Donderdag 4 februari wordt de ‘Massive Open Online Cursus Aan de slag met Big Data. Denk groot, start klein’ (MOOC Big Data) gelanceerd tijdens het Smart Industry Jaarevent in Apeldoorn. In de MOOC Big Data wordt de MKB-er in een uur bijgepraat over de mogelijkheden en kansen van Big Data. Volgens initiatiefnemer Eric van Tol -aanjager op het Doorbraakproject Big Data en directeur van het Big Data Expert Centre aan de Fontys Hogeschool- zijn tools als deze MOOC Big Data welkom.
Winst voor MKB om big data te delen
Van Tol: ‘Ondernemend Nederland moet meer dan nu gebeurt data delen en ermee experimenteren. Dit om te ontdekken waar de winst voor zijn of haar type bedrijf precies zit. Deze MOOC voorziet in een eerste informatiebehoefte en is een prima springplank om als ondernemer de eerste stappen te zetten.’
De MOOC Big Data is een initiatief van het Doorbraakproject Big Data in samenwerking met het Big Data Value Center, ECP | Platform voor de InformatieSamenleving, de Kamer van Koophandel, het ministerie van Binnenlandse Zaken, het ministerie van Economische Zaken, SURFSara en TNO. Kijk hier om de trailer te bekijken.
Klantinzicht, fraudedetectie en cybercrime
Big Data speelt een steeds grotere rol in de innovatie van producten en diensten. Denk aan een beter klantinzicht, efficiëntere werkprocessen maar ook fraudedetectie en het bestrijden van cybercrime. Grote bedrijven en platforms als Amazon en Alibaba zijn hiermee al volop mee bezig. Maar ook het Midden- en Kleinbedrijf kan profijt hebben van Big Data. Een pionier is Floridata – een collectief van sierteelthandelaren- die dankzij het onderling uitwisselen van data nu heel snel de wanbetalers kan identificeren. Een ander voorbeeld is Spotcap, een financieel- technologische start-up die met messcherpe analyses (rond de 860.000 datapunten per aanvraag) kredietverstrekking doet voor MKB-ers en ZZP-ers.
Denk groot, start klein
Om er achter te komen welke mogelijkheden big data biedt, is het belangrijk om te experimenteren met data. Wat gebeurt er als ik het ene databestand combineer met het andere en wat levert het mij op aan nieuwe inzichten? Eric van Tol raadt ondernemers aan hun data te verrijken door data te delen met andere bedrijven, te profiteren van alle gratis data die beschikbaar zijn of zelf meer informatie te verzamelen, bijvoorbeeld via sensortechnologie.
Big Data hoeft niet ingewikkeld te zijn. Met eigen data in combinatie met bijvoorbeeld social media data kun je al tot nieuwe inzichten komen. Ook wordt de technologie steeds goedkoper (denk aan data-opslag in de cloud) en zijn data steeds makkelijker voorhanden.
Wel ziet van Tol dat ondernemers zich soms ongemakkelijk voelen over het gebruik van persoon gerelateerde data. Daarmee is volgens hem wettelijk meer mee mogelijk dan ondernemers beseffen. Zo kun je bijvoorbeeld kleinschalige pilots starten waarin je mensen expliciet om toestemming vraagt hun data af te staan. ‘In lang niet alle gevallen heb je persoonsgegevens nodig in je Big Data analyse. Denk bijvoorbeeld aan het beter voorspellen van het onderhoudswerk van machines, daar komt geen persoonsgegeven aan te pas’ aldus van Tol.
De ambitie van Eric van Tol is het MKB wegwijs te maken in de enorme mogelijkheden van Big Data, de juiste kennis bij te brengen en ze te enthousiasmeren ermee aan de slag te gaan. ’Denk groot, start klein’ is zijn advies. De MOOC Big Data is hier een geschikt handvat voor.
Meer over de MOOC Big Data
In de MOOC Big Data praat Big data strateeg Mark van Rijmenam (Oprichter Datafloq en promovendus aan de University of Technology Sydney) de MKB-er in een uur bij over de mogelijkheden en kansen van Big Data. Hij legt uit wat Big Data is, welke trends en technieken er zijn en hoe je als ondernemer de eerste stappen kunt zetten. Verder komen aanjager Van Tol en experts van de Kamer van Koophandel (Ruud Mannaart), TNO /Big Data Value Centre (Jessica Doorn), TULP interactive (Jan Willem Tulp) en ECP | Platform voor de InformatieSamenleving (Maartje Breeman) aan het woord. Zij gaan uitgebreid in op het Internet of Things, voorspellingstechnieken, datavisualisatie en de omgang met (persoons) gegevens.
Interactie
De MOOC Big Data bevat Movietrader, een tool om interactiviteit aan films te geven. Zo kan de kijker al naar gelang zijn interesse heel makkelijk van de ene naar de andere aflevering klikken en krijgt hij vragen over de behandelde onderwerpen gepresenteerd.