij willen flexibel, lokaal en interessant zijn, dat kan als je in de regio produceert.’
StudioMOM laat haar producten liefst in de regio produceren in plaats van in lagelonenlanden. ‘Je bent dan niet flexibel. Het is lastig om even te overleggen met mensen in India of Polen. Los van de afstand is de taal vaak een barrière. Innovatie is noodzakelijk, anders stagneer je als bedrijf. Innovatie is zeker in Gelderland optimaal als je regionale samenwerking aangaat. Juist door kennis te delen kun je tot geweldige nieuwe producten komen. Als je even bij elkaar langsgaat om een tussenfase te bekijken en samen te bespreken welke kant je op wilt, kom je tot nieuwe ideeën. Je kunt makkelijker iets uitproberen, dus wordt het veel innovatiever. Dit is de toekomst: kleinschalig, in de regio, met gedeelde kennis die stimuleert om samen mooie duurzame producten te ontwerpen en maken.’
Dit artikel stond in de Oost Nederland special 2016