KMWE/DutchAero gaat het Amerikaanse Pratt & Whitney complexe verspaande onderdelen voor de motor van het gevechtsvliegtuig F-35 Lightning II leveren. Het contract heeft een looptijd van tien jaar en een totale waarde van circa 20 miljoen dollar.
Cliff Stone Pratt & Whitney.
Het contract werd bij DutchAero in Eindhoven ondertekend door Cliff Stone, director business development and international programs van Pratt & Whitney Military Engines, en Edward Voncken, ceo van KMWE Groep.
Voncken sluit niet uit dat het contract tot meer opdrachten voor de F135-motor van Pratt & Whitney (Connecticut, VS) zal leiden.
F-35 Lighning II
De F-35 Lighning II is de vijfde generatie van wat ook wel de joint strike fighter (JSF) wordt genoemd. Nederland heeft voor dat gevechtsvliegtuig van Lockheed gekozen ter vervanging van de huidige F-16 vloot.
KMWE/DutchAero global supply chain voor de F135-motor
De keuze viel op KMWE/DutchAero na een strenge selectie onder een groot aantal toonaangevende suppliers uit de hele wereld. Volgens Cliff Stone kwam het Eindhovense bedrijf daaruit als ‘meest waardevolle leverancier’ voor – op dit moment – zeven verschillende motoronderdelen. Die worden deels gemaakt uit titanium en het nog beduidend hardere metaal inconel. ‘KMWE/DutchAero did an excellent job’, aldus Stone. ‘Zij gaan een belangrijke rol spelen in onze global supply chain voor de F135-motor. En zej gaan ons helpen om de kosten van de motor gaandeweg verder te verlagen.’
Pratt & Whittney zorgt voor banengroei.
Edward Voncken: ‘Onze strategie is gericht op het leveren van kwalitatief hoogwaardige producten tegen concurrerende prijzen door toepassing van onze lean productiefilosofie. Onze bijdrage aan de F135-motor stelt ons in staat om onze aerospace-productietechnieken en mogelijkheden verder te ontwikkelen en helpt om technologische knowhow en banen in de regio Eindhoven te behouden.’ Volgens de KMWE-ceo zal de opdracht van Pratt & Whittney tot banengroei leiden. Hoeveel dat er zijn, kon hij nog niet zeggen.
Airbus, Boeing, General Electric, Rolls Royce en het Franse Snecma zijn klant.
KMWE/DutchAero – KMWE nam DutchAero bijna twee jaar geleden over – is al sinds 1965 actief in de militaire en civiele vliegtuigonderdelenbouw. In de klantenkring kom je bekende namen tegen als Airbus, Boeing, General Electric, Rolls Royce en het Franse Snecma. Het Eindhovense bedrijf (550 medewerkers) maakt vooral structuurdelen en complexe samenstellingen voor vliegtuigen en vliegtuigmotoren. Het machinepark bestaat onder meer uit de nieuwste generatie volautomatische productiecellen voor complexe verspaning, een one-stop-shop voor complexe plaatwerksamenstellingen voor motoren, een afdeling thermisch spuiten en een materiaalkundig laboratorium. KMWE/DutchAero past ook steeds veelvuldiger additive manufacturing (3D-printen) toe.
Volkgens Edward Voncken kreeg zijn bedrijf bij het binnenhalen van de goede steun van oud-minister Maxime Verhagen, die zich als bijzonder vertegenwoordiger voor de defensie-industrie inzet voor het naar Nederland halen van defensieopdrachten.
Bij de tekenceremonie waren verschillende vertegenwoordigers van Pratt & Whitney, KMWE/DutchAero en het minister van Economische Zaken aanwezig. Bert Pauli, Brabants gedeputeerde voor Economie en Internationalisering brak een lans voor de maakindustrie in zijn provincie, die hij high-tech en high-touch tegelijk noemde.