Innovatief vermogen, Smart Industry, creatieve financiering, duurzaam denken en een hoog kennisniveau. Dat zijn de vijf voornaamste succesfactoren van de Nederlandse maakindustrie, blijkt uit kwalitatief onderzoek van het tijdschrift Management Team.
Maakbedrijven zijn onmisbaar voor de Nederlandse economie. Van eiermachines tot kranen en pijpleidinglegsystemen voor de olie- en gasindustrie. Veel van die bedrijven zijn niet bij het grote publiek bekend, maar het is wel een sector die veel toegevoegde waarde levert: het exportvolume groeide afgelopen jaar bijvoorbeeld met 6 procent en de totale toegevoegde waarde van de Nederlandse industrie beloopt zo’n 70 miljard.
Maar wat zijn nou de succesfactoren van de maakindustrie? Om dat uit te zoeken, deed de redactie van Management Team de afgelopen maanden een groot aantal gestructureerde diepte-interviews met ceo’s van bedrijven in de industrie, zoals Voortman Steel Machinery, 247TailorSteel, AFA Dispensing Group, Van Houtum Papier, Bressers Metaal, Eska Graphic Board, Sif Group, Rademaker, NTS-Group en KMWE.
Samenwerking tussen bedrijven.
Uit die serie interviews zijn vijf factoren te halen die het succes van de Nederlandse industrie verklaren. Zo kent Nederland verhoudingsgewijs zeer verregaande samenwerking tussen bedrijven, waarbij een ontwikkeling te zien is waarbij bedrijven eerst zoveel mogelijk zelf deden, maar ze nu steeds meer ‘kop-staartbedrijven’ worden: de R&D aan de voorkant en de sales&service aan de achterkant verzorgen ze zelf, de rest doen ze samen met andere leveranciers. Dit leidt tot een grotere focus op productontwikkeling, kortere levertijden en open innovatie.
Smart Industry.
Een tweede succesfactor is Smart Industry, oftewel: de ‘vierde industriële revolutie’, de digitalisering van producten en vooral ook processen. Geschat wordt dat de productiekosten hierdoor met 30 tot 50 procent kunnen afnemen en Nederland is hier ook volop mee bezig: zo investeert het kabinet er de komende jaren in totaal 150 miljoen extra in.
Financiering van maakbedrijven
Een derde factor is dat de financiering van maakbedrijven relatief goed is, ook vanwege hun potentie. Bancaire financiering is weliswaar lastiger aan het worden, er zijn wel steeds meer private partijen die willen financieren, en ook in de hele productieketen worden steeds vaker financieringsmogelijkheden gevonden.
Duurzaamheid
Een vierde succesfactor is de voortrekkersrol die Nederlandse bedrijven internationaal spelen op het gebied van duurzaamheid. Grote industriële partijen nemen daarin het voortouw: zij leggen hun duurzaamheidsdoelen op aan hun toeleveranciers en duwen de keten zo in de juiste richting.
Kennisniveau
Een vijfde succesfactor blijkt het hoge kennisniveau in Nederland, ondanks de schaarste aan (ervaren) technici. Maar het goede nieuws: de TU’s van Delft, Eindhoven en Twente leveren meer afgestudeerden af dan tien jaar geleden, en op de universiteiten is het aantal bètastudenten in tien jaar gegroeid van 26 naar 35 procent.
Het onderzoek van Management Team maakt onderdeel uit van het project Made in NL, mede mogelijk gemaakt door de partners NIBC, MBCF, Centraal Beheer Achmea, TNO en SAP. Meer over het kwalitatieve onderzoek van Management Team is te lezen in de recente editie, die 19 november verschijnt. MT heeft ook een speciaal boekje uitgegeven, Hoe maakt u het?, waarin een aantal interviews gebundeld zijn (www.mt.nl/made-in-nl).