De klant écht goed bedienen, met goed geïntegreerde oplossingen, vergt dat je ook kunt bieden wat je níet zelf in huis hebt. Sinds een jaar beschikt de aandrijfspecialist Festo daarvoor over EASi3, een team van mensen die makkelijk met andere disciplines kunnen samenwerken. Maar ook openstaan voor andere fabrikaten.
Festo wil met EASi3 zorgen dat smart industry realiteit wordt
De klant heeft voor een nieuw product een nieuwe motionfunctionaliteit nodig. Hij wil daarvoor kosteneffectief en snel een passende oplossing. Een oplossing op maat die niets meer of minder kan dan het gevraagde, energiezuinig is en – heel belangrijk – goed geïntegreerd wordt in het productieplatform dat de klant reeds heeft staan. De tijd dat Festo dan alleen pneumatische oplossingen te bieden had, ligt ver in het verleden. Maar nog steeds zit pneumatiek diep in het dna van het bedrijf waar iedere nieuwe medewerker, ook de marketingmedewerker of de financieel administrateur, een basisopleiding pneumatiek krijgt. Inmiddels is duidelijk dat elektromechanische oplossingen extra flexibiliteit kunnen bieden. In antwoord op die ontwikkeling heeft Festo de afgelopen jaren zijn assortiment steeds verder verbreed. Daarin zitten tegenwoordig niet alleen elektromechanische aandrijvingen, maar ook vision en lineaire robots. Maar, de klant écht goed bedienen, écht de beste service bieden die de klant nodig heeft, met goed geïntegreerde oplossingen, vergt dat je ook kunt bieden wat je níet zelf in huis hebt. Sinds een jaar beschikt de aandrijfspecialist uit Delft daarvoor over EASi3.
Andere fabrikaten
De afkorting staat voor Electric Automation Simply plus de i’s van Innovative, Intelligent en Integrated. Het is de naam van een multidisciplinair team. Daarin zitten besturingstechnici afkomstig van afdelingen als Customer Interaction Centre, Customer Solutions, Sales en Technical Support. Veelal jonge mensen die niet alleen een conventionele werktuigbouwkundige opleiding hebben gevolgd, maar ook mechatronisch zijn opgeleid. ‘Er is heel bewust gekeken naar de samenstelling van het team, naar de match van verschillende technische bloedgroepen, servicegerichtheid, leeftijdsopbouw, of mensen in staat zijn zelfstandig te opereren en in the heat of the moment beslissingen kunnen nemen. Daarnaast is het belangrijk om kennis te vergroten en te delen met anderen. Ons EASi3-team moet heel makkelijk met mensen van andere disciplines kunnen samenwerken. Maar ook openstaan voor de technologie van andere fabrikanten’, verklaart teamleider Jurgen Bastiaansen. ‘Want, als dat in het belang van de klant is, werken zij ook met de technologie van onze concurrent. Stel dat de klant bij ons een aandrijving en een controller koopt voor een bepaalde functionaliteit, dan zorgen wij dat die goed geïntegreerd worden in de technologie die de klant al heeft. Ongeacht of hij nu over een besturing van merk X of merk Y beschikt, ongeacht of daarin nu servomotoren draaien van fabrikaat A of fabrikaat B. ‘Integrated’ staat niet voor niets in de afkorting.’
Alles met alles
‘EASi3’, zo duidt Bastiaansen het, ‘zorgt dat smart industry realiteit wordt. Het is met moderne technologie mogelijk alles met alles te koppelen. De praktijk is echter dat systemen van verschillende fabrikanten niet altijd even makkelijk koppelbaar zijn. Eerder hebben we met Lenze en Bosch aan onze afnemers laten zien dat een succesvolle technologische integratie van verschillende merken probleemloos mogelijk is. Daartoe een samenwerkingsverband opzetten is lastiger. Dus zijn we dit team gaan formeren uit mensen die, als de klant dat wil of als zij dat zelf beter vinden, ook andere fabrikaten in hun oplossing opnemen. Die kan bestaan uit mechanica van Festo, motoren van fabrikaat A met Festo-controllers en een bovenliggende besturing weer van merk X. Een oplossing kan voor honderd procent Festo zijn, maar evengoed slechts voor de helft, afhankelijk van wat het beste is voor de klant. Het gaat om de beste service voor de klant.’
Voorheen ondenkbaar
Dat gaat niet vanzelf, erkent Bastiaansen. ‘Dat wij nu, naast Festo, werken met andere merken – en desgewenst dat materiaal zelf voor de klant inkopen – was voorheen ondenkbaar. En we hebben ook fors moeten investeren in het opbouwen van kennis. Wij kunnen nu onze technologie met elk denkbaar besturingssysteem koppelen. Mijn teamleden hebben de vrijheid van alles te testen. Dat kan met spullen van de klant, maar indien nodig kopen we het zelf in en gaan er, hier in ons Competence Centre, net zo lang mee aan de gang tot we precies weten hoe het werkt. En komen we er niet uit dan vragen we de specialisten van de concurrent er gewoon bij. Want voorop staat dat we de klant helpen, van a to z, totdat alles helemaal naar wens van de klant werkt. En dat zo snel mogelijk, want speed is the new currency.’
Juiste weg
Met EASi3 geeft Festo Nederland vorm aan de centrale gedachte van Industrie 4.0 die Festo wereldwijd in zijn strategie heeft opgenomen. Inmiddels zijn in verschillende landen vergelijkbare initiatieven ontstaan. ‘Het afgelopen jaar heeft getoond dat we met EASi3 op de juiste weg zijn. Voor diverse klanten hebben we besturings- en aandrijfoplossingen kunnen realiseren die voorheen niet haalbaar leken. Dan blijkt dat pneumatische en elektrische aandrijvingen hand in hand gaan. Centraal staat om de beste oplossing voor de klant te realiseren, ongeacht de aandrijftechnologie.’ Het EASi3-team is in een jaar tijd gegroeid van zes naar elf leden. ‘De twaalfde begint volgende week.’