‘Het is soms best wel lastig de wereld van de hightech en die van industrieel ontwerpen bijeen te brengen. Met name de technologische mkb-bedrijven zien nog lang niet altijd de kracht die ontwerpers hun technologie kunnen geven doordat ze de gebruiker centraal stellen’, stelt Martijn Paulen, directeur van de Dutch Design Foundation. Hij is de organisator van de Dutch Design Week (DDW). Dat event heeft tot doel zoveel mogelijk bezoekers van hoog niveau – opdrachtgevers, ontwikkelpartners en journalisten – naar Eindhoven te halen om ze tijdens die week in contact te brengen met de industrieel ontwerpers en hun werk. Getuige de stijgende bezoekersaantallen – van 200.000 mensen in 2012 naar 335.000 in 2017, waarvan 20 procent doelgerichte professionals uit het buitenland – lijkt het in die opzet steeds beter te slagen.
Alleen design en tech samen komen tot die human centered innovation waar de markt om vraagt. En de DDW slaat de brug tussen die twee werelden, aldus Paulen. ‘Ik zie nogal wat mkb-ondernemers naar de week komen om een ‘leuk uitje’ te hebben, om ter plekke te ontdekken dat daar ontwerpers met hun ontwerpen staan die potentieel business voor hen kunnen betekenen. Die draai heeft ook onze hoofdsponsor ABN Amro gemaakt. De bank is met de sponsoring begonnen vanuit hetzelfde culturele perspectief waar ze ook theater financieel steunen. Maar tegenwoordig inviteert de bank heel veel b2b-klanten uit de hightech, de food, de zorg, et cetera.’
Het is geen toeval dat de DDW, met haar brugfunctie tussen design en tech, juist is ontstaan in een regio waarin zowel hightech R&D als industrieel ontwerpen – met tal van bedrijven en ‘topopleidingen’ – sterk zijn vertegenwoordigd, vindt Paulen. En evenmin is toevallig dat het event een eigen signatuur heeft, waarin het ‘ontwerpen voor de toekomst’ centraal staat. ‘De DDW is geen event als dat van Milaan waar – met name – ontwerpen gepresenteerd worden die ‘af’ en te koop zijn. Hier gaat het ook om het tonen van proto’s die misschien nog wel drie jaar nodig hebben voordat ze marktrijp zijn. Hier laten we ook graag de keuzes zien die gemaakt zijn om tot die prototypes te komen, inclusief alle mislukte experimenten. Juist omdat je daar als bezoeker ook heel veel van kan leren. De DDW laat in feite de R&D zien van het industrieel ontwerpen. Dankzij de Philips-roots is dit een regio van hightech pielen en klooien. Tegelijk is een het een regio met een grote creatieve kracht. Juist die mix is bij uitstek in staat de toekomst dichterbij te halen.’
Aldus Martijn Paulen, de broer van Thomas. Dat beiden in de wereld van industrieel ontwerpen zijn beland blijkt evenmin toeval: ‘Hij is ouder en koos voor Industrieel Ontwerpen in Delft en dat vond ik machtig interessant. Ik heb die studie weliswaar zelf niet voltooid, maar ben via een omweg toch weer in deze wereld terecht gekomen.’
De Dutch Design Week vindt dit jaar plaats van 20 tot en met 28 oktober.