Diverse factoren beïnvloeden het sentiment op de staalmarkt steeds meer. De wijze waarop de naderende Brexit nu werkelijk gaat plaatsvinden, de handelsoorlog tussen China en de Verenigde Staten, alsmede die tussen Turkije en de VS, de politieke en economische problemen in Italië, de gereduceerde automobielproductie in Duitsland als gevolg van de nieuwe testmethode, de eventuele voorzetting van de importheffingen waarover de EU-Commissie in december gaat besluiten, het afnemende vertrouwen over de economische groei binnen de EU en de onzekerheid over de renteontwikkelingen in 2019. Dat zijn zomaar enkele ontwikkelingen, die de staalmarkt raken en onzeker maken. Maar er is nog meer! In China wordt naar verwacht een record hoeveelheid ruwstaal geproduceerd. Vorig jaar bedroeg de productie nog 831,7 miljoen ton, maar voor dit jaar wordt meer dan 900 miljoen ton verwacht. Tegelijkertijd spreekt de Chinese regering enerzijds over maatregelen om de economie te stimuleren en beweert zij productiebeperkingen in de staalindustrie op te leggen, anderzijds moet worden vastgesteld dat nog niet veel van de stimuleringsmaatregelen gemerkt wordt. Daar dreigt dus een enorm overschot aan staalproducten, maar tegelijkertijd wordt de Chinese export gehinderd door wereldwijde importheffingen. Diverse experts verwachten daarom prijsdalingen op de Chinese markt. De problemen in de Duitse automobielindustrie leiden tot hogere voorraden bij staalservicecenters en andere toeleveranciers. Die hoge voorraad nodigt weer uit tot terughoudendheid bij het afsluiten van nieuwe contracten voor levering in 2019. Desondanks echter willen de fabrieken juist weer hogere prijzen. Zo zou naar verluidt Tata Steel een prijsstijging willen doorvoeren van € 20 per ton. Hoewel op de Euroblech beurs in Hannover (Oktober 2018) veelal de verwachting werd uitgesproken, dat de prijzen in 2018 nog wat stabiel zullen blijven, maar vervolgens in het 1e kwartaal 2019 weer zullen aantrekken, neemt de twijfel daarover alleen maar toe. Het zwakste artikel bij de vlakke producten is op dit moment Sendzimir verzinkt materiaal. Deels door meer aanbod als gevolg van vergrote productiefaciliteiten, maar zeker ook door gedaalde afname vanwege de stagnatie bij de automobielproductie.
Intussen echter gaat de consolidatie op de Europese staalmarkt gewoon door. Liberty Steel, dat eerder dit kwartaal al enkele productie-eenheden van ArcelorMittal in Midden- en Zuid-Europa overnam, heeft onlangs ook enkele verzinkingslijnen van dit concern in België en Luxemburg gekocht. Met deze verkoop kwam de weg vrij voor ArcelorMittal om het Italiaanse ILVA definitief in handen te krijgen. Het Braziliaanse CSN probeert nu twee fabrieken in Europa af te stoten. In Portugal wil het de staalwalserij Lusosider (vooral bekleed plaatstaal) kwijt en in Duitsland Stahlwerk Thüringen (lange producten, zoals balkstaal en profielen). Wie de geïnteresseerde partijen voor de overname zouden zijn kunnen we nu nog niet melden, maar het zal waarschijnlijk weer leiden tot verandering van de machtsverhoudingen in de Europese Staalindustrie.
Hoe de prijsontwikkeling de komende tijd zal zijn is dus erg onduidelijk. Veel insiders denken niet dat de prijzen omhoog zullen gaan, eerder stabiel zullen blijven. Dat laatste is eigenlijk een meer traditionele ontwikkeling tijdens deze periode van het jaar. Van de ander kant zullen de fabrieken vooral schermen met hogere kosten en daarom blijven hameren op een stijging.
|