ICY besloot de inkoop van de componenten en de assemblage van de printed circuit boards voor de nieuwe Campère Plug uit te besteden aan Electro-Watt. Het leverde de kleine elektronicafabrikant uit Lemmer naast een kostenbesparing ook meer flexibiliteit op – plus een kortere time-to-market.
Co-makership als credo
Afgelopen zomer op een camping gestaan die u bij vertrek een factuur liet betalen met daarop de exacte hoeveelheid verbruikte elektriciteit? Goede kans dat ICY het bedrijf is dat voor die accuratesse heeft gezorgd. Met zijn producten voor energiemanagement en draadloos beheer richt ICY zich op de leisure– en hospitality-branche – om campings, vakantieparken en hotels te ondersteunen bij hun energiebeheer met als doel energie te besparen. Daarnaast levert het bedrijf apparaten voor accommodatiemanagement (verwarming, beveiliging, rookalarmering) en, voor grotere ketens als Boels en Kwik-Fit, facility management.
November 2015 introduceerde ICY de Campère Plug voor campingsitemanagement. ‘Op campings wordt steeds meer elektriciteit verbruikt, bijvoorbeeld voor het opladen van elektrische fietsen en auto’s. De bestaande infrastructuur is daar niet op berekend. Bovendien betaalt elke gast hetzelfde, of die nu veel of weinig elektriciteit afneemt’, aldus ICY-directeur René Nederhoed. ‘De Campère Plug geeft de campingbeheerder inzicht in het werkelijke verbruik en de klant krijgt de gewenste differentiatie in prijs.’
Smart grid
De gedachte is om een smart grid in het klein te maken, gebruikmakend van bestaande schakelkasten. ‘Stel, een terrein telt tien plekken van elk zes ampère. Als een gast minder elektriciteit nodig heeft, houdt een campingeigenaar meer stroom over voor de andere gasten. Zo kan hij, ondanks de geringe capaciteit van zestig ampère, beter aan de wensen van zijn klanten voldoen’, verklaart Nederhoed.
Met het oog op de eigen core business besloot hij Electro-Watt in Hilversum in te schakelen voor het assembleren van de componenten. ‘We waren op zoek naar meer stabiliteit en betrouwbaarheid en hadden in het verleden al goede ervaringen met hen opgedaan’, verklaart de ICY-directeur. ‘Daar komt bij dat ik vanwege de kwaliteit het liefst zo veel mogelijk in Nederland wil produceren; klanten verwachten van ons producten met een lange levensduur.’
‘Doordat Electro-Watt werkt met onze forecast, hoef ik geen concrete order te plaatsen. Dat betekent dat onze voorraden aanzienlijk dalen’
Electro-Watt is met zijn zeventig jaar geschiedenis de oudste ems’er (voor electronic manufacturing services) van Nederland. ‘In het ontwerp worden risico’s, kansen en bedreigingen bepaald, waarbij alles draait om de kostprijs. Dus zeggen we tegen klanten: kom naar ons op het moment dat je een nieuw idee hebt en laat ons meedenken’, aldus verkoopmanager Henk Geurtz. ‘Vaak krijgen we nog een kant-en-klaar ontwerp en moeten we het laatste dubbeltje eruitpersen bij het inkopen van de componenten. Terwijl je de echte klappers maakt in het ontwerptraject. Co-makership is dan ook essentieel bij engineering en productontwikkeling.’
100% zekerheid
In het geval van de Campère Plug schakelde ICY al vroeg in het proces Electro-Watt in. ‘Ze hadden zelf het mechanisch ontwerp gemaakt en we hebben vanaf de tekentafel overleg gehad over welke componenten ze het beste konden gebruiken en over hun testfilosofie’, vertelt Marinus Quist, directeur van Electro-Watt. ‘Het gaat niet alleen om het inkopen en in-designen van componenten, je kijkt ook of die de komende jaren nog leverbaar zijn. Uitgangspunt is steeds: de eindklant moet beleverd kunnen worden.’
