‘Plan for Every Part’ is nu een jaar onderweg bij Lantech in Malden, bouwer van onder meer stretch wrappers, dozensluiters en trayopzetters. Dit verbetertraject moet ervoor zorgen dat heel nauwkeurig gekeken wordt naar wat er met een toegeleverd onderdeel precies gebeurt, van het moment van het plaatsen van de order tot het moment dat het in de lijn gemonteerd wordt. Purchasing & logistics manager Ton van den Heuvel: ‘De gewoonte hier was om vooral naar de prijs van een onderdeel te kijken, of alleen naar de actuele behoefte van een bepaalde productielijn. Maar wil je als bedrijf flexibeler kunnen produceren, met kortere levertijden, tegen lagere kosten en minder milieubelasting dan moet je bij het inkopen rekening houden met veel meer facetten.’
‘Dan moet je ook goed kijken naar bijvoorbeeld de aantallen waarin je iets krijgt toegeleverd. Houd je niet steeds een groot aantal stuks over? En zo ja, wat zijn dan de kosten van het op voorraad leggen, registreren en op een later tijdstip weer picken? Is het niet efficiënter als precies het juiste aantal direct bij de juiste lijn wordt toegeleverd? En moeten al die onderdelen wel apart verpakt zijn? Meer verpakkingsmateriaal zorgt voor een hogere milieubelasting en kost tijd voor verpakken en uitpakken die ergens betaald moet worden. Ook moet je je afvragen of die toeleverancier niet juist een groter aantal in één keer kan toeleveren, voor meerdere lijnen tegelijk. Als dat nu niet gebeurt omdat die componenten per lijn nét iets verschillen, kan dat component dan niet wat aangepast worden, met behoud van de functionaliteit?’
Duidelijk mag zijn: Plan for Every Part is een traject dat binnen Lantech niet alleen inkoop aangaat, maar ook logistiek, productie en engineering. En natuurlijk de toeleveranciers. ‘Wij moeten dichter op onze toeleveranciers gaat zitten. Zorgen dat ze goed in de gaten hebben wat er met hun producten gebeurt nadat ze bij ons zijn afgeleverd. Zodat ze inzien dat het beter is het bijvoorbeeld anders of helemaal niet te verpakken, in kleinere of juist grotere aantallen en die direct aan de lijn toe te leveren.’ Vanzelfsprekend is die nauwere samenwerking het best te realiseren met suppliers om de hoek. Temeer daar het clusteren van toeleveringen in een aantal gevallen heel zinvol kan zijn, aldus Van den Heuvel. ‘Tot nog toe kwamen hier elke dag tal van koeriers langs, met allemaal hun kleine pakketjes. Een dagelijkse of wekelijkse milkrun langs een aantal leveranciers kan veel onnodig transport over de drukke Nederlandse wegen schelen.’
Van den Heuvel heeft ervaren dat toeleveranciers over het algemeen ervoor open staan verder te kijken dan het punt van aflevering van hun product. Maar dat doen ze vooral desgevraagd. ‘Mijn advies aan toeleverend Nederland: stel je proactiever op en neem zelf het initiatief om na te gaan of de wijze van toelevering bij je klant niet beter kan. Slechts een enkele partij begint daar zelf over. itsme bijvoorbeeld. Die leverancier is zelf intensief met lean bezig en helpt graag de logistiek van hun producten leaner in te richten.’
Zijn de efficiëntie en effectiviteit bij de machinebouwer nu hoger na een jaar Plan for Every Part? ‘Wij zijn de afgelopen jaren fors gegroeid, in omzet maar ook in personeel. Door de gegroeide omvang van onze installed base betreft dat vooral servicemensen. De toegevoegde waarde per inkoper is zeker toegenomen, maar of dat dankzij dit traject voor het gehele bedrijf geldt durf ik niet te zeggen.’