Tijdens enkele K&H-sessies trapt Tom Bouws, accountmanager Smart Industry, Topsectoren en Kennisinstellingen bij de Kamer van Koophandel, af met een inspirerende presentatie. Smart industry zit volgens hem in processen, producten en businessmodellen. Processen kun je verbeteren door slim te automatiseren (enkelstuks klantspecifiek leveren tegen de prijs van massa), een optimale productieflow te organiseren, foutloos data uit te wisselen, enzovoort. Aan producten kun je waarde toevoegen met bijvoorbeeld sensoren en draadloze connectie die additionele informatie leveren waarmee de klant zijn proces of product kan verbeteren. Nieuwe businessmodellen kun je creëren met aanvullende diensten (servitization), service-op-afstand, pay-per-use, delen (van bezit naar gebruik), prosumerschap (consument wordt ook producent), enzovoort.
Een mooie illustratie van zijn verhaal geeft Harry Gruben, directeur operations van Auping in Deventer. De beddenfabrikant is ‘make-to-order’ gaan werken en heeft zijn leveranciers daarin meegenomen. ‘Zij leveren hun spullen nu aan een hub, waar wij ze weer uithalen als we ze nodig hebben voor onze productie; dan pas betalen we ervoor. De leveranciers moeten zelf bepalen hoe ze hun voorraad in die hub beheren.’ Maar nog steeds blijft Auping worstelen met de onvoorspelbare klant. ‘De vraag van de klant modelleren, dat doen we nu nog op de achterkant van een sigarendoos. Als het bijvoorbeeld erg warm is, neemt de intake met twintig procent af. Dat soort dingen weten we wel, maar het zit nog niet in een model en we doen er nog niets mee.’ Dat komt onder meer doordat Auping niet rechtstreeks aan consumenten levert, maar aan franchisers. Moet Auping dan niet zijn businessmodel veranderen en zelf retailer worden, om de customer intimacy te vergroten?
Dat is in Deventer nu niet de gedachte, maar intussen wordt de relatie met de klant op een andere manier wel steeds intiemer. Gruben: ‘We zitten nu in een traject over het innovatieve bed: wat is dat?’ Auping biedt al een app aan, Better Days, die het slaapgedrag analyseert en met een slimme wekker alleen bij lichte slaap een weksignaal afgeeft; dat is prettiger wakker worden dan uit diepe slaap. De app is gratis, meldt Gruben, maar – businessmodel! – bevat ook een matrascheck die de consument kan vertellen welke matras het beste bij hem past. Tom Bouws heeft nog wel ideeën voor het intelligente bed: sensoren in het bed om informatie over het slaapgedrag te verzamelen, of een sensor in de tandenborstel die bij gebruik ’s avonds alvast de elektrische deken aanzet.’ Privacy is slechts een van de zaken die hier nog tussen droom en daad staan.