Het Japanse autoconcern Nissan Motor is van plan de komende vijf jaar omgerekend ruim 7 miljard euro te investeren in de verkoop van elektrische auto’s in China. Het bedrijf wil de grootste verkoper van elektrisch aangedreven auto’s in het land worden.
De Japanse autofabrikant streeft naar jaarlijkse leveringen met 1 miljoen eenheden tegen 2022, met veel van de groei afkomstig van elektrische modellen, vertelde Jun Seki, hoofd van Nissan’s China-operaties, aan verslaggevers van Bloomberg in Peking.
Wereldwijde rivalen, waaronder Volkswagen AG, General Motors Co., Honda Motor Co., investeren ook meer in China in de race om het snelstgroeiende grote merk te worden in een land dat zich heeft gericht op het plaatsen van meer elektrische voertuigen op de weg om de uitstoot te verminderen.
Nissan, maker van de Leaf EV en al de grootste Japanse autofabrikant in China, is van plan in 2022 20 elektrische modellen te introduceren in China. Onder het plan zullen gelektrische auto’s in 2022 30 procent van alle verkopen uitmaken en tegen 2025 zullen ook elektrische Infiniti-modellen worden geintroduceerd.
Nissan richtte in 2003 een joint venture op met Dongfeng Motor Group uit China en richtte in augustus vorig jaar een joint venture op met Renault SA en Dongfeng om elektrische auto’s voor de lokale markt te ontwikkelen.
De Japanse autofabrikant was aanvankelijk onzeker over de vraag hoe snel de vraag naar elektrische voertuigen in China zou groeien en wilde overbezetting voorkomen, zei Seki.
“De groei in lokale concurrentie is veel sneller dan we hadden verwacht,” zei hij. “Nu zijn we begonnen met het veranderen van onze lokale strategie.”