Vandaag op internet nog een filmpje bekeken? Dan is er een gerede kans dat je de software gebruikt hebt van Jeroen Wijering. Tien jaar geleden ontwikkelde hij de eerste versie van zijn player. Inmiddels is hij dga van een middelgroot Amerikaans bedrijf, JW Player, met het hoofdkantoor in New York City en een nevenvestiging in Eindhoven. Wijering is tevens een van de gasten van de talkshow voorafgaand aan de DISCA’19 van Link Magazine op 21 november.
New Yorkse onderneming van Tukker Jeroen Wijering nu ook in Eindhoven
– ‘Al gauw verdiende ik tienduizenden euro’s per maand aan licentierechten.’
– De markt bestaat vooral uit uitgevers.
– ‘Onze software zorgt ervoor dat advertenties passen bij de inhoud van de filmpjes.’
– ‘Het nauwgezet tracken en tracen van gebruikers vinden we creepy.’
JW Player benut de aantrekkingskracht van ASML en Thermo Fisher
Je zou het bijna vergeten, maar tien jaar geleden was het afspelen van een video op een internetpagina meestal een gedoe. Vaak moest er eerst een extra stuk software – bijvoorbeeld Realplayer of Quicktime – geïnstalleerd worden en dan nog wilde het niet als je niet de juiste browser gebruikte. Al tijdens zijn studie aan de Design Academy in Eindhoven schreef Jeroen Wijering een videoplayer waarmee de gebruiker dat gedoe kon vermijden. Op een website uitgerust met zijn software waren filmpjes gemakkelijk en zonder extra plug-ins af te spelen. De geboren Twent (uit Losser) maakte de speler als open software vrij beschikbaar. ‘Alleen voor commerciële doeleinden moest er betaald worden. En dat ging al vrij snel heel hard. Al gauw verdiende ik tienduizenden euro’s per maand aan licentierechten’, vertelt Wijering.
Markt in VS
We zitten in een spreekkamer van de vestiging van zijn onderneming in een bedrijfsverzamelgebouw in het centrum van Eindhoven. Hij gaat gekleed in de typische software-engineer outfit: grijze hoodie (met JW Player-logo) en gympen aan de voeten. Bij binnenkomst zit hij achter zijn laptop aan een grote tafel in een ruimte waar nog vijf mensen met hun computer en elkaar in de weer zijn. Niets in deze eerste indruk verraadt dat we hier te maken hebben met een internationaal opererende ondernemer, medeoprichter van een snelgroeiend softwarebedrijf met de hoofdvestiging in New York City en nevenvestigingen in Los Angeles, Londen, Singapore en Eindhoven. Maar dat is hij dus wel.
Jeroen Wijering: Zit vooral voor het aanbod van software-engineers in Eindhoven: ‘Wij hebben het voordeel dat de impact van ons product een stuk zichtbaarder is. Dat spreekt veel jonge mensen aan.’
Zodra het succes van zijn player voldoende bij hem was ingedaald, besloot hij er een eigen onderneming mee te starten, onder een naam die de eerste de beste ingeving moet zijn geweest. Omdat de markt ervoor – zeker toen, in 2008 – vooral in de VS lag, was het niet zo vreemd dat juist twee Amerikanen – Dave Otten en Brian Rifkin – zijn mede-oprichters en ‑vennoten werden. ‘Zij kenden de markt voor de speler goed en wisten al snel een miljoen dollar bij elkaar te krijgen, voldoende voor een goede start. En omdat zij in New York zaten, zijn we daar het bedrijf begonnen’, schetst hij droogjes.
FOX, NBC, PSV-TV
Die markt bestaat vooral uit uitgevers. In de VS zijn dat tegenwoordig zo’n beetje alle grote mediabedrijven, van FOX, NBC en PBS tot en met IMDb (Internet Movie Database) van Amazon en de Washington Post. In de ‘kleine’ Nederlandse markt betreft dat intussen onder meer Sanoma (van onder andere NU.nl), de NOS, PSV-TV en het International Film Festival Rotterdam. Allemaal partijen die op hun site of in hun apps video’s aanbieden. Werden die voorheen alleen op de pc bekeken, tegenwoordig worden daarvoor ook volop de smart tv en vanzelfsprekend de smartphone benut. Filmpjes die, als het even kan, voorafgegaan worden door een video-advertentie. Om dat allemaal in goede banen te leiden, in casu, gedoe voor de kijker te voorkomen en te zorgen dat die blijft kijken, hebben uitgevers de software en de service van JW Player nodig.
