Jaap de Rijk deed met zijn softwarebedrijf Luminis meerdere opdrachten voor Philips Analytical (nu PANalytical) en ontmoette er Johannes Bethke. Toen die in 2010 besloot om zelfstandig een idee voor een nieuw principe van materiaalanalyse met behulp van röntgentechniek verder te gaan ontwikkelen, gaf Luminis aan graag te willen meedoen. Samen richtten ze er in 2010 EnTech Scientific voor op. Toepassingen zouden er ongetwijfeld talrijke zijn, maar al snel besloten ze zich in eerste instantie op het security-domein te richten. Met hulp van subsidies uit diverse programma’s (Interreg, Point-One en Eurostars) deden ze behoorlijk fundamenteel onderzoek. Na proof-of-principle, patentaanvragen en succesvolle labexperimenten diende zich de industrialisatie richting de markt aan. Naast het zoeken naar investeerders, diende EnTech een projectvoorstel in bij de EU. Het Horizon 2020 SME Instrument bood kansen, en security sloot naadloos aan bij de thema’s binnen dat programma. ‘Security was al een kernthema in Europa en dat is de laatste jaren alleen maar meer geworden. Daarbinnen kozen wij voor airport security, met name het screenen van bagage op verboden stoffen zoals explosieven. Met onze methode kunnen we een brede range aan materialen identificeren achter een barrière; een koffer hoeft dus niet te worden uitgepakt bij controle. Vaste stoffen maar ook vloeistoffen – daarmee zijn we onderscheidend ten opzichte van andere baggage screening-methoden op basis van röntgentechniek.’
Het Enschedese EnTech diende een zogeheten fase-1 aanvraag in bij Horizon 2020, om de relevantie van het concept binnen het programma te laten toetsen. Dat werd gehonoreerd, waarna het bedrijf een beroep deed op ontwikkelingsmaatschappij Oost NV voor ondersteuning bij de fase-2 aanvraag. ‘Zij hebben ons daarbij ondersteund en ook contact gelegd met de experts van RVO.nl die het voorstel hebben gereviewd. Dat heeft het voorstel beter gemaakt. Het indienen was eind vorig jaar en nu zijn we in gespannen afwachting. We willen ons prototype door- en uitontwikkelen naar een systeem dat geïntegreerd kan worden in grote bagagescanningsystemen op luchthavens.’ Huidige EnTech partners zijn onder meer VIRO (Hengelo, Ov) voor het mechatronisch systeemontwerp, Luminis Arnhem voor de software, het Amerikaanse Canberra (doorontwikkeling van het detectiesysteem), het Nederlands Forensisch Instituut (voor experimenten met explosieven) en een Duits Fraunhofer-instituut (voor certificering).
‘We willen op twee vliegvelden real life-testen doen en gaan met hulp van Oost NV’s participatiebedrijf PPM Oost op zoek naar investeerders. Die fase-1 aanvraag heeft ons zichtbaarheid gegeven in het Europese netwerk. Zo werden we uitgenodigd voor het High Technology Investment Program van de EU en mochten we ons presenteren op een ‘investor summit’, het Alpine High-tech Venture Forum in Lausanne, waar we in onze categorie de ‘Best Presentation Award’ wonnen.’ Zo heeft EnTech in Europa zijn horizon kunnen verruimen.