De Helmondse system supplier MTA heeft zijn team versterkt met een senior system architect en een senior industrialisation specialist – en is hard bezig de ontwikkelgroep System Development & Engineering (SD&E) ‘verder op oorlogssterkte’ te brengen. Managing director Patrick Geerts: ‘We gaan de werelden van systeemontwikkeling en productie door middel van industrialisatie daadwerkelijk met elkaar verbinden. Zodat we klanten met een complexe mechatronische vraagstelling perfect kunnen bedienen op basis van een technologie- en kostenroadmap.’
Het gaat er niet alleen om een uitstekende machine te ontwikkelen, maar ook om de total cost of ownership
De nieuwbouw in 2019 past naadloos in dat plaatje. ‘We brengen onze activiteiten in Nederland onder één dak om verdere stappen te maken in groei en efficiency’, aldus Patrick Geerts. ‘In de nieuwe situatie werken activiteiten zoals system development & engineering, industrialisatie, productie, project- en supply chain management in elkaars verlengde. Daardoor zijn communicatielijnen kort, is de informatieoverdracht natuurlijker en verloopt het proces efficiënter.’
Op oorlogssterkte
Hij en mededirecteur en -eigenaar Robert Manders richtten MTA in 2002 op als system supplier voor oem’ers. ‘Al snel kwam daar een stuk engineering bij: in plaats van vooral mechanische modules bouwen, gingen we complete mechatronische modules en systemen op klantspecificatie engineeren en bouwen. Vervolgens zijn we doorgegroeid naar een volwaardige systeemontwikkelaar én producent van hoogwaardige mechatronische machines en systemen met een repeterend karakter. Onze divisie System Supply beschikt over alle vereiste competenties voor het produceren en leveren van hightech equipment. Verder is onze divisie System Development & Engineering inmiddels regelmatig betrokken bij de nieuwste innovaties uit de maakindustrie. De komende tijd brengen we SD&E verder op oorlogssterkte, uit de schaduw van productie, zodat we op een hoger niveau kunnen acteren’, beklemtoont Geerts. ‘Qua mechanica-expertise hebben we de zaken goed op orde, in elektronica-expertise hebben we de laatste jaren flink geïnvesteerd en we zijn aan het bijschakelen om onze software-capabilities verder te vergroten. De onderliggende kerncompetenties om mechatronisch op een hoger niveau samen met klanten te gaan ontwikkelen, zijn dus gewaarborgd.’
Belangrijke stap
MTA (ruim tachtig medewerkers) toont een gestage groei in omzet en medewerkers. ‘Jaarlijks plussen we vijftien tot twintig procent op eigen kracht. De komende jaren blijven we doorgroeien, om internationale oem’ers optimaal te kunnen bedienen. Vorig jaar, rond het vijftienjarig bestaan, hebben wij ons afgevraagd waar de hightech maaksector naartoe gaat. Uit gesprekken met klanten, technologiepartners en marktkenners over Industrie 4.0/Smart Industry blijkt dat veel kennisgebieden zich exponentieel ontwikkelen en steeds meer met elkaar verweven worden. Als system supplier willen we hier op voorsorteren, zodat wij onze klanten maximaal kunnen ondersteunen bij nieuwe uitdagingen’, benadrukt Geerts. ‘Een belangrijke stap is dat wij de werelden van system development en system supply daadwerkelijk met elkaar gaan verbinden.’
Roadmap als leidraad
Hij legt dat uit: ‘Ontwikkeling richt zich vaak primair op de functionele aspecten van het systeem: dat moet het goed doen, liefst nog ietsje beter dan de klant verwacht, en binnen de planning gerealiseerd zijn zodat de time to market gewaarborgd is. We zien echter regelmatig dat de marktentree van een nieuw systeem niet optimaal verloopt, omdat het te complex, soms overgespecificeerd en dus te duur is opgebouwd. Om dit te corrigeren, moet je dan weer terug naar het ontwerp, wat onnodig veel tijd en geld kost. Het gaat niet alleen om de ontwikkeling van een uitstekende machine, voorzien van de nieuwste technologie, maar ook om de total cost of ownership: als de oplossing te duur is, wordt er niets verkocht. Grofweg tachtig procent van de integrale kostprijs wordt aan de voorkant bepaald. Dus moet je daar de juiste keuzes maken – qua systeemarchitectuur, technologie en wat je in hard- of software oplost, maar ook qua materialen en het waarborgen van maakbaarheid en servicebaarheid. Dat vergt voor elk project een heldere technologie- en kostenroadmap als leidraad.’