Kijker vasthouden
Software die dus zorgt dat filmpjes probleemloos kunnen worden afgespeeld, ongeacht platform (pc, tv, smartphone), besturingssoftware (Apple, Android), browser, resolutie (steeds vaker wordt UHD-materiaal 2160p aangeboden) en format (tien jaar oud of allernieuwst). Diezelfde software vergaart ook metadata over de inhoud van de filmpjes. ‘We maken gebruik van de titel van filmpjes, de tags die eraan gehangen zijn, maar ook van de inhoud van de beelden en de audio. Dus ook als er alleen maar beeld is, kan onze software achterhalen of het over katten of honden gaat, over een training van PSV of een interview met een speler. Ook houdt de player bij hoe lang er naar een filmpje gekeken wordt, data die de software vertaalt in passende kijksuggesties. En onze software zorgt er verder voor dat de advertenties die vertoond worden, passen bij de inhoud van de filmpjes. Veel adverteerders willen hun materiaal niet in een nieuwsitem over een zwaar ongeluk, een terroristische aanslag of een video met grof taalgebruik of seks. Alles wat we ontwikkelen, is erop gericht te zorgen dat de kijker op de site blijft en zo de advertenties blijft bekijken, in een omgeving die past bij de adverteerder.’
Niet wie maar wat
De metadata die zijn player verzamelt, bestaan uit gegevens over de inhoud van video’s, niet over degene die ze bekijkt, benadrukt Wijering, ‘De reden is dat we het nauwgezet tracken en tracen van gebruikers, wat Facebook en Google doen, creepy vinden. En niet effectief. Een Oracle verzamelt heel veel gebruikersdata, internetbreed. Maar de kwaliteit van de persoonsprofielen die ze daarmee opbouwen, is zeer pover. Ik heb die van mijzelf wel eens bekeken – die profielen zijn vrij toegankelijk – en er klopte maar weinig van. Ik zou een BMW-fan zijn, alleen omdat ik een keer toevallig op de BMW-site ben beland. Er worden heel veel gebruikersdata verzameld, maar bedrijven hebben geen idee wat ze ermee moeten; het ligt alleen maar stof te verzamelen. Onze software verzamelt data over de inhoud. Wát iemand bekijkt, zegt veel meer over diens interesse in een bepaald product en of het relevant is erbij te adverteren. Wij zijn succesvol omdat adverteerders niet geïnteresseerd zijn in de profielen van kijkers, maar per duizend euro advertentiekosten zo veel mogelijk extra producten willen verkopen.’
Gerenommeerde partners
JW Player biedt niet alleen zijn player, maar alles wat nodig is om gebruikers van de site of app van de uitgever in staat te stellen te allen tijde snel en gemakkelijk video’s af te spelen. Dus ook de hardware – de servers waarop die filmpjes staan – en de bandbreedte, zodat ook tienduizend mensen tegelijk ze kunnen downloaden. Partners van de onderneming zijn dan ook partijen als Amazon (voor de datacenters), Akamai Technologies (voor de internetinfrastructuur; dit bedrijf verzorgt wereldwijd de backbone van het internet) en Google, waarvan Ad Manager door meer dan de helft van de uitgevers wereldwijd gebruikt wordt. Dat zorgt er bijvoorbeeld voor dat die Nederlandstalige advertentie alleen voor video’s die in het Nederlands vertoond worden zichtbaar is, niet voorafgaand aan die seksvideo. En, zodra de advertentiecontracttermijn verlopen is, niet meer. ‘Wij zijn certified partner van Google, de enige ter wereld op videogebied. Samen ontwikkelen we nieuwe functionaliteiten en traceren en repareren we bugs.’
Aantrekkingskracht ASML
Met dat uitdijende aanbod heeft JW Player dus veel succes. Vorig jaar kreeg het bedrijf een plek in Deloitte’s Technology Fast 500. In New York werken vandaag de dag 180 mensen van de in totaal 220 personeelsleden aan softwareontwikkeling, verkoop en marketing. In de tweede r&d-vestiging, in Eindhoven, zijn momenteel tien mensen aan de slag. Een aantal dat bij een ruimer aanbod van software-engineers al veel hoger was geweest, duidt Wijering, die als ‘hoofd product’ zijn standplaats momenteel weer in Eindhoven heeft (‘twee keer per kwartaal vlieg ik naar New York’). ‘Ondanks de arbeidsmarktkrapte is Eindhoven een goede vestigingsplek. Natuurlijk heeft het met mijn Nederlandse roots te maken, maar ook met het grote aantal hightech bedrijven. Niet om mee samen te werken, maar wel vanwege hun aantrekkingskracht op de software-engineers die wij zoeken. Mensen die zich bij ASML, NXP, Philips Healthcare of Thermo Fisher bezighouden met internetgerelateerde software, bijvoorbeeld om online updates van scanners en microscopen mogelijk te maken, passen ook heel goed bij ons. Wij hebben dan het voordeel dat de impact van ons product een stuk zichtbaarder is. Dat spreekt veel jonge mensen aan.’
Poolbiljart
Voor de foto stellen we ons op in het speels ingerichte bedrijfsrestaurant, gelardeerd met een bibliotheekje, een poolbiljart en open en gesloten overlegplekken. ‘Onze mensen kunnen hier gratis een uitstekende maaltijd krijgen. Van alle secundaire arbeidsvoorwaarden die we bieden, spreekt deze wel het meest aan, merk ik.’