Siemens Digital Industries Software maakt een periode van snelle omzetgroei door. Dit jaar één in dubbele cijfers, zo verwacht ceo Tony Hemmelgarn. Een belangrijke rol in dat (toekomstig) succes speelt het vorig jaar overgenomen Mendix in Rotterdam, een naam die de topman opvallend vaak in de mond neemt. Het is niet alleen de low-code software van de Nederlandse onderneming, maar het complete Siemens-portfolio – Xcelerator – dat de klant in staat stelt een comprehensive digital twin te creëren. Daarmee kan hij zijn snelheid van ontwikkelen vergroten en de samenwerking in de waardeketen versterken, aldus de ceo. Een verslag van de Siemens Media & Analyst Conference in september in New York.
– ‘Niemand weet wat de klant exact wil, ook hijzelf niet.’
– ‘De klant heeft ons noch andere it’ers nodig om de app aan te passen.’
– ‘De software van Mendix heeft een enorme potentie.’
– ‘Het digitale model volledig opbouwen vergt dat alle disciplines eraan samenwerken.’
Nederlands bedrijf krijgt alle aandacht tijdens Siemens Media & Analyst Conference in New York
‘Precies daarop heeft onze aanpak een goed antwoord. Niemand weet wat de klant exact wil, ook hijzelf niet. En als hij het al weet, is het een momentopname. Want even later ontdekt hij nieuwe technologische ontwikkelingen waar hij gebruik van wil maken. Of, eenmaal geconfronteerd met de oplossing van zijn toeleverancier, exact conform zijn specificaties, concludeert hij dat dit toch niet precies is wat hij wilde.’
Het open platform van Mendix maakt Siemens tot enabler.
Derek Roos, ceo en co-founder van Mendix – een Rotterdams softwarebedrijf, pionier en leider in zogeheten ‘cloud native low-code applicatieontwikkeling’ en vorig jaar zomer voor 600 miljoen euro overgenomen door Siemens Digital Industries Software – staat zich voor op de agile werkwijze die zijn onderneming hanteert om de klant te helpen aan wat hij werkelijk wil. Voor Mendix geldt in feite als enige beperking dat het een probleem moet zijn dat met software kan worden opgelost. Het voordeel van de software van Mendix is dat er snel oplossingen mee gebouwd kunnen worden, zonder enige kennis van programmeren.
Data omzetten
Met low code applicaties ontwikkelen betekent kortweg het opbouwen van die applicaties uit softwareblokken, op grafische, visueel goed ondersteunde wijze. De code om die verschillende blokken goed met elkaar te laten samenwerken, wordt automatisch, op de achtergrond, gegenereerd. De apps die zo ontstaan kunnen verzamelde data omzetten in informatie en vervolgens in een instructie voor een medewerker. Die data kunnen afkomstig zijn van platforms van Siemens Digital Industries Software, zoals MindSphere dat in de cloud proces- en productdata verzamelt, afkomstig van weer andere platforms van Siemens als Teamcenter (PLM-software) en NX (CAD/CAM/CAE), maar ook van derden zoals het ERP-systeem van SAP.
Iteratief proces
Zo kan met de software, illustreert Roos in zijn voordracht tijdens de Siemens Media & Analyst Conference in september in New York, bovenop al deze platforms een applicatie gebouwd worden die de operator in een handomdraai laat zien waarom een reflow-oven stilvalt, welke pomp daarvoor verantwoordelijk is en waarom precies die hapert. Vervolgens kan de medewerker in dezelfde app achterhalen of zo’n pomp nog op voorraad is en zo niet, een bestelling doen. Zo’n app is het resultaat van een agile, vaak in sprints uitgevoerd iteratief proces, samen met de klant, schetst Roos. Eerst wordt samen met de klant gebouwd aan een demo die aan het eind van de dag min of meer voldoet aan diens vereisten. ‘In de plusminus tien dagen erna gaan we samen met de klant testen en checken of de applicatie aan een bepaalde eis voldoet, aanpassen, weer checken en aanpassen tot de klant tevreden is. Ongetwijfeld is hij dat later op enig moment niet meer, maar dan is het voordeel van onze software dat hij ons noch andere it’ers nodig heeft om de app aan te passen aan zijn nieuwe wensen. Hij kan dat zelf.’
