Hoe servitization leidt tot waardeontwikkeling in de maakindustrie

0

Servitization is aan een opmars bezig in de maakindustrie. Steeds meer bedrijven schakelen over van een product- naar een dienstgeoriënteerd businessmodel. Door met servicecontracten te werken, creëren ze een stabiele en voorspelbare bron van inkomsten. Omdat op gebruik wordt afgerekend, ontstaan op natuurlijke wijze langeretermijnrelaties en kan bewuster met hulpbronnen worden omgegaan.

Tot zover het verkooppraatje, want om dit te bereiken moet de lat flink omhoog. Je zult een omslag moeten maken naar een nieuw verdienmodel én meer aandacht moeten besteden aan kwaliteit en service. Zaken die in het verleden lang niet altijd prioriteit hadden, maar wel tot meer waarde voor je business leiden.

Nu door concurrentie uit het buitenland de toegevoegde waarde van productieactiviteiten afneemt, zoeken maakbedrijven nieuwe manieren om relevant te blijven. Bijvoorbeeld door reparatie- en revisiediensten of financieringsmogelijkheden aan te bieden. Zo kan in rustige periodes toch gezorgd worden voor recurring business.

De technologie die dit mogelijk maakt, is aanwezig. Moderne CRM- en ERP-systemen verzamelen alle benodigde data, waarna die met Business Intelligence is te analyseren. De inzichten uit je systemen kun je gebruiken om je processen te optimaliseren en bijvoorbeeld voorspellend onderhoud uit te voeren. Met alle positieve effecten voor je serviceverlening van dien.

Er zijn genoeg ondernemingen die puur vanwege financiële redenen overstappen op een dienstgeoriënteerd businessmodel. Wat ze niet direct beseffen, is welke kwaliteitsimpuls servitization geeft. Het dwingt om proactief met de feedback van je klanten om te gaan, en jezelf doorlopend te blijven ontwikkelen. Klanten betalen voor gebruik en doen niet meer één grote investering. Dat betekent dat ze eerder afscheid van een product nemen wanneer dat niet aan de verwachtingen voldoet. Innovatie wordt zo nog meer key.

Servitization leidt daarnaast tot meer duurzame partnerships. Niet meer ‘u vraagt, wij draaien’, maar samen investeren en bouwen. Zeker op de lange termijn leidt dat tot meer resultaat en ondernemingen die waardevoller en toekomstbestendiger zijn. Dat is precies wat we ook bij Pulse nastreven.

Ton Hagens is Managing Director bij Pulse en begeleidt productie-, handels- en servicebedrijven bij hun digitale transformatie.

ESCF(TU Eindhoven) en Link magazine hebben een landelijk servitization platform opgezet om bedrijven te ondersteunen bij de weg naar nieuwe verdienmodellen.

Share.

Reageer

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Verified by ExactMetrics