Verbindende schakel
Sleutelfiguren in die MTA-werkwijze zijn Richard van Lieshout en Sjaak Janssen. Van Lieshout stuurt als senior system architect – en tevens chief technology officer (cto) – de divisie SD&E aan. Zijn kennis en ervaring zit hem in mechatronica – ‘ruim twintig jaar geleden was ik bij Philips Semiconductors in Nijmegen (het huidige NXP, red.) een van de eerste mechatronen’ – en in systeemarchitectuur. Specialismen die hij de afgelopen tien jaar in praktijk bracht bij Mutracx, ASML Research, VDL ETG, ASM-ALSI en het samenwerkingsverband van TU/e en TNO op het gebied van additive manufacturing. Ook heeft Van Lieshout inmiddels diverse systeemarchitecturen opgezet die tot gezonde tco/businesscases hebben geleid.
Systeemarchitectuur en industrialisatie gaan hand in hand
Systeemarchitectuur gaat hand in hand met industrialisatie. Sjaak Janssen vormt als senior industrial specialist bij MTA de verbindende schakel tussen de ontwikkelafdeling en productie. ‘Mijn taak is te borgen dat alle productieaspecten van begin af aan in het ontwikkelproces van nieuwe producten worden ingebracht’, zegt hij. Janssen werkte 24 jaar bij Océ in Venlo – en later bij de Océ-spin-off Mutracx en Sioux. Hij is gepokt en gemazeld in productie en industrialisatie. Geerts: ‘Océ bouwt als oem’er grote aantallen identieke apparaten. Aan de voorkant diep nadenken over industrialisatievraagstukken zit daar ingebakken: 100.000 keer één euro minder aan de achterkant is toch mooi 100.000 euro bespaard.’
Starten op ‘wit papier’
Oem’ers onderkennen dat industrialisatie een vak is, maar dat geldt (nog) niet voor system suppliers. Wel voor MTA. ‘We hebben dat vak naast ontwikkeling en productie geplaatst. Daarmee voegen we absoluut waarde toe voor bestaande en ook nieuwe klanten, zeker naar de toekomst toe.’
Bij MTA stellen Van Lieshout en zijn team per project de technologie- en kostenroadmap samen. Uiteraard samen met de klant en op basis van diens specs en wensen. ‘We gaan SD&E verder versterken, onder meer met software- en mechatronica-expertise. Want steeds meer vraagstukken die nu nog in de hardware worden opgelost, kun je straks beter en goedkoper met slimme besturing tackelen’, zegt hij. ‘Dat vergt op de hoogte zijn en blijven van wat er op technologisch vlak gaande is in de wereld en goede contacten met kennisinstellingen. Doen we dat goed, dan zijn we in staat om met de klant op ‘wit papier’ te starten – en die opties te bieden waarmee hij het best geholpen is.’
Janssen fungeert daarbij als sparringpartner: voor de definitieve conceptkeuzes brengt hij in waar productie wel of niet blij van wordt, wat goed of lastig te (re)produceren is en hoe het slimmer en kostenefficiënter kan. ‘Maar al te vaak komen machines en modules overgespecificeerd of overgedimensioneerd van de tekentafel. Ik probeer dat te voorkomen met vragen als: is die granieten steen of luchtlager wel nodig in deze machine? Is een plaatwerkframe in dit geval niet net zo goed en goedkoper? De systeemarchitect moet met zijn ‘mechatronicatrukendoos’ aantonen dat de beoogde performance gehaald wordt.’
Samenwerkingsmodel
MTA versterkt zijn kennisbasis op veel fronten. Maar alles in eigen huis hebben is niet het streven. Geerts: ‘We hebben geen aspiraties om dé specialist in specifieke applicatiegebieden te worden. Vraagt een klant om een specifiek specialisme, dan zoeken en vinden we dat in ons beproefde samenwerkingsmodel – en die partij sluit dan aan in het multidisciplinaire ontwikkelteam. In regio Brainport moeten we waar mogelijk maximaal samenwerken, ook met andere productie- en ontwikkelpartners. Onze pay-off is niet voor niets Creating machines together.’