De Campère Plug bestaat uit drie producten met exact dezelfde elektronica: een plug voor een bestaand stopcontact, eentje ter vervanging van het stopcontact en eentje als module in de schakelkast. ‘De vraag is dan: hoe komen we met de componenten uit? Extra uitdaging was de voorwaarde van ICY dat elk product individueel tegen minimale kosten getest moet kunnen worden, om 100 procent zekerheid te hebben over de kwaliteit voor het de deur uit gaat’, aldus Quist. ‘Dat vergde een extra inspanning. Door al in het ontwerpstadium kennis uit te wisselen over hoe er getest moest worden, is het gelukt de testtijd ruim binnen de minuut te houden.’
Forecast als basis
De filosofie van Electro-Watt is dat de klant zich moet kunnen richten op new business development en zich geen zorgen hoeft te maken over de componenten. ‘ICY maakt sterk innovatieve producten, met componenten die minder makkelijk leverbaar zijn. In zo’n single source-geval ben je heel afhankelijk van één partij. Daarnaast is het een relatief kleine partij, met een gering volume, waardoor je bij schaarste achteraan in de rij bij de componentenleverancier staat’, zegt Henk Geurtz. ‘Dan is het aan ons om afspraken te maken over prijzen nu en in de toekomst en over buffers. Verder proberen we producten te maken uit zoveel mogelijk dezelfde componenten. Voor de Campère Plug werken we bijvoorbeeld met een materiaalset met zestig verschillende componenten voor de drie varianten van het product.’
Overleg in het voortraject heeft grote invloed op de levertijd. ‘Normaal gesproken is die voor componenten twaalf weken en bedraagt de productietijd vier weken. Met andere woorden: ICY heeft te maken met zestien weken levertijd’, schetst Geurtz. ‘Als we de componenten hebben liggen, kunnen we in vier weken leveren. In het geval van de Campère Plug zijn we gekoppeld aan verkoop en logistiek bij ICY, zodat we een beeld hebben van wat er verkocht gaat worden. Dan kunnen we tot op het laatste moment beslissen of we bijvoorbeeld in plaats van drie keer 1.000 van elk type plug er 500 van de één en 1.500 van de ander produceren.’
Snelle marktintroductie
Door het co-makership is de flexibiliteit van ICY fors toegenomen. ‘De levertijd vanuit Electro-Watt is veel korter: vier weken in plaats van vier maanden. Ik kan onze eindklanten in zes weken beleveren; in die tijd kan Electro-Watt leveren en kunnen wij de eindassemblage doen’, zegt Nederhoed. ‘En doordat ze werken met onze forecast, hoef ik geen concrete order te plaatsen. Dat betekent dat onze voorraden aanzienlijk dalen.’ Electro-Watt op zijn beurt plaatste wél een concrete order bij een componentenleverancier. ‘We konden een laatste batch van 10.000 componenten kopen en hebben weten te bedingen dat we die over een langere periode op afroep kunnen afnemen. Je werkt toch met elkaar samen.’
Co-makership droeg in dit geval ook bij aan een kortere time-to-market. ‘In november 2015 is de Campère Plug geïntroduceerd op een beurs. Ik heb campinghouders toen beloofd dat ze het product in maart 2016 zouden hebben. Want voordat op 1 april alle campings opengaan, moet alles geregeld zijn, anders ben je weer een jaar verder. Dankzij die toezegging had ik gelijk tien klanten, waaronder een aantal partijen van naam. Afgelopen zomer zijn er nog zo’n veertig klanten bij gekomen’, vertelt René Nederhoed. Electro-Watt kent de uitdagingen van zijn klanten en streeft ernaar in de samenwerking in de keten beloften waar te maken, aldus Marinus Quist tot slot: ‘Levertijden gaan niet verdwijnen, maar wij zoeken altijd naar oplossingen om producten succesvol te vermarkten tegen stabiele prijzen, ook in de toekomst.’