Hoe beleven leden van ICD de coronamaatregelen? Deel 8: Klaas Geschiere van NTS Norma.

0

Klanten blijven gewoon bestellen. Wat dat betreft merkt NTS Norma niks van de coronacrisis. Met zogenaamde ‘verschoven diensten’ werkt het personeel op voldoende afstand van elkaar. Alles met één doel: de productie overeind houden. Want de ultra-precieze mechatronische systemen van NTS Norma zijn onder andere bestemd voor de medische sector. ,,De mensfactor is erg belangrijk, nu nóg meer dan voorheen.’’

We kennen het inmiddels allemaal. Geen bezoekers meer ontvangen, meetings vinden online plaats, handen wassen en ontsmetten en 1,5 meter afstand. Voor Klaas Geschiere, General Manager bij NTS Norma, is dit voorlopig het nieuwe normaal. ,,In een vroeg stadium hebben wij de bekende maatregelen al ingevoerd. Onze moedermaatschappij is een wereldwijd bedrijf, dus al vrij snel krijgen we in de gaten dat we het risico op besmetting moeten voorkomen. Amper twee weken later gaat heel Nederland op slot.’’ Maar bij maatregelen invoeren hoort dat je ze naleeft. ,,Een collega komt terug van wintersport en voelt zich niet lekker, toch meldt hij zich op het werk. We hebben toen gezegd: jongens, dit willen niet meer.’’ Een halve week later zit Geschiere zelf hoestend in de auto naar Drachten. ,,Ik dacht toen, nu kan ik eigenlijk ook niet aan het werk. Ik heb de auto omgedraaid en ben naar huis gegaan.’’

Verschoven diensten

NTS Norma heeft vooral klanten in wat tegenwoordig de ‘cruciale sector’ wordt genoemd. Zij vragen Geschiere hoe hij de levering van hun producten garandeert. Op zijn beurt stelt hij zichzelf continue de vraag hoe de productie op peil te houden. Een van de oplossingen is ‘verschoven diensten’ voor het personeel van de dagdienst. ,,Mensen werken zeg maar tegenover elkaar. Zo lukt het om zo weinig mogelijk collega’s in dezelfde ruimte te hebben.’’ De eerste ploeg begint om zes uur in de ochtend en de tweede ploeg werkt door tot in de avond. ,,Dat heeft privé nogal wat impact en dat moeten we uitleggen.’’ Solidair met de ploegen is Geschiere ook op wisselende tijden op kantoor. ,,Je gaat natuurlijk niet zeggen, jullie wel en wij niet. Daarom werkt het managementteam volgens hetzelfde schema. En ben ik dus twee dagen per week om zes uur ’s ochtends in de fabriek.’’

Mensfactor

Gezondheid heeft prioriteit. Niet alleen die van de medewerkers, maar breder. ,,Dat snapt iedereen heel goed.’’ Daarna komt de bedrijfscontinuïteit. ,,Hoe blijven we een boterham verdienen? En hoe houden we de supply chain intact, zodat we ook op lange termijn kunnen blijven produceren?’’ Geschiere is positief over hoe medewerkers hun verantwoordelijkheid nemen. ,,Het ziekteverzuim is tijdelijk iets hoger geweest en nu zelfs laag. Er is niemand die met corona-symptomen ziek thuis zit. Dat is goed nieuws, maar dat vergt van ons allemaal een extra stapje.’’ Uitleggen helpt, dat merkt Geschiere aan het draagvlak voor de maatregelen. ,,Natuurlijk hebben wij ook medewerkers gehad die zeiden: mijn partner werkt in de zorg en de kinderen zitten thuis, ik wil graag iets aan mijn diensten doen. Daar hebben we ruimte voor gegeven. Dan zingt het snel rond dat het serieus is. We moeten het immers met elkaar doen. De mensfactor is erg belangrijk, nu nóg meer dan voorheen.’’

Leerstap

Thuiswerken kent NTS Norma bijna niet totdat het coronavirus toeslaat. ,,Die digitalisering hebben we versneld ingevoerd.’’ Het blijkt een leerstap. Online meetings met kinderen op de achtergrond. ,,Iedereen zit met dezelfde lastige situatie en daar horen privéomstandigheden bij. Daar moeten we met elkaar doorheen.’’ Sommige dingen wennen snel, zoals video calls. ,,Die blijven we dan ook zeker doen.’’ Wel ziet Geschiere dat mensen online vergaderen en overleggen intensief vinden. ,,Misschien komt dit door het gebrek aan fysiek contact, ik weet het niet.’’ Niet alles is bovendien met video te vervangen. ,,Je loopt bijvoorbeeld niet even snel naar iemand toe. En de dagelijkse MT-meeting is toch anders als je niet gezamenlijk een kop koffie kunt drinken. Toch zullen we er met elkaar een weg in moeten vinden, want het gaat voorlopig nog zo door.’’

Kort op de bal

De klanten van NTS Norma blijven ondertussen hun bestellingen doen. Geschiere ziet zelfs een lichte omzetgroei. ,,Ik kan niet voorspellen hoe de toekomst eruit ziet, maar voorlopig is de productie van de fabriek onverminderd hoog.’’ Dat medewerkers nu minder uren maken ziet hij niet terug in de output. ,,We sturen niet op aanwezigheid. Ons gaat het erom dat we kunnen leveren aan onze klanten en dat de supply chain overeind blijft.’’ Leveranciers zitten wereldwijd, maatregelen om tekorten te voorkomen zijn dus noodzakelijk. ,,We zitten kort op de bal. Tot nu toe ondervinden we weinig problemen en vertraging.’’ Toch dwingt de crisis Geschiere en zijn team om scherper te zijn. ,,Je moet bijvoorbeeld verder in de toekomst kijken naar de risico’s in de keten. En je alternatieven moeten beschikbaar zijn, zeker als de tussenhandel de materialen uit dezelfde landen haalt.’’

Lees Link magazine digitaal of vraag een proefexemplaar op.

‘Anderhalve meter economie’

Goed contact met leveranciers en klanten is van levensbelang. Dat geldt volgens Geschiere ook voor de collega-bedrijven van het Innovatiecluster. Met Philips schakelt Geschiere snel. ,,Het is een grote klant en we zitten vlakbij elkaar.’’ Maar ook met andere ICD-bedrijven houdt Geschiere nauw contact. ,,Daar helpt de samenwerking ook bij.’’ Hij kan zich goed voorstellen dat het opstarten van de anderhalve meter economie binnenkort onderwerp van gesprek wordt. ,,Het moment gaat komen dat maatregelen soepeler worden. Hoe gaan we daar als bedrijvengroep mee om? De boel op slot zetten is misschien wel gemakkelijker dan in een paar maanden tijd de strikte regels weer ontspannen. Wat mag wel en niet en waar ligt de grens? En wat als het tegenvalt, hoe vangen we dat weer op?’’ Geschiere wil maar benadrukken dat er een onzekere periode aanstaande is. ,,Daarin moeten we het met elkaar doen. Dit betekent aandacht voor elkaar, zowel onderling als bedrijven als ieder voor zijn personeel. En ja, daar horen spelende kinderen op de achtergrond gewoon bij.’’

Bron:ICD  Berend Henk Huizing

Share.

Reageer

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Verified by ExactMetrics