De automotive is in transitie naar elektrische aandrijving. Naast de hybride en de batterijgevoede systemen komen er wagens met een brandstofcel op de markt. Daarin wordt waterstof in contact gebracht met zuurstof waardoor er elektriciteit (en water) vrijkomt. Met die stroom worden de elektromotoren aangedreven. Om de chemische reactie tussen waterstof en zuurstof op een gecontroleerde manier te laten verlopen, zijn bipolaire platen nodig, dunne metalen platen met een geribbeld oppervlak voor de aan- en afvoer van de gassen en waterdamp. Twee platen, waarvan de een de anode is en de ander de kathode, vormen één brandstofcel. Eén cel levert nog niet veel stroom. Vandaar dat er voor elektrische personenauto’s al gauw drie- tot vierhonderd biopolaire platen nodig zijn, aldus Joris Ummels. Hij is salesmanager van IHI Hauzer Techno Coating, fabrikant van vapour deposition coating-machines die geleverd worden aan sectoren als de automotive en gereedschapsmakers. Nu bevinden die platen zich in een ‘zure omgeving’ waartegen alleen dure edelmetalen goed bestand zijn. ‘Met onze technologie is het mogelijk platen te maken van rvs en te voorzien van een zeer bestendige coating van carbon. De kostprijs van de platen zal nog maar een fractie zijn van die van edelmetaal.’ IHI Hauzer is in gesprek met grote automotive oem’ers en systeemleveranciers (van bijvoorbeeld de complete aandrijftrein), om de coatingoplossing gekwalificeerd te krijgen en om productieoplossingen te bespreken.
IHI Hauzer oriënteert zich op markt brandstofcellen
0
Share.