Voor de derde keer heeft studententeam InMotion een elektrisch ronderecord op een beroemd circuit op hun naam gezet. Na Zandvoort en Zolder noteerden de studenten met hun IM/e afgelopen weekend op het TT Circuit Assen met 1:43.059 officieel de snelste tijd ooit met een elektrische auto.
Achter het stuur van de IM/e zat Jeroen Mul, een Nederlandse autocoureur die voor Lamborghini uitkomt in het internationale GT-kampioenschap voor sportauto’s. De recordpoging vond zaterdagmiddag plaats tijdens het evenement ‘Experience Electric Day’. Ook deed de IM/e tweemaal een demonstratie op het TT circuit voor het aanwezige publiek.
Het is inmiddels de derde keer dat InMotion succesvol een recordpoging waagt. Vorig jaar in juni verbroken ze met coureur Beitske Visser het vorige record op Circuit Zandvoort met liefst 16 seconden. Een maand later werd de IM/e ook de snelste elektrische auto op Circuit Zolder, door het oude record met 19 seconden te verpletteren. Coureur Xavier Maassen zette bovendien zo het record weer op zijn naam, dat hij eerder was verloren.
24 uur van Le Mans
InMotion is een team bestaande uit studenten van TU/e en Fontys, die gezamenlijk werken om de elektrische mobiliteit te verbeteren. Met het zetten van elektrische ronderecords hopen de studenten meer bekendheid te krijgen. Hun doel is om in de toekomst deel te nemen aan de 24 uur van Le Mans met een volledig elektrische raceauto. Op deze manier laat InMotion zien dat elektrisch rijden zowel snel als betrouwbaar is op lange afstanden.
September onthult team volgende stap
De klasse waar ze op doelen in de 24 uur van Le Mans, is de Garage 56. Deze klasse laat één auto per jaar toe die dan vrijgesteld is van technische restricties. Omdat een elektrische endurance auto lastig te bouwen is, kiest InMotion ervoor om in stappen te werken. Daarom hebben ze eerst de IM/e gebouwd, een elektrische formule auto. In september onthullen ze de volgende stap van hun ‘Road to Le Mans’.
Bron: www.tue.nl