KMWE ziet enorme voordelen van verhuizing naar de Brainport Industries Campus

0

Te krap, te versnipperd, niet meer up-to-date. In die situatie heeft de hoofdvestiging van KMWE in Eindhoven heel wat jaren gezeten. Hoe anders is dat op de nieuwe locatie, op de Brainport Industries Campus. ‘Slim samenwerken’, vertelt ceo Edward Voncken, ‘is op de BIC geen theoretisch, papieren verhaal – hier dóen we het!’ Terwijl de fieldlabs en verschillende andere samenwerkingsverbanden nog maar kort uit de startblokken zijn.

 ‘Simpelweg die gang oversteken en spijkers met koppen slaan’

 De vergaderkamer waarin het interview plaatsvindt, grenst aan een breed gangpad. Aan de overzijde de ‘Eat & Meet’, die gaandeweg meer en meer klanten trekt – de middagpauze is begonnen. En een unit die door roboticaspecialist Yaskawa is afgehuurd. Edward Voncken kan zich zomaar voorstellen dat een KMWE-engineer daar binnenwandelt voor advies over automatisering. Om dan het voorstel te krijgen: ‘Hier heb je een robot, probeer die een maand uit en lijkt het je iets, dan gaan we jouw probleem samen oplossen.’ Voncken: ‘Geen ellenlang overleg over wat precies de businesscase moet zijn, niet ergens ver weg testen doen. Simpelweg die gang oversteken en zonder een hoop gedoe spijkers met koppen slaan.’

Profiteren van samen delen

Kennis en faciliteiten delen – en met elkaar nieuwe, innovatieve werkwijzen en businessmodellen ontwikkelen. Daarvoor biedt het ecosysteem dat de BIC faciliteert excellente mogelijkheden, meent Voncken. ‘Hier zitten straks sterke partijen bij elkaar die alle disciplines afdekken van het toeleveren aan eindklanten in de hightech maakindustrie.’ Met de pet op van voorzitter van de coöperatie Brainport Industries wijst hij op de zeven fieldlabs die hun thuis hebben op de BIC en waarin nu al zeventig leden van de coöperatie, waaronder in veel gevallen ook KMWE, samen optrekken (elders in deze uitgave meer over de fieldlabs, red.). En op Futuretec, waarin gerenommeerde machinebouwers, toolingleveranciers en system integrators samenwerken om techniekstudenten (van Summa College, sinds ruim een jaar ook gevestigd op de BIC) te leren omgaan met de allermodernste machines en processen. Voncken: ‘Siemens PLM Solutions komt met 150 medewerkers hier naartoe. Niet voor niets natuurlijk: wat zij ontwikkelen, kunnen ze op de BIC meteen in de praktijk toepassen en indien nodig finetunen.’

BIC in stroomversnelling

KMWE voelt zich op de BIC als een vis in het water. Vooral omdat dankzij de verhuizing een punt gezet kon worden achter een situatie die niet langer houdbaar was, aldus de ceo: ‘We groeiden, maar vraag niet hoe. Bij ruimtetekort huurden we er weer een halletje bij. Was dat naast de deur niet beschikbaar, dan maar honderd meter verderop. Dat belemmerde ons om door te groeien: we dreigden te blijven steken in dat middengebied van te groot voor de kleine eindklanten en te klein voor de grote.’

Voor het transport van de grootste machines waren twaalf vrachtwagens nodig

In 2014 nam KMWE Dutch Aero – nu KMWE Aero Engine – over. Een voormalig Philips-bedrijf, gehuisvest in een verouderd Philips-pand (TX) op een voormalig Philips-complex in Eindhoven. De plannen om een Brainport Industries Campus te bouwen bestonden toen al, maar die concreet maken – daar zat geen schot in. Dat veranderde toen bekend werd dat KMWE serieuze plannen had om TX te gaan renoveren. Voncken: ‘Mannen als Rob van Gijzel (toenmalig burgemeester van Eindhoven) en Bert Pauli (Brabants gedeputeerde met Economie in de portefeuille) kwamen in het geweer: “Gaan jullie dat doen, dan is die campus einde verhaal.” Waarmee we in feite forceerden dat de campus er kwam. Toen kwam SDK Vastgoed aan boord, dat van alle mooie plannen iets concreets maakte, en raakte het allemaal redelijk in een stroomversnelling.’

