Volgens recent Oracle-onderzoek naar medewerkersbetrokkenheid voelt minder dan een derde van de werknemers zich meestentijds betrokken bij het werk – terwijl ruim de helft denkt dat meer betrokkenheid de productiviteit verhoogt. Slechts 28 procent zegt dat zijn/haar bedrijf op een proactieve manier met hem/haar communiceert. Verder vinden de meeste ondervraagden dat hun leidinggevende slecht of zeer slecht is in regelmatig feedback geven.
Mensen belangrijker dan robots
Oscar Lausegger, strategic hcm director Benelux, ziet in de uitkomsten een sterke behoefte aan een andere rol van de hr-afdeling. ‘Bedrijven zijn vergeten dat hun medewerkers interne klanten zijn. Terwijl gemotiveerde medewerkers vasthouden en werven net zo belangrijk wordt als klanten vasthouden en werven. Als in 2020 de vergrijzing op haar hoogtepunt is, zal ook de industrie die druk gaan voelen. De productiesector zal niet alles kunnen oplossen met automatisering en robotisering. Efficiëntie – niet steeds nieuwe medewerkers willen inwerken en de productielijnen maximaal bezetten – maakt het vasthouden van mensen steeds belangrijker. Optimale betrokkenheid van medewerkers is cruciaal voor de smart industry. De kern is dat je snapt wat medewerkers bezighoudt en daarop stuurt. Nu ondergaan we het vaak als mensen vertrekken.’
Generatie Y is de scheiding werk-privé veel minder groot
Lausegger pleit ervoor dat hr-afdelingen meer oog krijgen voor wat er in de wereld gebeurt en hoe dat hun bedrijf raakt. ‘Binnenkort lopen er voor het eerst vijf generaties op de werkvloer bij grote bedrijven en de etnische diversiteit wordt steeds groter. Voor millennials en straks de Generatie Y is de scheiding werk-privé veel minder groot. Dit maakt it tot een onmisbaar hr-instrument. Hoe geef je het hr-beleid zo vorm, dat je de medewerkersbeleving voor iedereen positiever kunt maken? De hr-afdeling moet tegenwoordig ook een marketingafdeling zijn en het voortouw nemen bij verhoging van de werknemersbetrokkenheid.’