Hoe hard gaat elektrificatie op de off-highway-markt?

0

Graafmachines, hijskranen, landbouwvoertuigen: dankzij de elektrificatiepakketten van Bosch Rexroth werken ze steeds vaker op elektriciteit. Zeker in Nederland, waar bouwers en landbouwers vooroplopen met emissieloos werken. Hoe ontwikkelt de off-highway-markt zich? En wat is de volgende stap voor Bosch Rexroth?

eLION-pakket Bosch Rexroth voorziet in behoefte retrofit

Bosch Rexroth was zeker niet de eerste partij die een elektrificatiepakket voor zware machines op de markt bracht. Jean-Pierre Mulders, salesmanager mobile applications: ‘We zijn nou eenmaal een Duits bedrijf. Dus we hebben eerst de hele lijn uitgedacht en ervoor gezorgd dat alle onderdelen voldoen aan hoge kwaliteits- en veiligheidseisen. Maar sinds we met eLION een compleet pakket bieden, gaat het hard. Vooral in Nederland proeftuinland: juist hier sleutelen Willie Wortels en innovatieve start-ups aan nieuwe technieken.’

De Nederlandse bouwsector loopt voorop. ‘Dankzij subsidies en het feit dat opdrachtgevers eisen stellen op het gebied van CO2-reductie, is er budget voor elektrificatie’, aldus Mulders. ‘Daardoor rijden er steeds meer volledig elektrische voertuigen op bouwplaatsen rond. Met grotere wisselbare accupakketten halen die inmiddels de gewenste inzetduur, die snel minder een bottleneck wordt.’

Retrofitmarkt

‘Vaak zijn het overigens nog geen volledig nieuw ontworpen voertuigen af-fabriek’, vervolgt Mulders. ‘Er is een retrofitmarkt ontstaan, met elektrificatiepartijen die voor importeurs en grote aannemers voertuigen aanpassen, en de dieselmotoren van nieuwe machines verwisselen voor elektrische alternatieven plus een accupakket. Vaak gebruiken deze elektrificatiepartijen het eLION-pakket van Bosch Rexroth, omdat dit de integratie met bestaande voertuigsystemen via software, bediening en sensoren gemakkelijk maakt. Hetzelfde geldt voor de directe koppelingen van mechanische overbrengingen en werkhydrauliek. Daardoor maakt de machineprestatie qua nauwkeurigheid en efficiëntie door de elektrificatie flinke sprongen.’

Er is in de Nederlandse bouwsector een retrofitmarkt voor elektrificatie ontstaan, waarbij vaak het eLION-pakket van Bosch Rexroth wordt gebruikt.

De retrofitmarkt is een deels tijdelijke markt, maar voorlopig wel een belangrijke. Mulders: ‘De elektrificatiepartijen maken de overstap voor eindgebruikers een stuk kleiner. Ze kunnen het sleutelen aan machines overlaten aan een gespecialiseerde partij, wat minder risico’s met zich meebrengt. We zien dat grote aannemers elektrificatiepartijen inmiddels opdracht geven om hele series machines tegelijk om te bouwen in plaats van een enkel voertuig.’

Hybride landbouwvoertuigen

De landbouwsector is en blijft volgens Mulders voorlopig de tweede belangrijke afnemer in de elektrische off-highway-markt. ‘Nederlandse agrariërs zijn heel innovatief, maar ze hebben het qua financiering lastiger. Voor akkerbouw is het belangrijk om kosteneffectieve machines te ontwikkelen. Bovendien werken agrariërs veelal off grid. Daardoor is deze sector vooralsnog vooral geïnteresseerd in hybride oplossingen.’

De landbouwsector is van oudsher arbeidsintensief, maar autonome voertuigen nemen steeds meer werk over, ziet Mulders. ‘Het grote voordeel daarvan is dat zolang het accupakket het doet, ze 24/7 kunnen werken. Daardoor kan een agrariër uit de voeten met een lichtere machine, wat bovendien voordelig is voor de bodemkwaliteit en de teelt. Waarschijnlijk gaan die machines ook nog automatisch laden, net zoals grasmaairobotten. Dat maakt elektrificatie voor de sector extra aantrekkelijk.’

Link magazine september 2024. Thema: Elektrificatie/waterstof.
Vraag exemplaar op: mireille.vanginkel@linkmagazine.nl

Waterstof nog nichemarkt

Met zijn eLION-pakket maakt Bosch Rexroth de elektrificatie van seriematig geproduceerde, lichtere machines laagdrempelig. Verwacht Mulders dat het bedrijf aan de andere kant van het spectrum ook een nieuwe markt aanboort? ‘Net als andere partijen zijn we geïnteresseerd in waterstof. Maar in de off-highway-markt maakt niemand daar al echt werk van. Efficiëntie is de rem. Eerst kost het veel energie om waterstof op te wekken, vervolgens moet je die waterstof op je machine weer omzetten in elektriciteit. Gebruik je waterstof voor een brandstofmotor, dan hou je een rendement over van 30 tot maximaal 60 procent. Bij een elektrische batterij kom je uit op 90 à 95 procent. Zo’n batterij is dus heel veel efficiënter.’

Mulders denkt dat waterstof als eerste wordt ingezet op plekken waar machines met zware vermogens continu draaien. ‘Bijvoorbeeld in een haven, waar machines van overslagbedrijven kolen scheppen. Daar is ook de infrastructuur om waterstof te produceren. Of een plek zonder elektriciteit, zoals een mijn of een groot ontginningsproject. Het toepassingsgebied is klein en waterstof relatief duur, dus de komende jaren blijft het een nichemarkt.’

Nieuw: 96 V-variant beschikbaar

Sinds de lancering van eLION in 2022 kreeg Bosch Rexroth uit de markt vaak dezelfde vraag. ‘Of we ook een 96 V-variant hadden, want 400 tot 800 volt had lang niet iedereen nodig’, vertelt Jean-Pierre Mulders. ‘Omdat we met hydrauliek en besturingstechniek al actief zijn in de hoogspanningsmarkt, hebben we ons daarop gericht met eLION. De laagspanningsmarkt bestond bovendien al enkele decennia; in pakhuizen is de elektrische heftruck inmiddels ingeburgerd. Maar nu we twee jaar verder zijn, heb ik nieuws: op ons Mobile ’24-evenement in september in Ulm introduceren we eLION 96V. Want in die markt denken we ook meerwaarde te kunnen bieden.’

 Platform Elektrificatie/waterstof van Link magazine.

 

Share.

Reageer

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Verified by ExactMetrics