Fail-fast attitude bijbrengen
Het doel van Mendix is niet alleen software te verkopen, vervolgt Roos. ‘Doel is evenzeer het denkproces bij de klant te veranderen. Hij heeft tegenwoordig niet meer de tijd om een businessplan te schrijven om budget te verkrijgen en grondig te testen of zijn klant die oplossing daadwerkelijk wil. Want de concurrerende start-up een deur verderop begint gewoon. Die fail-fast attitude willen we de klant bijbrengen. Door onze werkwijze ervaart hij dat je juist door direct samen aan de slag te gaan dingen zichtbaar maakt waar je in je eentje achter je bureau nooit aan denkt. Hij ziet ook de energie die ontstaat, het innovatievermogen als mensen samen met een idee aan de slag gaan.’
Het open platform dat Mendix de klant biedt, maakt het Siemens-bedrijf tot enabler in plaats van een provider. ‘Eenmaal bekend met onze software, kan de klant zelf aan de slag. Dat is een van de grote voordelen die wij bieden: er is geen programmeur meer nodig die vertaalt wat hij denkt dat de klant wil. Die schakel is overbodig.’
Behoud merk en cultuur
Mendix doet dit allemaal als 100 procent onderdeel van Siemens Digital Industries Software. Maar wel met behoud van het eigen merk en de eigen cultuur, benadrukt de Rotterdamse ceo. ‘Wij zijn altijd een open platform geweest, geschikt voor toepassing in de industrie, maar evengoed daarbuiten, bijvoorbeeld in de onderwijs en in de financiële wereld. En daarin zijn we nog steeds actief. Dat was ook een van de voorwaarden die we Siemens bij de overname gesteld hebben’, aldus Roos die schetst dat de Mendix-software inmiddels mainstream is in industrieën als de automotive en de olie & gas, maar de laatste twee jaar ook steeds meer aan populariteit wint in de aerospace, bij zowel start-ups als grote oem’ers.
Mendix is dus volledig onderdeel van Siemens Digital Industries Software, een bedrijf eerder actief als Siemens PLM Software. De nieuwe naam is gekozen, omdat die ‘beter de huidige breedte reflecteert’ van het portfolio aan oplossingen, applicaties en tools waarmee Siemens organisaties wereldwijd helpt hun producten en processen te digitaliseren, er een comprehensive digital twin van te maken. In zijn voordracht op de eerste dag van de Siemens Media & Analyst Conference neemt ceo Tony Hemmelgarn de naam van Mendix veel vaker in de mond dan die van de andere acquisities die zijn Siemens-divisie voor een bedrag van 11 miljard dollar de laatste jaren gedaan heeft. Desgevraagd verzekert hij dat dat niet is omdat hij meer trots op en tevreden is over Mendix dan over de andere verworven bedrijven.
Verlagen drempel mkb
‘Ik ben content met al onze acquisities. Waarbij ik wil aantekenen dat de software van Mendix wel een enorme potentie heeft. Omdat het een eenvoudige manier is om het vergaren van data zinvol te maken, zonder inzet van schaarse it’ers. En omdat we het hiermee de klant mogelijk maken bestaande systemen te blijven gebruiken. Dat maakt starten met het opbouwen van een digital factory veel laagdrempeliger.’ Wat ook gezien kan worden als een reactie op het tijdens de conferentie gememoreerde feit dat het percentage mkb-bedrijven dat met digital-twin software aan de slag gaat, achterblijft bij Siemens’ ambities en verwachtingen.
De comprehensive digital twin die de klant kan creëren met het Siemens-portfolio – tijdens de conferentie in New York gelanceerd onder de naam Xcelerator – moet vanzelfsprekend van zodanige kwaliteit zijn dat de klant het virtuele digitale model van product en proces dat daarin ontstaat volkomen durft te vertrouwen. Dat hij er zeker van kan zijn dat de lifetime van die machine of die windturbine ook werkelijk is die het model heeft voorspeld. Alleen dan kan die klant snel genoeg acteren in de steeds complexere wereld waarin steeds complexere producten sneller vermarkt moeten kunnen worden, vervolgt ceo Tony Hemmelgarn. Dat is wat hij met de software van zijn bedrijf de klant wil bieden.
Silo’s laten verdwijnen?
Het werken met digitale modellen, waarin alle product- en procesinformatie besloten ligt, kan ook een antwoord zijn op het probleem dat binnen veel bedrijven nog te zeer gewerkt wordt binnen aparte silo’s, vult Hemmelgarn later aan: ‘Sony heeft toentertijd, ondanks zijn succes en ervaringen met de Walkman, de iPad gemist doordat het bedrijf te zeer in silo’s was opgedeeld. Het digitale model volledig opbouwen, vergt dat alle disciplines eraan samenwerken.’