Volop doordraaien

‘Redelijk’, omdat vervolgens de hele rimram van vergunningen krijgen, voorbereidingen treffen en wat dies meer zij doorgeworsteld moest worden. Lang verhaal kort: juli 2017 ging de eerste schop de grond in, en augustus 2018 werd Anteryon de eerste bewoner van Brainport Industries Campus. Edward Voncken: ‘Omdat het pand nog onvoldoende klaar was, konden we niet als eerste verhuizen. Simpelweg omdat we ons geen stagnatie in productie konden permitteren. Sterker nog: we moesten volop doordraaien, de hele maakindustrie maakte overuren.’

Kortom: spannend, uitdagend. KMWE loste dat op verschillende manieren op. Allereerst door in de aanloop van de verhuizing voor specifieke producten extra voorraden aan te leggen. En vervolgens door investeringen in bepaalde nieuwe machines naar voren te halen. Die nieuwe machines werden geïnstalleerd op de nieuwe locatie en aan het draaien gebracht. Daardoor was er op de bestaande locatie minder capaciteit nodig en kon daar een machine worden uitgeschakeld, gedemonteerd en – na klein onderhoud – verpakt en getransporteerd worden naar de BIC. Om daar weer gemonteerd en ingeregeld te worden – waarna de eerste producten die erop gemaakt werden ook nog eens door de klant worden goedgekeurd. Voorwaar, geen sinecure. Voor het transport van de grootste machines waren twaalf vrachtwagens nodig; in totaal ging het om een tachtigtal machines.

Puntjes op de i

De verhuizing begon in februari van dit jaar. De kantoorfuncties kwamen als eerste aan de beurt, de productie volgde kort erna. Te beginnen met de montage, daarna de machining. Begin november was de laatste machine over. Een prestatie van formaat, vindt Edward Voncken. ‘Zo’n grote verhuizing, dat is niet iets wat je ieder jaar moet doen. Een dergelijke operatie uitvoeren terwijl de winkel open moet blijven, heeft natuurlijk een enorme impact. En ja, er gaat soms iets mis of dingen raken kwijt. Maar al met al is het soepeler gegaan dan we ingeschat hadden. Dankzij strak managen, maar vooral dankzij de flexibiliteit van onze medewerkers. Die hebben extra stappen moeten zetten, na werktijd of in het weekend. Daar verdienen ze een groot compliment voor.’

Sinds enige tijd zijn alle 350 medewerkers die op de hoofdvestiging op Croy werkten over naar de BIC; hetzelfde geldt voor een klein deel van de medewerkers van KMWE Aero Engine. Wanneer de anderen op Strijp T naar de BIC verhuizen, staat nog niet vast. Voncken: ‘We gaan nu eerst de puntjes op de i zetten. Ergens volgend jaar bekijken we hoe we de ruimte hier op de BIC verder gaan vullen. Die is berekend op 500 mensen, dus er kunnen er nog wat bij.’ Of dat medewerkers van Strijp T betreft of medewerkers in Oirschot (bij het in juni overgenomen ATM Oirschot/ATM Mould Cleaning, red.)? Dat is nog geen uitgemaakte zaak.

Sturen op human capital

Wél een uitgemaakte zaak is dat KMWE op de BIC veel meer kansen ziet om door te groeien. ‘We zijn veel zichtbaarder dan op de oude locatie. Dat betaalt zich nu al uit: we krijgen aanzienlijk meer aanvragen van jonge talenten die bij ons willen werken of stage willen lopen.’ Maar helemaal zonder zorgen is Edward Voncken niet. ‘Met de jeugd interesseren in techniek en nieuwe technologieën zijn we op de goede weg. Maar dat is minder het geval met hoe we de bestaande bezetting mee krijgen in wat er allemaal op hen afkomt in het kader van smart industry – digitalisering, robotisering, enzovoort. Dat sturen op human capital moet echt beter. Daarvoor moeten we als Brainport-regio met elkaar meer verantwoordelijkheid nemen.’

Share.

Reageer

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Verified by ExactMetrics