Witgoedfabrikant Miele komt met een was- en strijkservice waarbij de was wordt opgehaald en binnen 48 uur schoon en gestreken wordt thuisbezorgd. Deze zogeheten Miele Laundry Club kost 35 euro en is in eerste instantie alleen beschikbaar voor inwoners van Amsterdam. Later dit jaar kunnen ook inwoners uit andere steden hun was laten doen.
Insight:
Dit ontzorgen van de consument is in opkomst. Het aantal bedrijven dat klanten diensten aanbiedt met producten die ze eerder alleen verkochten groeit. Uitgangspunt van Miele is dat een huishouden geen wasmachine nodig heeft om de was schoon in de kast te krijgen. Voordeel voor de klant is dat er meer tijd over is voor leuke dingen.
Daarnaast past deze dienst binnen het circulaire as-a-service verdienmodel. Miele hoeft minder wasmachines te produceren omdat niet alle huishoudens een wasmachine kopen en aan het einde van de levensduur weggooien. Nederlanders gooien elk jaar meer dan 1 miljoen wasmachines, drogers en vaatwassers weg, oftewel een voetbalstadion vol. Daar komt bij dat de machines bij de huishoudens meer dan 90% van de tijd stil staan. Bij Miele worden ze optimaal gebruikt.
Een op de drie Nederlanders staat open voor deze ommekeer van bezit naar gebruik, zolang ze maar het gemak ervaren, de kosten betaalbaar blijven en de privacy gewaarborgd is. Daar zijn al andere aanbieders van wassen-als-een-service op ingesprongen, zoals Homie. Het verschil is dat zij wasmachines in huis plaatsen en de was niet voor de consument doen. Het idee hier is dat de wasmachine eigendom blijft van de aanbieder. Zodra de machine het einde van haar levensduur heeft bereikt of de consument het apparaat niet meer nodig heeft, dan gaat deze terug. Homie kan de machine dan opknappen of recyclen.