De Amerikaanse industrie-analist, consultant en auteur Joe Barkai, ook aanwezig in New York, is sceptisch: ‘Ik denk niet dat het werken met digitale modellen ervoor gaat zorgen dat silo’s verdwijnen. Dat vergt een verandering van de bestaande interne processen, van de bedrijfscultuur. De digital twin en de single version of the truth die deze creëert, maakt de kansen die multidisciplinair samenwerken en besluitvormen biedt wel veel helderder en ondersteunt die ook. Maar meer multidisciplinariteit staat of valt met de bereidheid van de mensen met het inzicht dat de software biedt het juiste te doen.’
Snelle groei
Hoe dan ook, Siemens Digital Industries Software, onderdeel van Siemens Digital Industries, maakt een periode van snelle groei door, die ook dit jaar doorzet met een – naar verwachting – double digit omzetstijging, mede afkomstig van nieuwe klanten als Samsung, Rolls Royce, Bombardier en NXP. Dat ondanks de onrust op de wereldmarkt, voor zijn bedrijf vooral veroorzaakt door het handelsconflict tussen de VS en China, geeft Hemmelgarn desgevraagd aan: ‘Wij mogen geen zaken doen met Huawei en nog een aantal andere kleinere Chinese klanten. Ik sta niet achter de manier van werken van president Trump, maar waar het gaat om het verdedigen van onze IP heeft hij alle recht van spreken, waar de rest van de wereld jarenlang heeft gezwegen.’
VinFast: in 21 maanden van niets naar complete fabriek en twee modellen
In Nederland zijn ze nog niet gesignaleerd, maar langs de New Yorkse Adams Street stond er één geparkeerd: een LUX SA2.0, een SUV van de gloednieuwe, Vietnamese autobouwer VinFast. Toevallig of niet dezelfde straat waar het Marriott Hotel staat waar de Siemens Media & Analyst Conference werd gehouden. Daar gaf VinFast-director of design David Lyon een presentatie over de korte maar intense geschiedenis van het bedrijf.
Afgelopen juni werd in Hai Phong de productieplant geopend, nog geen twee jaar nadat de Vietnamese miljardair Phạm Nhật Vượng, oprichter van de Vin Group, de aftrap gaf voor het ontwikkelen en bouwen van een eigen automerk. Had de Japanse automotive zo’n 25 jaar nodig om betrouwbare wagens te bouwen, presteerden de Chinezen hetzelfde in een jaar of tien, VinFast ging in 21 maanden van niets naar een complete fabriek en twee volledig uitontwikkelde modellen die er gebouwd konden gaan worden. De sleutel tot dat succes, vertelt Lyon, zat ’m bovenal in de keuze voor een groot aantal partners met een zeer sterke positie in de wereldwijde automobielindustrie. Partijen als Bosch, ABB, SAP, Hella, Magna, BMW en Siemens werd gevraagd Vinfast te vertellen wat nodig was om tot een degelijk productieproces en betrouwbare producten te komen.
Siemens Digital Industries Software werd om twee redenen betrokken: software voor het ontwikkelen van de productieplant en voor het ontwerpen van twee modellen, in feite het softwareaanbod dat Siemens sinds kort vermarkt onder de naam Xcelerator, ‘The Software Foundation for the Digital Enterprise’. Voor het product life cycle management werd en wordt Teamcenter ingezet. Voor het computerondersteund ontwerpen, produceren en engineeren van de auto’s (CAD/CAM/CAE) is het NX-pakket benut. Met de, in Siemens-termen, ‘comprehensive digital twin’ van de producten en processen die met de software zijn gecreëerd, konden auto’s en fabriek eerst volkomen virtueel gebouwd en uitvoerig getest worden, alvorens er ook maar iets in de reële wereld werd gebouwd.
‘Met als eindresultaat’, aldus Lyon, ‘dat we in juni dit jaar de eerste auto’s van de band hebben zien rollen die er precies zo uitzien als vooraf bedoeld en die ook de kwaliteit en het weggedrag hebben waarop gerekend werd.’ Ze worden gebouwd in een fabriek met een capaciteit van 250.000 auto’s per jaar, een plant die zo flexibel is dat er niet alleen uiteenlopende modellen personenwagens gebouwd kunnen worden, maar ook scooters en stadsbussen.
Die prestatie is volgens Lyon te danken aan de betrokken partners. ‘In de eerste plaats aan Siemens. Maar de mensen van Siemens hebben ook van ons geleerd: dat ze veel sneller en flexibeler zijn dan ze zelf wisten.’ Tony Hemmelgarn, in reactie: ‘Bij aanvang van het traject waren wij een van de bedrijven die op de rem gingen staan, ook omdat we in Vietnam geen experts hadden. Cruciaal was dat VinFast ons vervolgens alle ruimte gaf.’